Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-02, 19:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ozon är en mycket dålig idé; det angriper (utom möglet då) även pärmar, papper och trycksvärta. Risken är stor att du sedan har du en bok med gulbruna sidor och blekt trycksvärta i ett band skört som fnöske, som faller sönder i din hand!

Vad du har att göra är att torka av allt synligt mögel med torr trasa (i absolut värsta fall fuktad i en aning alkohol) och sedan förvara boken torrt, varmt och luftigt. Efter några veckor torde "källarlukten" vara borta, efter min egen erfarenhet!

Gamla torra läderpärmar kan därtill kräva någon utvändig infettning för att inte spricka sönder (mer). Har för mig att en lösning av någon procent ricinolja i eter brukar användas härtill; men rådgör helst med en expert! Och slaska för Guds skull inte med fettlösningen, så att du får flottfläckar på boksidorna!

(Sedan kan man ju fråga sig om böcker från 1830-talet förtjänar såvärst mycket konservatorsmöda, om de inte har stort affektionsvärde för dig personligen. Gamla predikosamlingar, psalmböcker och liknande religiosa från den tiden är praktiskt taget osäljbara!)

Lycka till!
Tack för värdefullt tips, jag har tagit det till mig. Böckerna är noveller/romaner tryckta i Boston, USA, på 1830-talet, så de har ett värde för mig. De har gått i arv i familjen, så affektionsvärdet är stort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback