Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2012-03-17, 01:51
Medlem
WERYs avatar
Det är intressant att se detta programmet men folk blir hela tiden avbrutna så man blir ju förbannad ibland när man kollar på det. Nu var Belinda på lite med att få tyst på folk som gapade och överröstade så kanske kan det bli lite pli på showen i framtiden

Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Det var väl Baksi som ville att Jimmie Åkesson skulle ställas inför rätta i samband med Oslo-dådet eftersom SD indirekt "skapat Breivik"?

Det trodde Göran Greider också efter terrordådet i Norge...

Citat:
Ursprungligen postat av Blue-tie
SVT debatt är ett riktigt skitprogram alltså. Ja fattar inte varför man inte gör ett seriöst program där inte idioter från publiken kan sitta och prata i mun på varandra

Precis min tanke. Jag stör mig alltid på att folk inte får tala till punkt utan alltid ska köras över av någon annan

Citat:
Ursprungligen postat av H0llow
Störst eloge ska väll ändå den muslimska feministen ha för att på ett så utförligt sätt beskriva hela problembilden. Hon gick vidare till attack på vår samlade politiska regim för att man inte vågar belysa frågan. Hon går i synnerhet till attack på vänsterpartiet och socialdemokraterna (vänsterpartiet fanns representerat i debatten) och hävdar att väldigt liten förändring har åstadkommits

Det är det som är skillnaden mellan en vänsterfeminist och en centerorienterad feminist. Vänsterfeministen prioriterar acceptans för förtryckande kulturer högre än mänskliga rättigheter medan den centerorienterade tvärtom, värdesätter individens välbefinnande före hänsyn till kulturer

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hon svarar också på frågor som programledaren ställer, det är också helt fel

Är väl bra att någon kan svara på frågorna för en gångs skull och inte bara flumma runt i en massa annat. Inte varje dag en politiker talar klarspråk så när det väl händer ska det uppmuntras
Citera
2012-03-17, 01:58
Medlem
Tercios avatar
Alltså det man måste förstå när det gäller svt debatt är att det inte är avsett att vara seriöst. Det SKA vara folk som sitter och stör. Det SKA vara korta debatter så att ingen hinner presentera sin uppfattning på ett bra sätt. Korta debatter med mycket skrik gynnar den som redan har det metapolitiska övertaget och kan använda känsloargument. SVT debatt är bara ett alibi.

I sak annars så tycker jag Therese Borg skötte sig bra. Hon gjorde det mesta av utrymmet. Den muslimska feministen var också bra. Alla andra kunde lika gärna ha rymt från psyket. Kurdo och den gapiga blattebruden värst.
Citera
2012-03-17, 02:02
Medlem
Tercios avatar
.
Citera
2012-03-17, 06:03
Medlem
Klosss avatar
Therese Borg gjorde en mycket bra insats. Hon fick mycket sagt på de korta repliker detta format erbjuder vilket är en liten konst. Kunde tydligt peka på problemen och samtidigt bemöta de olika påhopp hon ställdes inför vilket det senare var en fin bonus.
Citera
2012-03-17, 11:45
Moderator
TheLuckys avatar
Jag tycker båda sidor vann. Sjuklövern (här representerad av V)och invandrarna (här representerad av Baksi) har inget att vinna på att hedersvåld lyfts fram och att det ska stävjas. Skulle man granska hedersvåldet närmare skulle det leda till andra otrevliga sanningar som bevisar att mångkulturen inte fungerar. Den fria invandringen skulle därmed vara hotad. En annan negativ effekt blev att svenskar skulle få insyn i deras kulturer varvid ännu fler brister skulle uppenbara sig. Det var därför som invandrarna satt och skrek. En slogan skulle kunna vara : Rör inte vårt hedersvåld! Men då har man också offrat de kvinnor som är utsatta för hedersvåld, vilket ju var en av Borgs huvudpoänger och jag tycker hon fick det framfört på ett bra sätt.
Citera
2012-03-19, 13:20
Moderator
Siegfrids avatar
Bahare Andersson ger sitt referat av debatten här:

http://www.newsmill.se/node/43863

Citat:
Jag teltog i debattprogrammet tillsammans med Kurdo Baksi, Therese Borg (SD) och Christina Höj Larsen (V). Temat för debatten var att diskutera om SD:s kampanj mot hedersrelaterat våld. Debatten blev inte särskilt konkret, utan resulterade i en smutskastning på sandlådenivå. Debatten utvecklades till ett ställningskrig där vänster anklagade höger för rasism och invandrarfientlighet och höger anklagade vänster för att de blundar för samhällsproblemen. Kurdo Baksi gestikulerade ivrigt och hävdade vid ett tillfälle att det finns hedersvåld och han har kämpat mot hedersvåld under lång tid. Vid ett annat tillfälle så förnekade han att det existerar hederskultur. Kurdo hävdar olika saker vid olika tillfällen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in