Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-24, 05:50
Medlem
sonpuigs avatar
Dole Food Companys wiki sida verkar ha ftt en uppdatering som de nog inte r allt fr glada t..

http://en.wikipedia.org/wiki/Dole_Fo..._Bananas.21.2A

Men det r bara rtt t dem som de beter sig.
Citera
2012-08-24, 09:18
Medlem
Bde "big boys gone bananas" och "bananas" finns ju att se p SVT play.
Citera
2012-08-24, 09:26
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Helt schysst att lta arbetarna bli sterila, dom r nd blattar och kommunister, eller?

Fast nu framkom det att en hel del av dessa inte var sterila eller redan var sterila innan dom brjade arbeta p plantagen. Man ske se filmen Bananas "frn bda hll"! I filmen framstr Juan Dominguez som en genomgod superhjlte som stller sig p den lilla mannens sida mot det enorma Amerikanska och kapitalistiska monstret Dole .

S r/var inte riktigt fallet om du bemdar dig att lsa lite mer...
Citera
2012-08-24, 15:38
Att tvivla p den hr dokumentren r ju bara idiotiskt.

Att ifrgastta dem som har mod att ifrgastta bdar inte gott.
Hur ska man d ngonsin kunna ifrgastta ngonting verhuvudtaget?

Jag frstr inte vad en del hr hller p med?
r ni s jvla naiva att ni inte tror p att money talks och att det r s hr det gr till i vrlden?!
Dole-grejen r egentligen en piss i mississippi.
Det r s hr det fungerar verallt, hela tiden. ven hr i vrt lskade sverige.

Det r inte ofta man kan vara stolt ver sitt land nufrtiden, men nr riksdagen stod eniga i beslutet att inte bja sig fr tramset som Dole hll p med s blev jag bde lite frvnad och mycket glad.

Ni snackar vnsterpropaganda, kommunister och idioter.
Och anser drfr att de stora fretagen ska kunna drilla med oss andra som de vill?
Likas ltsas ni att det enbart var vnstern som kritiserade Dole och deras agerande.
Nr hela regeringen stod eniga.

Fr mig var det en bekrftelse p att hela vrlden hller p att g t helvete och jag hade hoppats p att dokumentren var en gonppnare. Men tyvrr verkar det inte vara s.
Folk blundar hellre n att se verkligheten som de lever i.
Citera
2012-08-24, 15:48
Medlem
Terugflitss avatar
Hellre vnstermaffia n korruption, fr det hr r
just korruption.
Citera
2012-08-24, 15:50
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Fast nu framkom det att en hel del av dessa inte var sterila eller redan var sterila innan dom brjade arbeta p plantagen. Man ske se filmen Bananas "frn bda hll"! I filmen framstr Juan Dominguez som en genomgod superhjlte som stller sig p den lilla mannens sida mot det enorma Amerikanska och kapitalistiska monstret Dole .

Titta du frn "bda hll" om du vill.

Om ingen, eller f ("som redan var sterila") kan kopplas till gifterna de anvnde p plantagen, varfr tror du att de la s mnga milijoner och tid p att stoppa dokumentren?

Hade det inte varit enklare att bara testa dessa plantagearbetare och bara lgga ner allting?
Vore ju en enkel sak som inte tog tid, pengar och skadade Doles rykte.

Hur kunde Dole frlora mlet, nr du sger att allting r en bluff?
Vet du ngot som vi andra inte vet?
Senast redigerad av Pripps3.5 2012-08-24 kl. 15:53.
Citera
2012-08-24, 16:59
Medlem
Terugflitss avatar
Reportern p nyhetsprogrammet frljligade
regissren, r sdant beteende vanligt i USA?
Skulle en reporter vara opartisk i Sverige s skulle det bli ett jvla liv.

Inslaget brjar vid 00:44:07

http://www.svtplay.se/dokumentarfilm
Citera
2012-08-25, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Klart man alltid skall vara kritisk till vad som r sanning och vad som r vinklat. Det skall man alltid vara men det glms ofta bort nu fr tiden nr det r s enkelt att hitta information, trots att det r nu mer n ngonsin som det behvs vara kritisk.
Det r dock svrt frfalska och vinkla att under ett korsfrhr p en i Doles ledning under rttegngen erknner att de ftt ett brev frn leverantren av bekmpningsmedlet Dole kper att det r knt fr att orsaka sterilitet och att de krver att Dole skickar tillbaka deras lager av det berrda bekmpningsmedlet. Han erknner ocks att Dole hotar leverantren med en stmning fr kontraktsbrott och istllet fr att lmna tillbaka bekmpningsmedlet kper upp resten av leverantrens lager fr fortstt anvndning.

Vilka som var sterila innan r ju vldig svrt att avgra i efterhand. Men du pstr att det framkommit att ngra inte var sterila. Framkom det i rttegngen och filmen eller vart finns den informationen? Det missade jag iaf. Vet dock att Doles advokater pstod att de flesta inte var sterila eller att de var det innan men vad jag kommer ihg s var det inte ngot som blev bekrftat. Det som blev bekrftat var iaf. att 6/12(13?) personer blivit sterila i samband med anvndning av bekmpningsmedlet. Det grundar jag p att deras stmning gick igenom. Att de resterande 6 personernas stmning inte gick igenom behver inte betyda att de inte blivit sterila av samma orsak. Bara att deras stmning inte gick igenom.

Vad jag har lst och frsttt s har Juan Dominguez blivit friad frn alla anklagelser han fick riktade mot sig efter stmningen av Dole frn de Nicaraguanska arbetarna.
Senast redigerad av qoC 2012-08-25 kl. 06:21.
Citera
2012-08-25, 13:56
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Hellre vnstermaffia n korruption, fr det hr r
just korruption.

Fr allt r det en smart och lukrativ propagandaapparat som igngsatts av den girige Fredrik Gertten. Hans avsikt var redan frn brjan att tjna stora pengar p den hr "banansoppan", och han fick mycket riktigt 1211000 SEK enl dagens dollarkurs.

Hur svrt kan det vara att framstlla en svartskalle i styrelserummet fr Dole foods inc som en skojare och en lurendrejare ? F Gertten slr in ppna drrar och gr det ltt fr sig.
Citera
2012-08-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franz Bolzano
Fr allt r det en smart och lukrativ propagandaapparat som igngsatts av den girige Fredrik Gertten. Hans avsikt var redan frn brjan att tjna stora pengar p den hr "banansoppan", och han fick mycket riktigt 1211000 SEK enl dagens dollarkurs.

Hur svrt kan det vara att framstlla en svartskalle i styrelserummet fr Dole foods inc som en skojare och en lurendrejare ? F Gertten slr in ppna drrar och gr det ltt fr sig.

Om det r pengarna han fick nr han kontra-stmde du syftar till s r det knappast ngot som jag skulle kalla lukrativt. Enligt wikipedia s omsatte Dole Food Company Inc 7.2 miljarder dollar 2011. Ett sdant fretag r knappast ltt att st upp emot i en rttegng. S om ditt pstende r att en stmning och kontra-stmning var mlsttningen frn frsta brjan tycker jag det r absurt. Det r skert ngot Fredrik Gertten insg kunde hnda men tror han helst hade velat slippa det.

Vem r det du syftar till nr du sger "framstlla en svartskalle i styrelserummet fr Dole foods inc som en skojare och en lurendrejare"?
Citera
2012-08-25, 14:55
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qoC
Om det r pengarna han fick nr han kontra-stmde du syftar till s r det knappast ngot som jag skulle kalla lukrativt. Enligt wikipedia s omsatte Dole Food Company Inc 7.2 miljarder dollar 2011. Ett sdant fretag r knappast ltt att st upp emot i en rttegng. S om ditt pstende r att en stmning och kontra-stmning var mlsttningen frn frsta brjan tycker jag det r absurt. Det r skert ngot Fredrik Gertten insg kunde hnda men tror han helst hade velat slippa det.

Vem r det du syftar till nr du sger "framstlla en svartskalle i styrelserummet fr Dole foods inc som en skojare och en lurendrejare"?

Rtta mig grna om jag har fel, men framstr inte hela ledningsgruppen fr Dole som ett gng svartskallar utifrn ett nordiskt/skandinaviskt perspektiv ?

Dom r ju inte direkt blonda & blgda !

fotnot: Italo-amerikanen David De Lorenzo r en god vn till mig, s drfr r jag lite engagerad i det hr fallet.
Senast redigerad av Franz Bolzano 2012-08-25 kl. 15:07.
Citera
2012-08-25, 15:06
Medlem
Citat:
Rtta mig grna om jag har fel, men framstr inte hela ledningsgruppen fr Dole som ett gng svartskallar utifrn ett nordiskt/skandinaviskt perspektiv ?

Dom r ju inte direkt blonda & blgda !

Termen svartskalle anvnds mest som ett skllsord gentemot mrkhyade och alla icke-blonda blgda passar inte automatiskt in under den beskrivningen.

Till topic s p vilket stt framstllde han Doles ledning som skojare och lurendrejare?

Det nda jag anser han framstllde de som r oetiska och giriga nr de fortsatte att anvnda ett bekmpningsmedel som var knt att orsaka sterilitet trotts varningar och frsk att dra tillbaka bekmpningsmedlet frn leverantrens sida.

Citat:
fotnot: Italo-amerikanen David De Lorenzo r en god vn till mig, s drfr r jag lite engagerad i det hr fallet.

Kan ju frklara till viss del varfr du r partisk.

Kan du inte kommentera ngot av det mera objektiva i mina inlgg. Dvs. att Dole fortsatte anvnda och bestlla mer av det berrda bekmpningsmedlet utan att bry sig om arbetarna trotts varningar till sdan grad frn leverantren att leverantren tvingar Dole skriva p ett kontrakt att de sjlva skall hllas ansvarsfria.
Detta tycker jag inte gr ifrgastta d det kommer fram under korsfrhr p en representant frn Dole under rttegngen d han r under ed.

ven att hela syftet var att tjna pengar genom stmning frn/mot Dole, ett fretag med 7.2 miljarder dollar i omsttning. Det r nog inte mnga som vgar stta sig emot ett sdant stort fretag. Hur mycket hade han i sdana fall vntat sig? Han fick 200 000dollar. ca 1.2 miljoner kronor. Tror inte det rcker till mycket mer n advokatkostnader fr Fredrik Gertten.
Senast redigerad av qoC 2012-08-25 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in