• 5
  • 6
2012-04-10, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sigma:R
Förlåt, det är ett slangord som jag använde utan att fundera över konsekvenserna. "Plocka russinen ur kakan" hade varit mera korrekt.

Jag ska göra förklara mitt inlägg lite närmare.
Det du har gjort är att länka till 5 bilder på fiender och kalla det för "analys". Detta brukar vi kalla för observation.

Förstår du att dina anklagelser om rasism är baserade på anekdotisk bevisföring och är därför knappt värda att bemöta? Du har plockat fram några stillbilder, ett par scener, och använt dem för att anklaga en av världens längsta spelserier för rasism. En spelserie där det finns hundratals olika karaktärer, vänner som fiender, som har lika många utseenden. Med denna extrema diversitet plockar du fram en handfull exempel och använder dem som bevis för rasism. Det hela är rent skrattretande.

Det är inte så som du säger. Jag har inte plockat russinen ur kakan. Jag visade ett fåtal av alla de rasistiska inslag som finns i spelet. Jag tog några exempel ur någonting som jag pratade om mer generellt i spelet. Hela spelets genomgående tema är rasistisk, och det illustrerade jag med några exempel. T ex den bruna människoapan med stora röda läppar som hoppade runt i kalsonger till primitiv musik och verkade helt dum i huvudet.

Generellt så är det som jag sagt. Svarta människor och typiska blattar målas upp som tjuvar och onda, medan de allra flesta goda är vita. Och det vet du. Sen så försöker du skyffla undan det genom att skylla på "russin i kakan". Ja, rasism kanske är russin för dig som man kan plocka ur en kaka, men personligen så värderar jag alla människors rätt till lika värde som något högre än ett par rasistiska russin som man plockar ur en kaka.
Citera
2012-04-10, 20:37
Medlem
PrinceMeandors avatar
Brukar inte mata troll, men då det tycks finnas folk som instämmer med TS åsikter så kan jag inte låta bli.

Links kläder är gröna. Om man vill så kan man ha andra färger exempelvis röd, blå eller vit. Att koppla det hela till KKK när dräkten från början är grön är extremt långsökt.

Någon postade en bild på en svart spindel och hävdade att denna var rasistisk. Du har aldrig tänk på att de flesta spindlar är svarta?

Att Link har ett kors på skölden kan visserligen tolkas som en kristen referens. Men varför är det rasistiskt? I ett annat spel har han en muslimsk symbol på skölden. Ser inte riktigt rasismen i det hela.

Ganondorf har grön hud och rött hår. På vilket sätt är detta rasistiskt?

Många skurkar klär sig i svart, förstår inte vad färgen på kläderna har med hudfärg att göra?

Undrar just varför de så kallade "anti-rasisterna" konstant använder N-ordet och vräker ur sig stereotyper som är tragiskt långsökta. Om ni ser fysiska likheter mellan gorons/dekkus och afrikaner då är det fan ni som är rasister för en vanlig människa gör inte den kopplingen....
Citera
2012-04-10, 20:38
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetmeme
Det är inte så som du säger. Jag har inte plockat russinen ur kakan. Jag visade ett fåtal av alla de rasistiska inslag som finns i spelet. Jag tog några exempel ur någonting som jag pratade om mer generellt i spelet. Hela spelets genomgående tema är rasistisk, och det illustrerade jag med några exempel. T ex den bruna människoapan med stora röda läppar som hoppade runt i kalsonger till primitiv musik och verkade helt dum i huvudet.

Generellt så är det som jag sagt. Svarta människor och typiska blattar målas upp som tjuvar och onda, medan de allra flesta goda är vita. Och det vet du. Sen så försöker du skyffla undan det genom att skylla på "russin i kakan". Ja, rasism kanske är russin för dig som man kan plocka ur en kaka, men personligen så värderar jag alla människors rätt till lika värde som något högre än ett par rasistiska russin som man plockar ur en kaka.
Du anklagade spelet för att vara rasistiskt. Lägg vikt bakom dina uttalanden eller ställ dig i skamvrån. Att skriva en lång post om varför du anser att det är rasistiskt är inte att argumentera.
Citera
2012-04-10, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sigma:R
Du anklagade spelet för att vara rasistiskt. Lägg vikt bakom dina uttalanden eller ställ dig i skamvrån. Att skriva en lång post om varför du anser att det är rasistiskt är inte att argumentera.

Du har fortfarande inte svarat på frågan: varför skildrar man bruna människoapor med primitivt beteende och stora röda läppar, med afrikanskt tema, som de lägre varelserna i Zeldaspelen?
Citera
2012-04-10, 21:43
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Du har fortfarande inte svarat på frågan: varför skildrar man bruna människoapor med primitivt beteende och stora röda läppar, med afrikanskt tema, som de lägre varelserna i Zeldaspelen?
Har du spelat spelet? Varför tror du att Gorons är lägre stående varelser? Är det för att de har stora röda läppar, brun hud, och afrikanskklingande musik?
Citera
2012-04-11, 01:31
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Svarta, onda, Japaner, rasistiska, skrev du när vi pratade om Zelda. Utan att jag lett dig till att skriva det. Du skriver det som om det vore något självklart. Det är just det jag menar. Förr i Tyskland så "ifrågasatte" man inte normen att döda judar. Ser lite samma paralleller här. Du pratar om de ond-målade mörka i Zelda som om ingenting, som om det hela är de faco. Det hela påminner lite om det nazistiska spelet Zog's nightmare.
Med all respekt: Det var du som skrev att det var en del av "deras" kultur, jag antog helt enkelt att du syftade på japanerna eftersom att Zelda är japanskt. Att du sen fick det till att jag var rasistisk är helt fantastiskt.

Det jag menar är att bara för att de onda är svarta så är det inte rasism.
Citera
2012-04-11, 07:09
Medlem
Eight08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Något jag kom att tänka på är att det finns flera inslag i det första zeldaspelet till nes som skulle kunna uppfattas som rasistiska. Level 3 på första varvet är format som ett hakkors. Sen så ser Link ut som en ku klux klan medlem när han tagit den stora skölden och blå ringen och bär vita kläder och ett stort kors på skölden. Detta är ju lite för många saker för att bara vara ett sammanträffande, eller? Hur tänkte Nintendo här egentligen? Religiösa och rasistiska symboler brukar annars vara bannlysta i Nintendos spel.

Jag kom till retro för att slippa allt rasistsnack på flashback en stund. Men tro på fan att det då sitter ett jävla fitt-cp här också och påstår att Zelda är rasistiskt. Dööööööö!
Citera
2012-04-11, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Med all respekt: Det var du som skrev att det var en del av "deras" kultur, jag antog helt enkelt att du syftade på japanerna eftersom att Zelda är japanskt. Att du sen fick det till att jag var rasistisk är helt fantastiskt.

Det jag menar är att bara för att de onda är svarta så är det inte rasism.

Du menar ju att onda är svarta, precis som i Zelda-spelet. Rasist!
Citera
2012-04-12, 00:12
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Du menar ju att onda är svarta, precis som i Zelda-spelet. Rasist!
Antingen saknar du lasformaga eller sa driver du med mig.
Citera
2012-04-12, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Antingen saknar du lasformaga eller sa driver du med mig.

Du skrev ju att, "svarta är onda". Dina egna ord.
Citera
2012-04-12, 09:25
Medlem
PrinceMeandors avatar
Inga motargument mot mitt tidigare inlägg?
Citera
2012-06-09, 11:25
Medlem
slottets avatar
Det finns många symboler i Zelda. (har bara spelat Ocarina of time och majoras mask)
Triforce-symbolen i Ocarina of time som i spelet är en symbol för Hylian-Kungaätten är tagen från den gamla japanska klanen Hōjō en av de större styrande klanerna i medeltida Japan.
Symbolen för Zora (tre halvcirklar) liknar gamla kristna treenighetssymboler. Kan man tolka det som att Zora ska föreställa kristna.
Gerudos emblem, är en stjärna med en vid en halvmåne. ganska precist en spegelvänd islamsk symbol. Är Gerudos muslimer? De påminner om Amazoner och bor i ett ökenlandskap, det är bara kvinnor men deras högste ledare "ganondorf" är en man och han är också den "onde ledaren" som Link tar upp kampen mot. Gerudos liknar "harem-kvinnor" så som de skilldrades av europeiska konstnärer täckta ansikten yppiga kroppar, påminner lite om magdansöser.
Den mystiske karaktären Sheikah har det allseende ögat som symbol. Det allseende ögat är en gammal Egyptisk symbol, som troligen symboliserar solguden Ra(?) I kristen tro Gud och är också en symbol för frimurare.
Dessutom syns det allseende ögat på flera platser i spelet.
Senast redigerad av slottet 2012-06-09 kl. 11:42.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in