Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Allts, jag tycker mig kunna placera han i bda facken. Dels ser jag expressionismen hos honom i och med Josef Ks sjls innersta ensamhet och hjlplshet emot systemet och omvrlden, som den behandlar honom. Lika s med Gregor Samsas avskildhet, isolation mot omgivningen. Eller snarare, omvrldens isolation gentemot honom, vilket speglar hans inre knsloliv.
Dremot ser jag ocks det surrealistiska i det hela i och med den byrkrati i Processen som r allt ifrn det realistiska. Och lika s med Gregor Samsas fysiska frvandling (som visserligen kan tolkas symboliskt utifrn vilket perspektiv man ser ifrn) som r allt annat n realistisk, utan det pekar snarare p surrealismen, det verklighetsfrnvnda.
Ser grna en fortsatt diskussion om det hr.
Ur Andr Bretons frsta surrealistiska manifest:
psykisk automatism, varmed man muntligt eller skriftligt, eller p vilket annat stt som helst, vill uttrycka tankens verkliga funktion. Tankens diktamen utan frnuftets kontroll och utan estetiska eller moraliska hnsynstaganden.
Breton talar om "automatisk skrift". Texten ska stiga direkt ur det undermedvetna utan att passera ngon form av censur. Om det blir bra eller dlig litteratur vill inte jag sjlv ha synpunkter p just nu, men konstig blir den.
Visst kan man tycka att det skulle knnas surrealistiskt om man vaknade en morgon och upptckte att man var skalbagge (som i Kafkas Frvandlingen). Men Kafkas stt att skriva verkar synnerligen genomtnkt och genomarbetat. Inte alls surrealistiskt om du frgar mig.
Det finns inte srskilt mycket surrealistisk litteratur. Kanske fr att det aldrig blev srskilt uppskattat. Som Salvador Dali inom bildkonsten t ex.