2012-03-07, 23:46
Medlem
Frodoes avatar
Goddagens alla flashbackare
Jo det är så att på min skola så håller vi på med UF-företag (Ungt Företagande). Jag och en polare har som företag att vi arrangerar LAN event. Grejen är den att ledningen på vår skola frågade oss idag ifall vi skulle kunna arrangera ett LAN för skolan i syfte att marknadsföra och ”locka” nya förstaårselever (Nuvarande nioklassare), detta sägs inte av dem men det är självklart att det är det som är syftet då det är en väldigt nystartad skola (Jag går andra året och är äldst). Ledningen säger att dem vill att vi ska göra detta för att visa vad skolan står för och vad skolan är bra på osv. Dem vill alltså inte att skolan ska framstå som ett enda stort LAN party utan mer visa vad vill vad vi står för som jag skrev innan, lite mer som ett öppet hus där folk kan spela, delta i någon turnering och få info/vägledning kring vår skola. Kan också nämna att jag går teknikprogrammet på John Bauergymnasiet som för er som inte vet är en friskola.
Vad jag undrar är såklart ifall ni har nå idéer om vad man skulle kunna göra på LANet/samlingsplatsen, tävlingar osv. Vi har tänkt ha med andra UF företag som ska få visa upp sina produkter/koncept, sen har vi tänkt att vi skulle ha någon sorts informations area där man kan få information om skolan och dess program helt enkelt, kanske ska man locka folk dit med hjälp av tävlingar eller liknande. Sedan som jag nämnde förut kommer vi att arrangera diverse turneringar bla inom dator spela League of Legends.
Självklart kommer inte jag och min polare göra allt detta själva, vi får hjälp av skolan som bla fixar lokal. Vi håller också på att fråga runt lite folk på skolan ifall man vill vara med och hjälpa till för en viss timlön som skolan betalar.

Tack på förhand!
Citera
2012-03-08, 00:23
Medlem
TheBluesBrothers avatar
LAN-partyn är ju alltid roligt, så varför inte göra UF av det.. Förutom några konkreta tips kan jag väl säga att huvudsyftet med ett UF-företag inte är att tjäna pengar, utan snarare att få erfarenhet av företagande samtidigt som man knyter nya kontakter.
Med det sagt kan jag rekommendera att hålla låga priser för era deltagare (inträde, mat, godis osv) för att göra deras besök på partyt så trevligt som möjligt.

Andra förslag är:
* Fixa en filmhörna med projektor och massa sköna soffor - perfekt för den trötta datanörden
* Håll er inte enbart till PC-spel, fixa turneringar i xbox/ps3 (variation gör deltagarna gott)
* Har ni någon fritidsgård på orten? Bjud då in dem så att de får marknadsföra sig då jag antar att det är samma målgrupp. I utbyte får de fixa några coola tävlingar eller liknande

Använder ni UF-företaget som projektarbete eller liknande också? Kommer ert företagande betygsättas?
Citera
2012-03-08, 22:35
Medlem
Frodoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBluesBrother
LAN-partyn är ju alltid roligt, så varför inte göra UF av det.. Förutom några konkreta tips kan jag väl säga att huvudsyftet med ett UF-företag inte är att tjäna pengar, utan snarare att få erfarenhet av företagande samtidigt som man knyter nya kontakter.
Med det sagt kan jag rekommendera att hålla låga priser för era deltagare (inträde, mat, godis osv) för att göra deras besök på partyt så trevligt som möjligt.

Andra förslag är:
* Fixa en filmhörna med projektor och massa sköna soffor - perfekt för den trötta datanörden
* Håll er inte enbart till PC-spel, fixa turneringar i xbox/ps3 (variation gör deltagarna gott)
* Har ni någon fritidsgård på orten? Bjud då in dem så att de får marknadsföra sig då jag antar att det är samma målgrupp. I utbyte får de fixa några coola tävlingar eller liknande

Använder ni UF-företaget som projektarbete eller liknande också? Kommer ert företagande betygsättas?

Tack för dina förslag!

Vi kommer att betygsättas. UF företaget är till för att låta ungdomar få testa på hur det är att driva ett företag, vi har en kurs som går på 100p under 1 års tid.

Jag tror du har missuppfattat mig lite (eller så jag gjort mig otydlig). Lanet är i första hand som en samlingsplats (säger ledningen), där folk kan komma och umgås, "gamea", delta i någon turnering få reda på mer om vår skola/skolans linjer. Vet bara inte hur vi ska lägga upp det hela rätt stor grej så att säga. Kan också tillägga att inträde kommer att vara gratis för alla födda 1996 och yngre.

Och vi har nu en lokal centralt i Göteborg Gamezone (99% säker) som skolan fixat. Vår uppgift är att arrangera detta.
Senast redigerad av Frodoe 2012-03-08 kl. 22:43.
Citera
2012-03-09, 18:25
Medlem
TheBluesBrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodoe
Jag tror du har missuppfattat mig lite (eller så jag gjort mig otydlig). Lanet är i första hand som en samlingsplats (säger ledningen)

Jag vet faktiskt inte riktigt vart du vill komma, eller vad du vill veta. I första inlägget skrev du "Vad jag undrar är såklart ifall ni har nå idéer om vad man skulle kunna göra på LANet/samlingsplatsen"
vilket jag gav lite tips på..ändå säger du att jag har missuppfattat dig. (men nog om det)

Vilka är ledningen? Varför bestämmer de över ert UF-företag? Visst, jag förstår att man har en handledare som ger en tips och idéer men i slutändan är det ju ändå ni som bestämmer.
Citera
2012-03-11, 17:51
Medlem
Frodoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBluesBrother
Jag vet faktiskt inte riktigt vart du vill komma, eller vad du vill veta. I första inlägget skrev du "Vad jag undrar är såklart ifall ni har nå idéer om vad man skulle kunna göra på LANet/samlingsplatsen"
vilket jag gav lite tips på..ändå säger du att jag har missuppfattat dig. (men nog om det)

Vilka är ledningen? Varför bestämmer de över ert UF-företag? Visst, jag förstår att man har en handledare som ger en tips och idéer men i slutändan är det ju ändå ni som bestämmer.

Ursäkta mig, det är nog jag som gjort mig otydlig.

Man kan säga att skolan anställer oss för att arrangera ett LAN. Så det kan så att säga inte vara som ett "vanligt" LAN. Skolan bestämmer inte över oss, vi kan göra lanet hur vi vill men det skall vara gästvänligt för alla, själva lanet är till för att locka nionde klassare samt att visa vad vi håller på med och vad vi står för på JB.
Citera
2013-03-08, 13:13
Medlem
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här