2012-04-17, 19:33
Medlem
Kan man göra det, via kommuner eller någon fond?

Dags att bruka lite allvar.
Det skulle handla om att göra sig själv halvt om halvt självförsörjande på grönsaker, potatis och annat i småskalig utsträckning. Något som många hade kunnat göra i trädgården.

I dessa dagar finns det många pseudo-hippies som springer runt och småplanterar saker här och där. Detta har tyvärr den negativa effekt att det ger en skev bild av vad som är möjligt då jordar ofta måste "sättas i gång". Dels vad det gäller mikrobiologisk aktivitet och dels kanske vad det gäller näring.
Jag har på grund av bristande erfarenhet/kapital och kringflyttande livsstil gjort några halvt misslyckade projekt. Men nu har jag tillräckligt med kött på benen för att kunna göra något seriöst.

Utan att avslöja för mycket kan jag säga att projektets storhet ligger i kombinerande av nytt och gammalt, samt en slags renässans för vissa gamla uppfinningar som jag kommit på sätt att återuppliva i modern tappning + tillämpning av andras idéer vad det tex gäller mördarsnigel-bekämpning. Och allt detta skulle innebära ett projekt som hade kunna tilltala folk av olika åldrar då det hade inneburit maximal avkastning med minsta möjliga arbetsinsats(i jämförelse med konventionell kolonilottsodling tex).

Jag behöver bara lite kapital, arbetsyta samt fredning från onda lökbögar/pseudohippies och andra som kan tänkas sätta käppar i hjulet för det hela.

Jag vet att detta låter ganska kryptiskt och föga revolutionerande, men yppar jag för mycket om idén så kommer bara någon korrumperad tomte stjäla konceptet och göra en sämre version som stjäl uppmärksamhet och skjuter hela alltet i sank.

Jag hade tänkt att man hade kunnat filma det hela.

Vet någon vänlig själ någon man kan kontakta angående det här?
Citera
2012-04-17, 20:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-lainen
Kan man göra det, via kommuner eller någon fond?

Färdigställ en riktig projektbeskrivning. Med den i näven kontaktar du ett antal kommuner och länsstyrelser. Så här kan det se ut...

http://www.lansstyrelsen.se/kronober...andskapet.aspx

Du kan också kontakta Jordbruksverket som också ger bidrag till miljöprojekt.

http://www.sjv.se/amnesomraden/stod/...c80005836.html
Citera
2012-04-17, 20:37
Medlem
Fris avatar
Nej, såna utbetalningar är reserverade för kompisar till redan etablerade politiker. Tramssnacket om "miljön" och "klimatet" är bara tomma propagandaglosor för att försöka dölja hela förskingringen. Finns ingen chans för en utomstående att komma in i den betalningscirkusen, oavsett vilka idéer och mojänger denne har. Allt sånt är irrelevant, det är uteslutande det politiska kompisskapet som avgör.
Citera
2012-04-17, 20:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, såna utbetalningar är reserverade för kompisar till redan etablerade politiker. Tramssnacket om "miljön" och "klimatet" är bara tomma propagandaglosor för att försöka dölja hela förskingringen. Finns ingen chans för en utomstående att komma in i den betalningscirkusen, oavsett vilka idéer och mojänger denne har. Allt sånt är irrelevant, det är uteslutande det politiska kompisskapet som avgör.

Du har ingen aning om vad du pratar om. Världen skriker efter miljövänliga och klimatsmarta lösningar och projekt. Det förutsätter iofs vissa vetenskapliga kopplingar samt ekonomiska kalkyler. Jag har själv diskuterat ett flertal projekt med först och främst afrikanska delegater på klimatmötena i Köpenhamn och Durban och jag kommer sannolikt att göra det på COP 18 i Qatar också.
Citera
2012-04-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har ingen aning om vad du pratar om. Världen skriker efter miljövänliga och klimatsmarta lösningar och projekt. Det förutsätter iofs vissa vetenskapliga kopplingar samt ekonomiska kalkyler. Jag har själv diskuterat ett flertal projekt med först och främst afrikanska delegater på klimatmötena i Köpenhamn och Durban och jag kommer sannolikt att göra det på COP 18 i Qatar också.

Det handlar lite om att nyansera i det vakuum som finns mellan de svart/vita alternativ som erbjuds. Antingen ha färsk importerad sallad 365 dagar om året eller att helt leva på 100% svenskt med barkbröd och granbarrsthé(vilket iofs är underskattat) på vintern.

Det som skulle genomsyra projektet skulle vara brutal effektivitet när det gäller avkastning i förhållande till yta, förlängning av odlingssäsongen(både var det gäller början och start), samt väldigt liten driftskostnad och arbetsinsats i förhållande till skörden(speciellt i jämförelse med konventionella odlingsmetoder för hand).

Det skulle dock vara ett hästarbete inledningsvis och även av yttersta vikt att det inte kompromissas med vissa redskap. Finns lite tendenser till skadlig "det går lika bra med selleri"-inställning i odlingskretsar där resultatet i slutändan blir lidande på grund av snål investering.

Det enda som lämnas åt slumpen och ges fria tyglar är de mikrobiologiska/naturliga processerna - dessa peakar dock efter 7 år om man börjar från början med att få ordning på jorden. Sen blir förvisso jorden inte utarmad, snarare tvärtom. Men det tar som sagt 7 år innan den nått sin topp.

Och sen hade jag ju tänkt mig det hela i trädgårdsstorlek, kanske lite större.
Så för någon kalkyl om kommersiell gångbarhet ser det blekt ut. Jag kan stå för vad jag säger vad det gäller den miljömässiga vinsten och den långsiktiga vinsten för investeraren som kopierar det färdiga projektet. Men det är lite som solcellspaneler - de betalar inte av sig direkt. Och mat är ju (än så länge) inte särskilt dyrt. Investeringskostnaden ska dock inte bli någon hutlös summa. Men jag är pank för tillfället annars hade jag finansierat det hela själv.

Principerna är dock gångbara även för större behov så att ha seriekopplade "makapärer" för ev. kommersiell drift skulle kunna gå, men det är inte den skalan jag siktar på.
Snarare att framställa något som hade kunna få Svensson att lyfta på ögonbrynen.

Jag måste konsultera någon kunnig inom värmeledning m.m. och eventuellt andra odlare för att se hur den slutgiltiga designen skulle kunna arta sig innan det öht blir aktuellt att söka bidrag.

Men ni ska ha tack för hjälpen.
Senast redigerad av D-lainen 2012-04-17 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in