Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-28, 11:54
  #325
Medlem
_ZoutHs avatar
Är väldigt nyfiken på kombinationen ultrabooks med externt grafikkort som man kopplar in via t.ex. thunderbolt som flera aktörer har experimenterat med. Hoppas verkligen att det slår igenom och blir tillgängligt på marknaden inom en överskådlig framtid. Ser det som den ultimata lösningen att ha mobiliteten och batteritiden hos en ultrabook och sen koppla in grafikkort och extern skärm hemmavid för mer avancerade saker.
Citera
2014-03-29, 19:28
  #326
Medlem
shogun-rs avatar
Nu efter nästan 2 år har jag äntligen köpt en "ultrabook".

Köpte en Dell Venue 11 Pro med tillhörande mobila tangentbord och då får man en sån här.

Nyaste Atom Bay trail med 2 GB RAM och 32 bit OS. Väger 1.5 kg allt som allt och batteri finns i både surfplattan och tangentbordet så totala teoretiska batteritiden är 15 timmar. 1080p och 10.6".

Eftersom Microsoft inte fick ut fungerande Windows med Atom (Connected Standby) så blev denna dessvärre med 32 bit OS och 2 GB RAM. Verkar dock som det skall komma 64 bit senare under året med 4 GB RAM. Tycker dock att man klarar sig rätt bra med 2 GB RAM. Har Firefox med 10-15 flikar + Word och Excel öppet samtidigt utan problem.

Bay Trail är ju inget fartmonster men tycker ändå att man klarar sig bra som kontorsdator och för surf och nöje.

Stora fördelen är priset. Surfplattan + dockan kostar 5500-6000:- och då får man ändå bra skärm med full HD. Snabb lagring istället för seg mekanisk disk. Helst tyst och dammfri är inte fel det heller.

Räknas det som en ultrabook? Ingen aning men väger i alla fall under 1.5 kg. Känns mer eller mindre precis som en bärbar dator. Gångjärns och fästanordningen känns väldigt gedigen och passar perfekt utan glapp och annat. Får hoppas att den håller så hur länge som helst.

Kritiken som jag kan ge skulle vara att den än så länge har 32 bit och 2 GB RAM. Känner dock inte att det stör mig jättemycket än så länge. Tangentbordet har ingen bakgrundsbelysning vilket jag tycker är lite dåligt. Borde inte vara speciellt svårt att fixa.

Största fördelarna är bra kvalitet. Tyst och dammfri och bra prestanda till ett bra pris. Hyggligt snabb lagring och bra skärm med full-HD.

Eftersom jag startade tråden så ville jag i alla fall skriva vad jag köpte efter många om och men och ge ett litet omdöme
Citera
2014-04-05, 00:52
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Är väldigt nyfiken på kombinationen ultrabooks med externt grafikkort som man kopplar in via t.ex. thunderbolt som flera aktörer har experimenterat med. Hoppas verkligen att det slår igenom och blir tillgängligt på marknaden inom en överskådlig framtid. Ser det som den ultimata lösningen att ha mobiliteten och batteritiden hos en ultrabook och sen koppla in grafikkort och extern skärm hemmavid för mer avancerade saker.

Det låter helt fantastiskt, finns det någon modell ute med tekniken?
Citera
2014-04-05, 16:51
  #328
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Nu efter nästan 2 år har jag äntligen köpt en "ultrabook".

Köpte en Dell Venue 11 Pro med tillhörande mobila tangentbord och då får man en sån här.

...

Räknas det som en ultrabook? Ingen aning men väger i alla fall under 1.5 kg. Känns mer eller mindre precis som en bärbar dator. Gångjärns och fästanordningen känns väldigt gedigen och passar perfekt utan glapp och annat. Får hoppas att den håller så hur länge som helst.

...
Det är en surfplatta...
Citera
2014-04-10, 09:54
  #329
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Det är en surfplatta...

Ledsen det blev lite fel med bilderna. Här är den korrekta. Fortfarande en surfplatta?

Som sagt 1.5 kg och 15 timmar batteritid.
Citera
2014-06-26, 10:12
  #330
Medlem
Hej

jag har kikat på Dells Inspiron 15-7537 med 16GB minne och Intel i7 4510U.

http://www.dell.com/se/p/inspiron-15...h&isredir=true

Någon som vet om denna är något att ha? Jag vill ha en kraftfull bärbar dator på 15" med full HD touchskärm, i7-processor av fjärde generationen, minst 1 GB dedikerat grafikkort, minst 8GB ram-minne, minst 1TB hdd, minst 5 h batteritid. Så den datorn verkar ju ha allt jag vill ha och mer därtill, och med alla Dells rabatter kan man just nu få ovanstående modell för 8990 kr vilket helt klart är min maxbudget...

Det som får mig att tveka är om processorn är för klen i och med att det är en U-processor och inte en MQ eller HQ eller liknande. Jag ska inte använda den till att spela avancerade spel eller så utan till jobb i office-program, surf, filmtittande, spela upp musik streamat till stereon och kanske några enklare spel. Jag vill såklart kunna köra flera program och applikationer samtidigt utan att t.ex musiken börjar hacka. Och jag vill att datorn ska hålla i ett antal år (säg +5 år) utan att behöva uppgraderas eller bytas ut bara för att den börjar lagga. (har haft min gamla Dell Dimension 9150 med windows XP i säkert 10 år så jag byter uppenbarligen inte så ofta... )

Dell har en XPS stationär dator med bättre processor för samma pris eller 2000 kr lägre beroende på moidell men jag vill ju helst ha en bärbar...

Tacksam för svar snart då rabaterna endast gäller några dagar till.

/Monsterdykaren
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback