2012-04-25, 15:49
Moderator
Humbugs avatar
Jag har kakao och socker hemma. Men hur sammanfogas dessa till en smaskig hård pralin?

Samtliga recept jag hittar innehåller blockchoklad, vilket inte är något jag eftersträvar. Ska jag göra egna praliner vill jag inte ha något halvfabrikat i.
Citera
2012-05-13, 15:49
Medlem
Sardinbruss avatar
Då får du nog fan skaffa lite fler ingredienser.
Citera
2012-06-06, 01:48
Medlem
att göra praliner är ett ganska tidskrävande jobb och kräver bra ingredisenser. Det finns flera guider på nätet om det och en mängd böcker.

I grund och botten handlar det om att temperera choklad, gjuta pralinskal, göra en ganash/fylling (finns otaliga) och försegla det hela.
Citera
2012-06-06, 19:03
Medlem
Japp, ganska avancerat. Om du verkligen gillar att göra desserter etc. så fine annars tycker jag du ska köpa en Aladdin ask eller nåt.
Citera
2012-06-06, 19:14
Medlem
BadAliass avatar
För det första är choklad ett helfabrikat då det är en helt färdig produkt. Kakao däremot är ett halvfabrikat.
Sedan antar jag att det är Ögonkakao du har hemma. Är det så - släng den och skäms. Sämre kakao får man leta efter.
Att tillverka egen choklad är nog skitsvårt, så köp istället. Och inte blockchoklad, det ska vara överdragschoklad. Sen är det snorenkelt. Smält chokladen, men den får inte bli för varm (kan inte temperaturen i huvudet). Fyll formar. Häll ut, så får du ett skal. Fyll i fyllning, lämna lite utrumme. På med smält choklad igen.
Citera
2012-07-30, 16:21
Moderator
Humbugs avatar
Jag hittade ett bra recept på choklad nu som jag gärna delar med mig av:
Ett grundrecept hittat här

5 tablespoons of virgin coconut oil
5 tablespoons of unsweetened cocoa powder
5 tablespoons of finely grated coconut
1 to 2 tablespoons of sugar (see notes below)
1 pinch of salt

Vill man göra eget kakaopulver är processen lite mer invecklad, men den beskrivningen kan hittas här:
http://maryeaudet.hubpages.com/hub/H...e-From-Scratch

Klart värt att prova. Borde gå utan alla dessa maskiner som de pratar om i texten, jag menar - gick det på 1700-talet går det nu!
Senast redigerad av Humbug 2012-07-30 kl. 16:23.
Citera
2012-08-14, 06:43
Medlem
BadAliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag hittade ett bra recept på choklad nu som jag gärna delar med mig av:
Ett grundrecept hittat här

5 tablespoons of virgin coconut oil
5 tablespoons of unsweetened cocoa powder
5 tablespoons of finely grated coconut
1 to 2 tablespoons of sugar (see notes below)
1 pinch of salt

Vill man göra eget kakaopulver är processen lite mer invecklad, men den beskrivningen kan hittas här:
http://maryeaudet.hubpages.com/hub/H...e-From-Scratch

Klart värt att prova. Borde gå utan alla dessa maskiner som de pratar om i texten, jag menar - gick det på 1700-talet går det nu!
Visst kan du göra på kokosfett, men bra choklad görs på kakaomassa som redan innehåller kakaobönans eget fett - kakaosmör. Kakao får du om du tar bort kakaosmöret.
Kakaosmöret är dyrt och därför pressar man ut det ur kakaomassan och säljer det. Kvar får man kakao, som man blandar med fett, socker och lite annat och säljer på Ica. Det är fulchoklad.
Frågan är hur man får tag på kakaomassa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in