Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-05-16, 20:46
  #25
Medlem
dimdims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Länge sedan jag såg dem men vill minnas att han körde det gamla tjatet om att ränta gör att det krävs en ständigt växande penningmängd och andra felaktigheter.

Den första var missvisande både när det gällde kredtskapandet och räntan men i övrigt bra. Den andra var bättre med båda dessa saker. Det jag saknade mest var en ordentlig förklaring av baspengar vs bankpengar och själva betalsystemet. Skall ta en titt på den tredje när jag får tid.

Citat:
Alltså, de där filmerna är inte nationalekonomi det är bara felaktiga beskrivningar av bankväsendet. Knappast något som det sitter mängder av nationalekonomer och forskar om. Det är inget konstigt eller kontroversiellt så varför skulle de lägga tid på det?

Nej men filmerna är ju gjorda för de som inte är insatta i nationalekonomi. Det går inte att infoga flera års studier i en film på en timma. Detta tycker jag att de lyckats bra med.
Citera
2012-05-16, 21:10
  #26
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimdim
Den första var missvisande både när det gällde kredtskapandet och räntan men i övrigt bra. Den andra var bättre med båda dessa saker. Det jag saknade mest var en ordentlig förklaring av baspengar vs bankpengar och själva betalsystemet. Skall ta en titt på den tredje när jag får tid.

Och den är säkert missvisande gällande mycket annat också. Det brukar vara så.

Citat:
Nej men filmerna är ju gjorda för de som inte är insatta i nationalekonomi. Det går inte att infoga flera års studier i en film på en timma. Detta tycker jag att de lyckats bra med.

Man sitter knappast och studerar banksystemet i flera år. Jag vet inte riktigt vad du tror att man pluggar inom nationalekonomin men det är nog inte helt med verkligheten överensstämmande. Det du diskuterar här är helt okontroversiellt och inget som en nationalekonom i normalfallet lägger någon större tid på. Det är mest lekmän som tror sig se något konstigt eller konspiratoriskt i det hela vilket du ofta märker när du läser på de sidor och tittar på de filmer som behandlar ämnet. Det är mer regel än undantag att man blandar in mord på presidenter, judekonspirationer, onda banker, världsherravälde o.s.v.
Citera
2012-05-16, 21:38
  #27
Medlem
dimdims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Och den är säkert missvisande gällande mycket annat också. Det brukar vara så.

Man sitter knappast och studerar banksystemet i flera år. Jag vet inte riktigt vad du tror att man pluggar inom nationalekonomin men det är nog inte helt med verkligheten överensstämmande. Det du diskuterar här är helt okontroversiellt och inget som en nationalekonom i normalfallet lägger någon större tid på. Det är mest lekmän som tror sig se något konstigt eller konspiratoriskt i det hela vilket du ofta märker när du läser på de sidor och tittar på de filmer som behandlar ämnet. Det är mer regel än undantag att man blandar in mord på presidenter, judekonspirationer, onda banker, världsherravälde o.s.v.

Det jag skulle vilja se är en film som så enkelt som möjligt förklarar banksystemet utan att vinkla det åt något håll. Denna film (eller bok) skulle då ta upp ta upp detta med det som du kallar teknikaliteter som baspengar och bankpengar, obligationer och säkerheter o.s.v så att folk förstod hur bank och penningsystemet fungerar.

I en sådan film/bok skall det inte blandas in "mord på presidenter, judekonspirationer, onda banker, världsherravälde o.s.v". Det gagnar inte saken det minsta.

Den som lyckats bäst med detta hittills är enligt min uppfattning Richard Werner.
Citera
2012-05-16, 21:56
  #28
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimdim
Det jag skulle vilja se är en film som så enkelt som möjligt förklarar banksystemet utan att vinkla det åt något håll. Denna film (eller bok) skulle då ta upp ta upp detta med det som du kallar teknikaliteter som baspengar och bankpengar, obligationer och säkerheter o.s.v så att folk förstod hur bank och penningsystemet fungerar.

I en sådan film/bok skall det inte blandas in "mord på presidenter, judekonspirationer, onda banker, världsherravälde o.s.v". Det gagnar inte saken det minsta.

Den som lyckats bäst med detta hittills är enligt min uppfattning Richard Werner.

Testa denna: http://www.riksbank.se/upload/Dokume...1_artikel2.pdf

edit: Den har några år på nacken, det har hänt en del iom finanskrisen men den stämmer bra ändå.
__________________
Senast redigerad av CarlitoBrigante 2012-05-16 kl. 22:02.
Citera
2012-05-16, 22:20
  #29
Medlem
dimdims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Testa denna: http://www.riksbank.se/upload/Dokume...1_artikel2.pdf

edit: Den har några år på nacken, det har hänt en del iom finanskrisen men den stämmer bra ändå.

Tack skall du ha, skall ta mig en titt på den.
Citera
2024-03-09, 19:24
  #30
Avstängd
Sett filmen långa versionen.

Vissa saker stämmer inte - man lånar ut pengar på hus för där finns realsäkerhet
men detta ger inga jobb bara omfördelar från fattiga till rikare - det ger jobb man
renoverar före o efter sälj.

Man bygger hus för att sälja belånade

Men hus kan förstöras o brinna upp ty försäkringar kollas inte varje år av långivarna
vilket borde ske

Man lånar inte ut till produktiva småföretag för de har limited liability o inga säkerheter/bristande säkerheter. Alltså skall man låna ut till produtiva småföretag med fastigheter/deras bostäder som
säkerhet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback