Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-14, 04:45
Medlem
Lyckades återställa datorn till en tidigare punkt. Har nu laddat ner malwarebytes som scannar.. hoppas på det bästa, har varit uppe i 30 timmar så är bara så less. Edit. Hittade en trojan vid namnet trojan.ransom.ED. är det den filen?
Senast redigerad av sveensken 2013-11-14 kl. 04:49.
Citera
2013-11-14, 08:55
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveensken
Lyckades återställa datorn till en tidigare punkt. Har nu laddat ner malwarebytes som scannar.. hoppas på det bästa, har varit uppe i 30 timmar så är bara så less. Edit. Hittade en trojan vid namnet trojan.ransom.ED. är det den filen?

Förmodligen. Bränn ut en Bit Defender Rescue CD, boota från CD'n och skanna datorn "off-line".
Citera
2013-11-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Förmodligen. Bränn ut en Bit Defender Rescue CD, boota från CD'n och skanna datorn "off-line".
Bara för att vara säker eller?
Citera
2013-11-14, 16:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Bara för att vara säker eller?

Visst är det så Hasenfrasen menar , eller så gör du såsom sägs i inlägg # 1177 på sidan 99 .

Hellre scanna för mycket än för lite , såklart !
Citera
2013-11-14, 20:45
Medlem
927s avatar
Citat:

rätt namn ja
Citera
2013-11-14, 20:56
Medlem
Det här viruset har olika svårhetsgrader, den värsta är när inte ens du kan boota datorn i safe mode utan den bara startar om när GUI startar och sedan loopar. Då kan man ta ur disken och montera den i en dator med ett nyligen uppdaterat virusskydd och scanna efter smuts. Sedan brukar det fungera att montera tillbaka disken i datorn igen, starta om och om gud är god så fungerar allt som vanligt igen.
Citera
2013-11-14, 21:35
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Det här viruset har olika svårhetsgrader, den värsta är när inte ens du kan boota datorn i safe mode utan den bara startar om när GUI startar och sedan loopar. Då kan man ta ur disken och montera den i en dator med ett nyligen uppdaterat virusskydd och scanna efter smuts. Sedan brukar det fungera att montera tillbaka disken i datorn igen, starta om och om gud är god så fungerar allt som vanligt igen.

ja det kan va smidigt, beror ju på vad man har för grejor hemma. annars kan man ju boota från valfri rescue cd, tex kaspersky
Citera
2013-11-15, 03:45
Medlem
Jag måste sluta använda gratis antivirus-program antar jag:-) AD-aware har jag nu, inga problem med det tidigare menmen
Citera
2013-11-15, 07:25
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Fick nyss skiten, kan inte göra ett piss, bara slog igen datorn när webcameran slogs igång. Hur i helvet fixar jag detta? Vet att jag måste göra en systemåterställning, men jag har ingen backup alls på mina filer etc?

systemåterställning påverkar inte bilder och sådant bara systemfiler/Operativsystem/program
Citera
2013-11-15, 10:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag måste sluta använda gratis antivirus-program antar jag:-) AD-aware har jag nu, inga problem med det tidigare menmen

Det är inget fel på gratis Av`en då en del är bättre än betal d.o däremot så är ju inte Adaware något vidare så det är det som är problemet , bl.a . Titta efter här så kan kan du få dig ett bra gratis http://chart.av-comparatives.org/chart1.php som t.e.x Avast , Avira eller Bitdefender .

Vid högrisk surfande så kan man dessutom använda en Sandbox så är man nära nog osårbar , här finns mer info om hur en sandbox fungerar http://www.sandboxie.com/index.php?F...AskedQuestions . Det finns ett antal olika Sandboxar eller light virtulization programs som det också heter som är gratis , bara Googla .

Det är ju helt onödigt att utsätta sig för risken att få malware när man kan effektivt stoppa det .
Senast redigerad av 1FF 2013-11-15 kl. 10:23.
Citera
2013-11-15, 10:44
Medlem
Worgxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmanet
Jo, jag vet. Men datorn är totalfryst och hinner inte göra något när jag startar om den!

1. Starta i felsäkert läge
2. Installera Malwarebytes och sök igenom

Om inte det ovanstående funkar bör du formatera om hårddisken och sen installera ett ordentligt antivirus så du inte riskerar att liknande händer igen, och så är det för alla andra med liknande problem.
Citera
2013-11-15, 12:12
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Inte antivirus-programmets fel, det är bara idioter som betalar för AV.

Skaffa Avast! eller MSE. Gratis och jävligt bra, båda ligger i topp 1-5 i de flesta senaste testerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in