Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-24, 16:37
Medlem
Hej.

Jag undrar om det är någon som är kunnig om detta med fiskerätt, vi har mark ut i halva älven och den är inte avstyckad vid tomtgränsen utan fortsätter ut över halva älven. Bild: Tomten är markerad med rött utanför gränserna så ingen skall ta fel på tomt http://www.bilddump.se/bilder/201204...224.90.224.jpg .

Jag pratade med min far som inte visste om det fanns fiskerätt för oss. Det enda jag vet är att gården har gått i arv sedan flera 100 år tillbaka då vi har släktforskat. Då tänkte jag mer på om fiskerätten följer med gården då det inte är avstyckat, men då är frågan om fiskerätten följer med gården, är det vi som äger huset som också äger fiskerätten?

Jag förstår ju själv att bara för vi äger, om vi äger fiskerätt så kan vi inte hyscha bort folk som åker båt och fiskar, det skulle inte heller störa mig om det stog någon på tomten och fiska bara det inte blir en stor folksamling. Inte för att jag tror någon bara skulle kliva in på gården för att fiska utan att fråga.

Är detta någonting man får kontakta kommun eller lantmäteriet för att reda ut? Jag vet sedan tidigare att folk som äger en del av en sjö eller har fiskerätt får t.ex billigare fiskekort, får fiska kräfta osv. Ska man kontakta sin fvof också får se vad dom säger?

Tack på förhand
Senast redigerad av lira 2012-04-24 kl. 16:42.
Citera
2012-04-24, 17:13
Medlem
Napis avatar
Orkade inte läsa igenom den här lagen, men den kanske kan ge dig lite klarhet.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930787.htm
Citera
2012-04-24, 17:17
Medlem
Fiskerätten ligger i fastighet, titta i dina fastighetspapper.
Är det fortfarande oklart så kontaktar du lantmäteriet.
Senast redigerad av Blazeone 2012-04-24 kl. 17:20.
Citera
2012-04-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazeone
Fiskerätten ligger i fastighet, titta i dina fastighetspapper.
Är det fortfarande oklart så kontaktar du lantmäteriet.

Tack för svar ska kika på det.
Citera
2012-04-24, 20:21
Medlem
Fiskerätt kommer generellt med gården, att du äger en lite del av älven behöver inte betyda något. Men är gården gammal och ni har lite tillhörande skog så har ni förmodligen även fiskerätt...
Citera
2012-04-24, 21:20
Bannlyst
Din länk fungerar inte men äger ni mark ut i älven så har ni nog fiskerätt, ganska ovanligt att man inte får fiska i vatten man äger, förr köpte man i regel "mark" ut i älven för att då kom fiskerätt på köpet.

Exempel:
Vår sommarstugas tomt går ner till sjön och tomten är bara 2-3 meter bred vid vattnet och går ett par meter ut vid normalt vattenstånd, vi har fiskerätt.
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2012-04-24 kl. 21:22.
Citera
2012-04-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Fiskerätt kommer generellt med gården, att du äger en lite del av älven behöver inte betyda något. Men är gården gammal och ni har lite tillhörande skog så har ni förmodligen även fiskerätt...

Jo vi har haft ganska mycket skog, men den såldes innan vi tog över huset, varför vet jag inte.. Var väll någon i släkten som var allt för pengarkåt.
Senast redigerad av lira 2012-04-25 kl. 14:22.
Citera
2012-04-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Din länk fungerar inte men äger ni mark ut i älven så har ni nog fiskerätt, ganska ovanligt att man inte får fiska i vatten man äger, förr köpte man i regel "mark" ut i älven för att då kom fiskerätt på köpet.

Exempel:
Vår sommarstugas tomt går ner till sjön och tomten är bara 2-3 meter bred vid vattnet och går ett par meter ut vid normalt vattenstånd, vi har fiskerätt.

Jo jag tänkte så jag också. Far pratade om att de flesta som har marken kvar i älven har det bara för att husen har gått i arv. Hoppas den här bilden kan stanna uppe längre än 12-24 timmar

http://ladda-upp.se/bilder/wgypmtbbzvjap/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in