Citat:
Ursprungligen postat av Ad.Portas
Jag tycker Stig Dagerman skriver väldigt bra, det är dock ganska kliniskt, och inte poetiskt.
Ett annat tips är Herta Müller:
Isblommor väver sitt snår över fönsterrutan. Det ryser så skönt i huden. Mor klipper mina naglar så korta att det gör ont i fingertopparna. Med nyklippta naglar har jag en känsla av att inte kunna gå ordentligt.
Hela tiden går jag på händerna. Jag har också en känsla av att inte kunna tala och tänka ordentligt med så korta naglar.
Också isblommorna slukar sina egna blad, ögonen i deras ansikten är mjölkaktiga och blinda.
Eller varför inte Kristian Lundberg - här ur Yarden:
Det handlar allt oftare att jag tänker att jag befinner mig långt ifrån mänskligheten; att jag lever i en värld av skadedjur. Att vi har förvandlats till kackerlackor. Att vi lever av att äta varandra. Andra dagar tänker jag att just här, på denna anonyma och avhumaniserade plats, finns jag i dess absoluta kärna; att mänskligheten är oss, vi. Jag är en människa. Allt annat är förlorat.
Slutligen Jenny Erpenbeck (Hemsökelse):
Poeten som gömde den gången hade i en dikt beskrivit färden hem som överfarten till dödens strand. Den gången lärde de sig tiga, och detta tigande var efter alla umbäranden den största gåvan till deras dröm, som förblev så stor att var och en av kamraterna var alldeles ensam när han gick omkring i den.
Något av det som tilltalade dig?
Möjligen. Men jag glömde kanske nämna, att jag samtidigt önskar en vettig berättelse. Det får alltså inte bli språkkrombukter, för sakens skull.