Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
Jvlar vilken berttare Alex r. Dagens segment om dotters frsta basketsession i en klubb p ute p Grdet var fan magisk. S mnga stmningar, iakttagelser, associationer och perspektiv som han vver ihop helt magnifikt.
Fllde en tr i slutet. r inte s frtjust i Alex egentligen, men frgan r om det finns ngon i vrlden som kan bertta en slags typ av "utkade anekdoter" p det hr sttet, jag tror inte det.
Jag tyckte Sigges segment var helt ok ocks, men det tror jag inte ngon i trden hller med om, s det kan vi lmna drhn. Och det bleknade ju naturligtvis i jmfrelse med Alex utskta segment den hr veckan. Det var verkligen vrldsklass.
Tycker Sigges segment var rtt bra nd som intellektuell vning av ngot slag.
Kaptenen r ju Jungs kollektiva undermedvetna, antar jag. Skeppet och besttningen r ocks olika former av Jungs psykologi, persona och ego. Rtt klurigt av Sigge att f in det i vardagliga exempel. Det dr tycker jag r rtt imponerande faktiskt. En sdan id hade jag sjlv kunnat "leva p" i mnga mnader. Sigge sprutar ur sig snt, s han r onekligen begvad.
Det Sigge missar gng p gng p gng r att han lyckas inte hitta det allmnmnskliga p samma stt som Alex. Det r betydligt mycket svrare att
relatera till Sigges segment n Alex. Svrare att
knna ngot.
Paradoxalt nog r det (enligt mig) en nnu strre intellektuell utmaning att hitta det allmnmnskliga, s Alex "utklassar" Sigge vecka efter vecka. Det knns nstan som att man slr p ngon som ligger ner nr man jmfr Alex och Sigge nufrtiden. Men sen kan man pminna sig om att det inte r srskilt synd om Sigge Eklund.