• 9
  • 10
2024-04-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin-XII
Oxazepam är en svag metabolit som uppstår i kroppen när man intar Diazepam. Jag gillar båda men om jag måste välja så tar jag såklart Stesolid; Betydligt mer potent och hyfsat snabbt påslag
Skulle också säga Stesolid om jag var tvungen att välja mellan det och Oxascand.

Inte för att jag anser att Oxascand är en svag kärringbenso som många andra då allt beror på hur höga doser man tar.

Oxascand i verksam dos för mig = skum torrfylla, seg och sömnig utan att kunna slockna, långt påslag, kort verkanstid och kass ångestdämpning typ 50 %.

Stesolid däremot snabbt påslag och funkar kalas mot alla typer av ångest då det sitter i så länge typ inte bara mot panikångest utan även GAD och med betydligt bättre ångestdämpning ja i stort sett nästan total.

Nackdelen är väl att man också här på högre doser blir seg och sömnig och ibland är det inte optimalt på dagtid (tex för mig) och att vara påverkad av Bensodiazepiner ett halvt dygn för en svenssonbrukare som har ett vid behovsrecept för tex panikångest och tar så sällan att de har noll tolerans.

Har aldrig fattat grejen med Oxascand. Totalt onödig Bensodiazepin som är sämst på alla plan.

Iktorivil = Ultimat mot GAD och EP
Xanor= Ultimat mot panikångest
Stesolid= Mest allround av dem alla och funkar mot det mesta även om jag som jag skrev ovan att vissa personer tex med panikångest och extremlåg tolerans kanske inte vill vara benzade ett halvt dygn. Också förstahandsbenson mot EP och kramper i Sverige idag.
Lorazepam = Tydligen jävligt effektiv mot vissa former av svårbehandlad epilepsi samt delirium där Stesoliden och Iktorivilen (vid EP) går bet och i tablettform den mest hypnotiska och sederande av de som fortfarande saluförs i Sverige och är en äkta Bensodiazepin och inte en Z analog.

Oxascand däremot totalt överflödig då övriga preparat är bättre på alla plan och emot alla typer av åkommor.

Sedan har vi ju Midazolam med men den brukas nästan helt exklusivt som IV vätska eller munhålelösning hos tandläkaren eller inom sjukvården, tablettversionen finns icke här.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-04-19 kl. 18:10.
Citera
2024-05-16, 15:34
Medlem
petersen2s avatar
Sobril har knappt någon verkan mot ångest, medan Stesolid är en av de bästa. Enda smolken i glädjebägaren är att Stesolid kan göra en sömnig (vilket kan vara bra om man både vill sova och få ner ångesten).

Blir lika förbannad var gång man hör om läkare som skriver ut Sobril istf verksamma bensodiazepiner som Stesolid, Xanor eller Temesta. "Ja, du får benso, men du får en som antagligen inte har någon verkan på din ångest" verkar vara deras resonemang.
Citera
2024-05-23, 13:00
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petersen2
Sobril har knappt någon verkan mot ångest, medan Stesolid är en av de bästa. Enda smolken i glädjebägaren är att Stesolid kan göra en sömnig (vilket kan vara bra om man både vill sova och få ner ångesten).

Blir lika förbannad var gång man hör om läkare som skriver ut Sobril istf verksamma bensodiazepiner som Stesolid, Xanor eller Temesta. "Ja, du får benso, men du får en som antagligen inte har någon verkan på din ångest" verkar vara deras resonemang.

Du antar en hel del du, och verkar inte riktigt ha så bra koll som du vill att folk ska tro. Oxazepam (Sobril som du säger) som numera nästan enbart heter Oxascand är minst lika bra och fungerande mot ångest som tex. Diazepam (Stesolid) i rätt dos.

Många av dina resonemang är ju enbart saker du fått för dig. Att Stesolid skulle ha någon effekt där just den benson KAN göra dig sömnig är ju lite komiskt uttalande. Tar du lika mycket Oxazepam som Diazepam (25mg Oxazepam = 10mg Diazepam) kan Oxascanden göra dig minst lika sömnig om inte mer eftersom den tillskillnad från Diazepam inte är muskelavslappnande på samma sätt utan går mer direkt på det psykiska och är duktig på att ta bort ångest vilket många inte tror tyvärr.

Du blir förbannad alltså av att läkare som uppenbarligen kan betydligt mer än dig gällande detta skriver ut en benso som i 9/10 fall räcker gott och väl i rätt dos för det syfte patienten ska ha den för?

Du vet att Lorazepam (Temesta) och Alprazolam (Xanor) ska enbart skrivas ut om patienten lider av
riktiga jävla panikångestattacker? Just pga. deras potens är dem lättare att bli beroende utav också.

Ta och skaffa dig lite riktig fakta nästa gång innan du yttrar dig för din egen skull.
Citera
2024-06-03, 14:27
Medlem
petersen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Du antar en hel del du, och verkar inte riktigt ha så bra koll som du vill att folk ska tro. Oxazepam (Sobril som du säger) som numera nästan enbart heter Oxascand är minst lika bra och fungerande mot ångest som tex. Diazepam (Stesolid) i rätt dos.

Många av dina resonemang är ju enbart saker du fått för dig. Att Stesolid skulle ha någon effekt där just den benson KAN göra dig sömnig är ju lite komiskt uttalande. Tar du lika mycket Oxazepam som Diazepam (25mg Oxazepam = 10mg Diazepam) kan Oxascanden göra dig minst lika sömnig om inte mer eftersom den tillskillnad från Diazepam inte är muskelavslappnande på samma sätt utan går mer direkt på det psykiska och är duktig på att ta bort ångest vilket många inte tror tyvärr.

Du blir förbannad alltså av att läkare som uppenbarligen kan betydligt mer än dig gällande detta skriver ut en benso som i 9/10 fall räcker gott och väl i rätt dos för det syfte patienten ska ha den för?

Du vet att Lorazepam (Temesta) och Alprazolam (Xanor) ska enbart skrivas ut om patienten lider av
riktiga jävla panikångestattacker? Just pga. deras potens är dem lättare att bli beroende utav också.

Ta och skaffa dig lite riktig fakta nästa gång innan du yttrar dig för din egen skull.

Hej, noterar men tänker inte besvara dina personangrepp.

Min bakgrund är att jag har personlig erfarenhet av bensodiazepiner från och till under 30 år, har bott i länder där läkarvetenskapen resonerar annorlunda, ex. Frankrike, Italien, Ryssland och Tyskland, och har privat kontakt med psykiatrer. Är inte läkare, än mindre psykiater, anser dock att man som välinformerad allmänhet/patient utan begåvningshandikapp visst kan komma med relevanta inlägg. Ex. skulle jag aldrig i min yrkesroll (jurist) förmena klienter att komma med inspel om ex. juridisk praxis.

Jag och många jag har träffat på kliniker blir lättare sömniga av ekvivalenta dos diazepam än oxazepam, samma erfarenhet med ångestlindringen: ekvivalent dos diazepam (eller lorazepam för den delen) ger betydligt bättre ångestlindring än oxazepam.

Svenska läkare skriver på myndighets påbud och uppföljning mycket hellre ut oxazepam än andra relevanta bensodiazepiner (ffa. de du nämner ovan), eftersom oxazepam antas ha lägre beroendepotential. Antagandet baseras på att oxazepams ångestdämpande effekt inträder ("anslag") senare, ca. 2x senare än diazepams, 3-4x än lorazepams, och att längre tid till anslag allmänt leder till lägre beroendepotential. Potens skall inte spela någon betydande roll eftersom alla relevanta bensodiazepiner finns i många olika doser på läkemedelsmarknaden. (Det som sedan finns på svenska apotek, avspeglar svenska läkares förskrivningspraxis.)

I Tyskland är lorazepam ("Tavor") förstahandsval eftersom det slår till så snabbt att patienten lättare kan vänta och se om tabletten verkligen behövs, den har bättre ångestlindrande effekt än ex. oxazepam, och det vid suicidalitet dessutom genom sin övergående bakåtverkande (anterograda) amnesi särskilt lindrar självmordstankar med tillhörande ångest. I Italien resonerar man liknande. - Grovt uttryckt måste alltså en svensk patient vänta 2 h på något svagare ångestlindring, medan en italienare eller tysk bara behöver vänta 30-45 min, eller om man så vill 1/3-1/4 av tiden. Det är stor skillnad när ångesten rider en.

Som Fröding sade: "Det som är sanning i Berlin och Jena, är bara dåligt skämt i Heidelberg".
Citera
2024-06-03, 18:31
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petersen2
Hej, noterar men tänker inte besvara dina personangrepp.

Min bakgrund är att jag har personlig erfarenhet av bensodiazepiner från och till under 30 år, har bott i länder där läkarvetenskapen resonerar annorlunda, ex. Frankrike, Italien, Ryssland och Tyskland, och har privat kontakt med psykiatrer. Är inte läkare, än mindre psykiater, anser dock att man som välinformerad allmänhet/patient utan begåvningshandikapp visst kan komma med relevanta inlägg. Ex. skulle jag aldrig i min yrkesroll (jurist) förmena klienter att komma med inspel om ex. juridisk praxis.

Jag och många jag har träffat på kliniker blir lättare sömniga av ekvivalenta dos diazepam än oxazepam, samma erfarenhet med ångestlindringen: ekvivalent dos diazepam (eller lorazepam för den delen) ger betydligt bättre ångestlindring än oxazepam.

Svenska läkare skriver på myndighets påbud och uppföljning mycket hellre ut oxazepam än andra relevanta bensodiazepiner (ffa. de du nämner ovan), eftersom oxazepam antas ha lägre beroendepotential. Antagandet baseras på att oxazepams ångestdämpande effekt inträder ("anslag") senare, ca. 2x senare än diazepams, 3-4x än lorazepams, och att längre tid till anslag allmänt leder till lägre beroendepotential. Potens skall inte spela någon betydande roll eftersom alla relevanta bensodiazepiner finns i många olika doser på läkemedelsmarknaden. (Det som sedan finns på svenska apotek, avspeglar svenska läkares förskrivningspraxis.)

I Tyskland är lorazepam ("Tavor") förstahandsval eftersom det slår till så snabbt att patienten lättare kan vänta och se om tabletten verkligen behövs, den har bättre ångestlindrande effekt än ex. oxazepam, och det vid suicidalitet dessutom genom sin övergående bakåtverkande (anterograda) amnesi särskilt lindrar självmordstankar med tillhörande ångest. I Italien resonerar man liknande. - Grovt uttryckt måste alltså en svensk patient vänta 2 h på något svagare ångestlindring, medan en italienare eller tysk bara behöver vänta 30-45 min, eller om man så vill 1/3-1/4 av tiden. Det är stor skillnad när ångesten rider en.

Som Fröding sade: "Det som är sanning i Berlin och Jena, är bara dåligt skämt i Heidelberg".

Jag tycker jag är ganska kunnig inom farmakologi och liknande men här har jag mött min överman.
Citera
2024-06-05, 11:17
Medlem
Julle128s avatar
Vet inte om någon redan nämnt det men en sak folk inte brukar veta är att diazepam (stesolid) omvandlas till oxazepam (sobril) i kroppen när det bryts ner. Men den stora skillnaden är ju halveringstiden, eftersom sobril är mer korttidverkande sitter det inte i lika länge.
Citera
2024-08-28, 23:52
Medlem
Nu ligger förvisso frågan under droger istället för i delen om medicin och farbror doktorn. Skulle mena diazepam är bäst för att ta mindre om du avser att minimera konsumtion. Diazepam verkar fort och kan användas när det blir för jävligt/panik. Oxazepam behöver man ta om man misstänker det kommer vara skit om två timmar iom tillslagstid. I resonemang med min läkare landade vi att stesolid var bättre och det har funkat. När du vibrerar av ångest kan 5mg ge enorm befrielse så tugga inte upp er till toleransnivå för skojs skull. Brakar livet är det fint att ha ett verktyg som fungerar.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in