Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-29, 19:46
Medlem
Twangs avatar
Har använt denna växt(?) i en film. Där den växte grävde de ner nya rör och nu har den slutat växa där tyvärr så jag kan inte fortsätta mitt filmande. Kan någon identifiera vad det är och kanske var dom sett den i Stockholm?

Där jag filmade den var i Gubbängen i Stockholm på ett fält. Den ser ju onekligen ut som ett sädesslag men tvivlar på det. Toppen är fluffigare än t.ex vete. Blir ganska hög, ca 1 och en halv meter kanske.

http://i.imgur.com/OtuSP.jpg
Citera
2012-04-30, 15:11
Medlem
Ganska dålig bild. Och mina kunskaper i ämnet är också ganska dåliga.

Dock tycker jag att det ser väldigt mycket ut som ogräs som växer i kanterna på åkrarna och lite här och där runt/på åkrarna när annat sädeslag växer?

Ta en sväng med bilen ut på landet, tror det är större chans än att någon ska ge dig gps-kordinater till lite ogräs (om det nu är det)
/A.P
Citera
2012-05-02, 17:20
Medlem
Twangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Ganska dålig bild. Och mina kunskaper i ämnet är också ganska dåliga.

Dock tycker jag att det ser väldigt mycket ut som ogräs som växer i kanterna på åkrarna och lite här och där runt/på åkrarna när annat sädeslag växer?

Ta en sväng med bilen ut på landet, tror det är större chans än att någon ska ge dig gps-kordinater till lite ogräs (om det nu är det)
/A.P

Tyvärr den enda bild jag har, förstår om det är svårt att tyda. Tog en dump från ett klipp i filmen.

Haha, jag har faktiskt gett mig ut. Har ägnat flera heldagar åt detta letande. Flashback var mitt sista hopp.
Citera
2012-05-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twang
Tyvärr den enda bild jag har, förstår om det är svårt att tyda. Tog en dump från ett klipp i filmen.

Haha, jag har faktiskt gett mig ut. Har ägnat flera heldagar åt detta letande. Flashback var mitt sista hopp.

Okej, fortsätt med det

Jag skulle tippa på att din chans ökar under sommaren att hitta dessa, om det är den växt jag tror det är så är de vanligast under sommaren

/A.P
Citera
2012-05-03, 14:09
Medlem
SportTacs avatar
Kan vara Bergrör (Calamagrostis epigeios (L.) Roth - Wood Small-reed).
Hade du haft en bättre bild hade jag kunnat med säkerhet säga vad det var.
Citera
2012-05-04, 08:34
Medlem
astro220s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twang
Har använt denna växt(?) i en film. Där den växte grävde de ner nya rör och nu har den slutat växa där tyvärr så jag kan inte fortsätta mitt filmande. Kan någon identifiera vad det är och kanske var dom sett den i Stockholm?

Där jag filmade den var i Gubbängen i Stockholm på ett fält. Den ser ju onekligen ut som ett sädesslag men tvivlar på det. Toppen är fluffigare än t.ex vete. Blir ganska hög, ca 1 och en halv meter kanske.

http://i.imgur.com/OtuSP.jpg
Det är nog som sporttac säger.
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/po...m/calaepi.html
Det var många bilder på virtuella floran.
Citera
2012-05-04, 10:15
Medlem
Twangs avatar
Oj, ja den kan det mycket väl vara!
Den är väldigt tätvuxen(som ni kan se på bilden jag bifogade), men på senare tid sticker endast ett par strån upp pga att dom röjt marken som sagt.
Den verkar framförallt få det utseende som jag har på filmen runt hösten.

Jag förväntade mig inte alls något svar men detta var ju lovande. Finns det någon chans att någon bevandrad person vet var det finns ett hop av denna sort? Jag har varit ända ute i Åkersberga och letat, utan bil dock då jag inte har möjlighet till det.

Stort tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in