Alright, E3 i enkel sammanfattning: Störst utställare räknat i antal kvadratmeter föga förvånande Microsoft, Sony och Nintendo i plattformsbranchen. Därefter Electronic Arts, Ubisoft, Activision, och Disney tätt följda av Capcom, Square Enix och Konami och Sega (som jag trodde dött ut) om man ser till spelstudios. Skulle säga att var och en kanske har mellan 3-5% av golvytan. Nintendo kör fitness-spåret och gullgrafik med dansande glada gubbar i grälla färger på det mesta, känns väldigt asiatiskt överlag. Sony har hamnat på efterkälken tekniskt och känns som att de jagar Microsoft som idag leder fältet med imponerande Kinect och nytänkande lösningar som mycket innefattar kroppen som spelkontroll. Sony satsar sort på PSP Vita, ett segment som de nog äger i sin genre. Ska man generalisera efter besökarna så går killarna till Microsoft, tjejerna till Nintendo och färre till Sony.
Något som man ska hålla utkik efter? I mitt tycke The Last of Us från Naughty Dog som släpps exklusivt för PS3 under nästa vår. Tar det som kan presteras grafiskt av dagens konsoller en nivå uppåt ytterligare. Mycket snyggt även om ansiktsmimik fortfarande är en animeringsutmaning. För alla Fallout-junkies (som jag) med fallenhet för spelhistorier med fria val och öppna avslut ska man definitivt vänta in Dishonored från Bethesda Softworks. Förvänta er oändliga valmöjligheter i snygg förpackning i en lite annorlunda tappning. Rolig Guitar Hero-lösning på ett basketspel som heter Baller Beat från Majesco Entertainment.
Annats mycket shooters, bilspel, arkad-fighting med tecknade streetfighter karikatyrer. I den klassen kan väl lyftas fram Assasins Creed III med en annorlunda kringstory som utspelar sig i amerikanska revolutionen mot England. Jag tycker det funkar dåligt med en snubbe som ser ut som i tidigare delar men med lite indianfransar på kläderna. En dålig mix av 1300-talsmunk och indian. Majoriteten av spelen även för mycket fokus på blodstänk i neonrött. Ruttnar på att antagonisterna skall bloda livervis med blod för varje träff. Syfteslöst och äckligt att se Kronos klyva käken på en Titan som frustar blod över hela spelytan under resten av speltiden. Gör blodet mer realistiskt och färre kubikmeter tack. Jag börjar bli gammal... (och därför uppskattade jag
http://www.vghmuseum.org/news.shtml som ställde ut. Skön nostalgitripp.)
Stora numren annars Halo 4, Super Mario U, Dance Star, Call of Duty – Black Ops, och extension pack med extra allt för Battlefield erbjuder inget nytt under solen. Samma grafik, samma spelkänsla egentligen bara för att kräma ur mer pengar ur serierna. Gillar man det tidigare så gillar man det här men det är skåpmat. Castlevania 4 dock mycket snyggt men inget egentligt nytt där heller. Sist kan nämnas vad som såg ut att vara en ung Lara Croft i ny Tomb Raider. Vi snackar en spelserie som i så fall gör en Unga Jönssonligan-satsning och det kan ju i så fall tyckas lite tröttsamt fantasilöst. Rabbla mer av det jag såg så blir det ett nytt Metal Gear Solid, Gears of War, Hong-kong-action Sleeping Dogs, Far Cry, Borderlands etc. etc. Såklart nya sportspel som ser exakt likadana ut som de sett ut de senaste fem åren. Brist på nytänkande delux som väl på ett sätt är ett teckan på att marknadskrafterna blivit starka och branchen vuxit upp men på samma gång mer trist som jag ser det. Branchen behöver mer kreativa vildhjärnor som IndiCade gav smak av.
Mobilspel känns som att de fastnat i 2003 oavsett om vi pratar tablets eller telefon. Generellt sett ser det ut som de cykler som klarades av en PC i början av 2000-talet med ett bättre grafikkort. Borde satsa mer på spelglädje istället för att försöka pressa ner ett Call of Duty i en iPad med touch-kontroller.
Vad mer... jo har varit på många mässor under åren och den här är nog den som mest lockar geeky guys som vill fotas med lättklädda småtjejer som imiterar deras pixelförälskelser. Man kan riktigt se hur de tänker ”fan vad ovärt en resa till Kalifornien att göra detta”. Männen/Gubbarna ser mest ut som att de tror att de får ligga. Oh well...
Kreativt, roligt event men klart mindre än 3GSM, IBC eller andra motsvarigheter som ändå är jämförbara i branchomsättning.