Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-15, 22:50
Medlem
Lootskins avatar
Intressant debatt, fast jag hör klappningar men ser dock inte en arm som rör sig, privat applåd-kör kanske?

Tycker att Therese tog bra initiativ och fick mycket mer sagt än jag trodde skulle bli möjligt. Antar att det är mycket känsligare när det är en debatt som rör kvinnor som förs av kvinnor.

Den där äldre herren var ett komisk inslag, mer sånt tack
Citera
2012-03-15, 22:50
Medlem
Tummen upp åt Therese Borg! Hon tog för sig och bet ifrån väl trots den ylande apskocken hon mötte..

Många bisarra utspel från Kurdo - "SkadadeDemokraterna" - haha - undrar vem som uppfattas som skadad..

Höj-Larsen är en realdeal manshatande genusvetarskräcködla - vilket gick väl genom rutan - och det kommer knappast höja VP(K):s opinionssiffror.
Senast redigerad av BengeRunflak 2012-03-15 kl. 22:54.
Citera
2012-03-15, 22:53
Medlem
knaz_mongos avatar
Ja, vad ska man säga, Kurdo Baksi sitter och häver ur sig löjliga personangrepp som "SkadadeDemokraterna", rasistanklagelser osv, Christina Höj Larsen ljuger i debatten och påstår att SD vill utvisa invandrarkvinnor som har uppehållstillstånd om dessa lämnar ett förhållande med en misshandlade svensk man, samtidigt som man vill låta den svenska mannen gå ostraffad, minska stödet till kvinnojourer osv. Therese Borg gjorde väl det hon kunde för att besvara lögnerna, annars höll Bahareh Andersson en hög nivå och talade om problemen. Visst, hon tyckte att filmen kom från fel håll, och det kan man väl förstå med tanke på att motdebattörerna automatiskt börjar rasistanklaga, ljuga och ta till påhopp istället för att göra något av problemen.
Citera
2012-03-15, 23:01
Medlem
CreepyCrawls avatar
Helt otroligt hur Kurdo Baksi m.fl resonerade. "Jag behöver hjälp.. fast DU får inte hjälpa mig".
Det spelar väl ingen roll att det är SD-kvinnor som ligger bakom den här kampanjen? Hittills har hedersrelaterat våld fått en liten notis i tidningen på Fadimes dödsdag, annars är det knäpptyst i riksmedia.
Citera
2012-03-15, 23:11
Medlem
Blev positivt överraskad av Therese Borgs framträdande måste jag säga. Trodde inte att hon skulle vara så rak och offensiv som hon faktiskt var. Sånt vill jag se mer av i framtiden.
Citera
2012-03-15, 23:11
Medlem
audios avatar
Jag blev helt paff när de förnekade att de hade med kultur att göra. Alltså... WTF?!
Den där Kurdo Bakis måste fan vara ett troll. Han debatterade på sandlådenivå, förnekade självklara argument som tex att hedersvåld har mycket med kultur att göra. Klart det är individuellt, men det handlar ju fortfarande om kultur för det bara för att inte alla muslimska kvinnor blir misshandlade/mördade.

Vem fan bryr sig om det är SD som tar upp frågan? De vägrar ju vara objektiva och fokuserar mer på vilka det är som upplyser problemet än problemet i sig. De stjälper ju själva mer än hjälper. Trots sjukt bra argument från den där invandrarkvinnan som förfan blivit utsatt med piska och var den enda som var objektiv i frågan.

First I was like:
Then I was like:
Citera
2012-03-15, 23:14
Medlem
Revoles avatar
Kom in framåt slutet av programmet, tyckte Therese Borg gjorde väl ifrån sig. Debattklimatet där är väl knappast det bästa. Belinda var bättre än vanligt, måste jag erkänna.
Citera
2012-03-15, 23:16
Medlem
Lootskins avatar
Vill dra in en åsikt jag har om den första debatten angående Englas mor.

Som det ser ut nu så kommer både hon och alt. hennes dotter att spendera resten av sina liv med att hata mördaren. Jag tycker att dom borde försöka gå vidare och lämna sorgen bakom sig. Dom kan inte fortsätta med sitt liv normalt om dom jämt och ständigt ska ha den här mördaren i baktanken, skanna folkhoper efter personen vart dom än går och känna ilska och sorg varje kväll när dom ligger i sängen.

Modern vill ta det ett steg längre på det sättet att hon jämt och ständigt vill veta var mördaren befinner sig och vad han gör, hon är alltså besatt av honom.

Hade det funnits en entusiastisk psykolog i publiken istället för dessa placeholders så hade vi förhoppningsvis fått höra några mänskliga argument annat än tjafset om hur jobbigt det är med pappersarbete kontra besatthet och hat.
Citera
2012-03-16, 00:32
Medlem
H0llows avatar
Störst eloge ska väll ändå den muslimska feministen ha för att på ett så utförligt sätt beskriva hela problembilden. Hon gick vidare till attack på vår samlade politiska regim för att man inte vågar belysa frågan. Hon går i synnerhet till attack på vänsterpartiet och socialdemokraterna (vänsterpartiet fanns representerat i debatten) och hävdar att väldigt liten förändring har åstadkommits.

Skillnaden mellan svenskfödda feminister som har växt upp i en svensk kultur och invandrade feminister som har växt upp i en invandrad kultur, verkar vara att de senare har en mer nyanserad bild av samhället. Dessa skriker inte rasist åt vita män, eftersom dessa själva har befunnit sig i problembilden till skillnad från svenskfödda kvinnor. Det vore synnerligen trist ifall vi inom snar framtid får höra eller läsa att denna kvinna har trakasserats av andra muslimer eller svenska feminister.
Citera
2012-03-16, 03:08
Medlem
Kudos Therese Borg!

Aldrig sett dig innan, du gjorde jävligt bra ifrån dig!
Citera
2012-03-16, 03:11
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0llow
Störst eloge ska väll ändå den muslimska feministen ha för att på ett så utförligt sätt beskriva hela problembilden. Hon gick vidare till attack på vår samlade politiska regim för att man inte vågar belysa frågan. Hon går i synnerhet till attack på vänsterpartiet och socialdemokraterna (vänsterpartiet fanns representerat i debatten) och hävdar att väldigt liten förändring har åstadkommits.

Skillnaden mellan svenskfödda feminister som har växt upp i en svensk kultur och invandrade feminister som har växt upp i en invandrad kultur, verkar vara att de senare har en mer nyanserad bild av samhället. Dessa skriker inte rasist åt vita män, eftersom dessa själva har befunnit sig i problembilden till skillnad från svenskfödda kvinnor. Det vore synnerligen trist ifall vi inom snar framtid får höra eller läsa att denna kvinna har trakasserats av andra muslimer eller svenska feminister.
Kan inte annat än att hålla med. Brukar alltid kolla på programmet och tycker det är förvånansvärt ovanligt att folk är så bra som hon var.

För båda poler i debatten så tycker jag debatten borde ses som ett nederlag. SD:are tjatar alltid om att meningsmotståndare bara skriker rasist osv, så jag fattar inte varför då man väljer att skicka de få personerna som faktiskt använder denna taktik. Finns 100 andra personer som är bättre lämpade att debattera än Kurdo.
Men de har en poäng i att SD endast är intresserade av kvinnofrågor när man får tillfälle att smutskasta invandrare och SD har en poäng i att frågan om hedersvåld inte får den plats den borde och att feminister av någon anledning undviker frågan. Men denna debatt som kunde bli intressant blev istället som vanligt en kakafoni där personen fick en fråga men svarade medvetet på något annat och så får en invandrare i publiken säga sitt utan att lyckas säga något sammanhängande. Som vanligt på "Debatt" med andra ord.

Det enda positiva är Belinda som sköter programmet bra, ställer rätt frågor och så hon iranska feministen som verkligen var ett ljus i mörkret. Hon sket i att hon något sånär höll med SD utan hon ansåg att sakfrågan var det viktigaste och var väldigt vettig. Klart fan att hedersvåld är kulturellt, trodde inte ens det var något som var uppe för debatt.
Citera
2012-03-16, 04:03
Medlem
Mvks avatar
Kollade på avsnittet på svtplay.

Det är regel än undantag att blattebrudar inte får gå ut, knulla, festa osv.
Visst, alla kanske inte får spö eller åker med huvudet före från en balkong men förtrycket finns där.

Fråga en random musselman-blatte på stan vad han gör om hans dotter/syster imorgon vill flytta hemifrån och gifta sig med en svensk eller en man från ett annat land.

30:46
Sicket jävla stolpskott.
"Hedersförtryck har inget med invandrare att göra"

http://svtplay.se/v/2744665/debatt/d...p104688,1,f,-1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här