Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad är sannolikheten för att en så vitt känt icke kriminellt belastad 95 kilo tung man utsätts för dödligt våld och får sin kropp bortforslad, klockan 4 på natten i ett villaområde? Liten. Eller att samme man utsätts för människorov? Liten.
Hela situationen är väldigt osannolik oavsett orsak. Vad är sannolikheten att ett brottsoffer inte är kriminellt belastad? vilket jag skulle vilja säga är ganska stor eftersom det händer hela tiden att "oskyldiga" människor utsätts för brott.
Det andra är ju bara omständigheter som varierar från fall till fall.
Det finns ingen exakt mall för brott.
Att samme man blir utsatt för människorov är väl ändå faktiskt högre om det sker till följd av ett rån?
(ett brott kan gå fel.)
95kg? Vilken man som är förbi medelåldern väger inte runt 95kg? I vilket fall så är det inget större problem för två gärningsmän.
Citat:
Förstås är heller inte risken att råkat ut för en olycka (inte nödvändigtvis trafikolycka) eller plötslig sjuktdom i sig också väldigt liten, men uppenbarligen har ju något "osannolikt" skett.
Åfan det säger du?
Citat:
Jag kan inte se något av de utifrån omständigheterna rimliga alternativen brott respektive olycka som orimliga, även om jag utifrån vad som nu är känt skulle säga att olyckshändelse känns mer sannolikt.
Jag anser ju brott som mer sannolikt, det räcker med att eventuella förövare fått för sig att han skulle ha något utav värde. Är det nu så osannolikt att något går fel och han skadas (KANSKE dödligt) och i tumultet bestämmer de sig för att ta med honom (eventuellt för att dumpa hans kropp).
Citat:
Att polisen inlett en förundersökning om människrov innebär inte att de tror att han faktiskt utsatts för det, men att det finns en del omständigheter som gör att brott inte kan uteslutas.
Som sagt har polisen börjat en förundersökning om människorov, de lär ju sitta på mer information än vi...
Polisen arbetar hellre med att utgå ifrån en lägre misstanke-grad och att efter bara ett dygn välja att undersöka möjligheterna för människorov säger ju något i sig...
Så exakt på vilken grund ser du olycka som mer sannolikt?