Hej.
Jag undrar om det är någon som är kunnig om detta med fiskerätt, vi har mark ut i halva älven och den är inte avstyckad vid tomtgränsen utan fortsätter ut över halva älven. Bild: Tomten är markerad med rött utanför gränserna så ingen skall ta fel på tomt
http://www.bilddump.se/bilder/201204...224.90.224.jpg .
Jag pratade med min far som inte visste om det fanns fiskerätt för oss. Det enda jag vet är att gården har gått i arv sedan flera 100 år tillbaka då vi har släktforskat. Då tänkte jag mer på om fiskerätten följer med gården då det inte är avstyckat, men då är frågan om fiskerätten följer med gården, är det vi som äger huset som också äger fiskerätten?
Jag förstår ju själv att bara för vi äger, om vi äger fiskerätt så kan vi inte hyscha bort folk som åker båt och fiskar, det skulle inte heller störa mig om det stog någon på tomten och fiska bara det inte blir en stor folksamling. Inte för att jag tror någon bara skulle kliva in på gården för att fiska utan att fråga.
Är detta någonting man får kontakta kommun eller lantmäteriet för att reda ut? Jag vet sedan tidigare att folk som äger en del av en sjö eller har fiskerätt får t.ex billigare fiskekort, får fiska kräfta osv. Ska man kontakta sin fvof också får se vad dom säger?
Tack på förhand