Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-23, 23:12
Medlem
Tjena alla fiskare,jag är en amatör inom fiske men tycker det är oerhört kul. Fiskar med en haspelrulle som heter Okuma FINA FS815. Försökt tyda vad det står på rullen under Gear Ratio men den är rätt sliten så det syns dåligt. Hade tänkt kasta efter havsöring, köpt hem 600m nylonlina och frågan är då på ett grovt ungefär hur mycket lina som är lämpligt att dra på rullen?

Tack
Citera
2012-04-23, 23:20
Medlem
Knoppys avatar
Börja spola på så märker du när det ser bra ut. Linan ska inte ligga över spolen iaf. Lycka till.
Citera
2012-04-23, 23:33
Medlem
mr.demons avatar
3-4 milimeter från kanten. Jag kör bara med flät, och hade ända upp men det trassla bara för mig.
Citera
2012-04-24, 00:28
Medlem
Tjocklek på lina kan ju dock hjälpa! typ 0,22 får man ju på ganska mycket mer än 0,4 !
Citera
2012-04-24, 00:30
Medlem
0,30 mm lina är det! Alltså poängen med att jag sa att jag var nybörjare var att jag inte har någon intuitiv känsla för vad som är ''lagom'' eller rätt. På en höft vad rör det sig om, 50-100 m, 100-150, 150-200 ?

Tack
Citera
2012-04-24, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogizz
0,30 mm lina är det! Alltså poängen med att jag sa att jag var nybörjare var att jag inte har någon intuitiv känsla för vad som är ''lagom'' eller rätt. På en höft vad rör det sig om, 50-100 m, 100-150, 150-200 ?

Tack

Gött gött med 0,3 efter havsöring, vet många som kör större! Jag är en sån som gärna kör UL spö & 0,18 - 0,22 när jag går efter fet harr / öring / röding för att få det mesta utav matchen, + att i dom vattendragen jag kör i är det ganska strömt, vilket resulterar i en hel del tjurrusningar! (En harr på 2kg på den utrustningen är förbannat kul, då man måste springa efter o.s.v!)

Men det jag skulle gissa på är cirka 180 meter nånting, så mycket som bara går givetvis! Du märker själv, kör som nån sa tidigare 3-4mm från kanten, kanske 6-8mm! men 180-220 ungefär? Så mycket lina som möjligt är behövligt, för när du får det tjocka svinet så vill du inte ångra att du har för lite lina, tro mig!
Citera
2012-04-24, 16:26
Medlem
samuels avatar
Du får nog på knappt 100 meter skulle jag gissa. Och som mr.demon sa, lämna 3-4 mm upp till kanten på spolen.

Var noga med att spola på den på rätt håll också så den inte tvinnar sig.
Citera
2012-04-24, 17:29
Medlem
ArmeCykels avatar
Fyll inte hela spolen med lina, då blir det trassel direkt. Fyll på med lina till lite under kanten.
Citera
2012-04-24, 17:36
Medlem
Starobrnos avatar
Jag går emot strömmen och säger att du kan spola på tills det är nästan helt fullt. Funkar det så får du bättre kastlängd, viktigt vid öringfiske från land. Funkar det inte så kapar du några meter.
Citera
2012-04-24, 21:34
Medlem
Tackar för alla råd grabbar. Tog era visa ord till mig och gjorde en kompromiss av allas åsikter. Bäst kändes det att linan i princip inte trasslade alls. Var nere ikväll ca 2 timmar och kastade från en stenbrygga där det ska finnas öring. Inte ett hugg. Har bara fiskat från båt tidigare så är väl lite bortförskämd med att bara släppa ned en pilk med en sillhäckla efter och vänta på napp. Uppenbarligen verkar öringarna betydligt mer svårflörtade och fisket kräva mer finess. Varit väldigt klart i vattnet de senaste dagarna och det har jag hört ska vara något som gör det mer svårfiskat.

Köpt krokar från Mustad som inte sätter sig så lätt i tången och har dubbla ringar innan kroken då jag har hört att det ska minska risken att fisken sliter sig.Tack igen för svaren. Tar tacksamt emot alla råd

Skam den som ger sig, drar ner imorgon kväll igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in