2012-03-31, 10:42
Medlem
ewallgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Så fram med lite fakta om att korruption verkligen ökar med direktdemokrati istället för att hitta fantasiexempel.

Jag har aldrig hävdat att korruptionen ökar i en direktdemokrati. Jag tycker att folk bör lära sig att skilja på implikation och ekvivalens.
Citera
2012-03-31, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Så, vem enligt dig ska bestämma över våra liv, vi själva eller politiker? Media pumpar propaganda innan val, även i lilla Sverige. Svenskar kanske röstar på fel partier så man kanske borde ta bort riksdagsvalet också då majoriteten röstar på fel parti....
Självklart är det så men det blir lättare att granska vad politikerna gör och vad de tar för beslut.

Citat:
Vilket icke- argument... Som att många TV kanaler har någon betydelse. Tror dessutom att "fattiga" tittar mer på TV än "rika"
Fattiga kan inte äga tevekanaler. Att de tittar mer på teve gör dem lättstyrda.

Citat:
Oj, undrar vem det är som är naiv... Jag lever som sagt i Schweiz som är till viss del en direktdemokrati. Varför sker det du skriver om inte här?

Multinationella företag är livrädda för direktdemokrati då de inte längre kan muta och korrumpera poltiker. Medborgarna har helt plötsligt makten och kan sätta käppar i hjulen för dem.

Ta cannabis frågan här t.ex, utan stora ekonomiska aktörer har frågan om legalisering tagits upp i nationellt val. Utan starka kapitalister i ryggen. Ingen majoritet än men en mjukare hållning får starkare fäste.

Jag förstår att elit-feminister är livrädda för direktdemokrati då de förlorar makt och inflytande. Helt plötsligt måste de komma med hållbara argument inför medborgarna istället för att lobba i riksdagen och ignorera folkets vilja. Prostitutionlagen, diverse data-lagar, och andra integritetskränkande idiotier skulle med stor sannolikhet aldrig ha röstats igenom. De flesta vill inte ha sitt privatliv granskat av storebror.

Vi har möjlighet i Sverige att ha folkomröstningar. Det tycks inte vara något folk är så intresserade av. De flesta verkar anse att ett samlat grepp är av godo vad gäller att ta beslut, men som sagt vi har möjligheten att folkomrösta. Som tur är så slösas inte en massa pengar på sånt så ofta. Tycker det finns bättre sätt att använda pengarna än att låta människorna rösta "tills de röstar rätt".
Citera
2012-03-31, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergert
Självklart är det så men det blir lättare att granska vad politikerna gör och vad de tar för beslut.
Ja politiker blir granskade i en demokrati.

Citat:

Kanske det, men du har två fördelar och jag vet inte vilken som är bäst.

1. Människor sätter sig in i frågor och blir mer kompetenta. (Röstar bättre)
2. De frågor som inte är intressanta och där man inte har kompetens orkar man inte bry sig om, dvs
idioter håller käften.

Citat:
Vi har möjlighet i Sverige att ha folkomröstningar.

Nej tyvärr inte. Till och med med 8 millioner underskrifter, kan du inte göra ett skit.
Citera
2012-03-31, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewallg
Jag har aldrig hävdat att korruptionen ökar i en direktdemokrati. Jag tycker att folk bör lära sig att skilja på implikation och ekvivalens.
Men säg då inte att en direktdemokrati har sämre skydd mot korruption då det självklart är tvärt om. Korrumperade myndighetspersoner och politiker sitter löst till i en direktdemokrati till skillnad från Svedala där de bara bli omflyttade.
Citera
2012-04-01, 00:13
Medlem
Citat:
Varför är det svårare att granska politiker i Schweiz än i Sverige? Nu är det hittepå igen. Om medborgarna tar ett majoritetsbeslut finns det inget att granska då majoriteten fått sin vilja igenom.

Citat:
Jag är inte fattig, men har inte råd att äga en tv- kanal. Fattiga vet väl vad de vill precis som du och jag. Eller menar du att fattiga är korkade? De kanske inte borde få rösta alls? Inse att individer har egna viljor och värderingar oavsätt ekonomi.

Citat:
Vi har möjlighet i Sverige att ha folkomröstningar.
Nej, det har vi inte. Vi är helt i händerna på de större partierna, och endast på deras nåder kan det folkomröstas. Och de kan även skita i resultaten. Men de vet bäst, så det var ju bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in