• 2
  • 3
2014-02-26, 16:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norman troligtvis svensk medborgare 1932.

Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Ja, men det står ju lite längre upp i tråden att han friades av The Grand Jury...? Silver-janne påstår då det...Och man valde ju att inte begära tillbaka honom, men skit samma, det är som det är. Han kanske helt enkelt lyckades övertyga NY-polisen att han var oskyldig fast han inte var det, och släpptes i brist på bevis. Det händer ju ibland...

Ja det har du ju förstås rätt i fast med tanke på hur Norman betedde sig (även om han nu inte var mentalt frisk), så undrar jag om han ändå inte var den skyldige. Bl.a. vägrade Norman att se på fotot av den mördade kvinnan samt att han ljög hela tiden under förhören. På mig verkar det som om han var rädd att bli igenkänd. Utöver detta så använde han ju sig av namnet Fred Gren samt att han hade utvandrat från Kungälv.

Personligen skulle det inte förvåna mig om The Grand Jury kom att frikänna Norman 1912 p g a brist på bevis.

I vilket fall som helst så hade säkert inte de amerikanska myndigheterna något intresse av att få Norman för ett 23-årigt gammalt ouppklarat mord som han dessutom hade blivit frikänd för. Även om de hade begärt honom utlämnad hade de troligtvis inte fått det. Den misstänkte GM lär fortfarande ha varit svensk medborgare 1932.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-02-26 kl. 16:20.
Citera
2020-10-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Han skall ha slagit ihjäl Annie Kessler med en hammare i huvudet 11/1 eller 1/11 1909.
Jag vet inte om de skrev månaden före dagen då i USA. Här hittade jag ett foto på honom.
http://mylifeofcrime.files.wordpress...man-wanted.jpg

Har du möjlighet att lägga upp, eller länka till fotot du har hittat?

Ser mycket stark ut.
Citera
2020-10-05, 20:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norman såg smal och ovårdad ut 1932.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Ser mycket stark ut.

Ja Norman såg stark ut på fotot.

Då var han ung och hade inte levt det liv som han hade gjort 1932. Det finns vissa likheter mellan de båda fotona men på fotona från då han greps så var han tunn, smal och såg ovårdad ut.
Citera
2024-12-03, 18:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat.

"Brottsoffer: Annie Kessler, född 1885 eller 1886
Gärningsman: Johan Norman, född 1883-12-18, död 1975-06-29
Datum: 1909-11-01
Adress/ort: 319 East 121st Street, New York
Land: USA
Modus: Hammare, kvävning
Brottsrubricering:
Dom:
Händelse: Svensken Johan Norman misshandlade sin hyresvärd medvetslös med en hammare innan han kvävde henne till döds med en trasa. Efter dådet tillgrep Norman Kesslers smycken och levde på flykt fram till 1930 då han återvände till Sverige via Tyskland under namnet Fred Gren. Två år senare, i februari 1932, greps Norman i Södertälje. Han uppträdde förvirrat och bedömdes vara i behov av vård på sinnessjukhus. Efter gripandet meddelade New York-polisen att de inte längre var intresserade av att få Norman utlämnad då bevis för en fällande dom ej ansågs räcka. Norman själv påstod sig inte ha några minnen av ”den där tråkiga saken”, syftandes på mordet på Annie Kessler."
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in