Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2012-10-07, 03:53
  #73
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Det finns verkligen inget mer att se än Taj Mahal, förrutom det en väldigt tråkig stad. Stan är full av taxinissar som vill rippa dig då det är en av de mest turisttätaste städerna i Indien.
Det var det dummaste jag har läst om Agra. Agra är en fantastisk och spännande stad att spendera gott om tid i. Det finns hundratals mycket intressanta historiska monument, flera bra museum, parker, köpcentrum, butiker, bazarer, hantverkare, restauranger, skolor, caféer, barer, nattklubbar och allt annat som hör stora städer till.

Nära Agra ligger även Mathura och Vrindavan som du också bör besöka några veckor.

"taxinissar som vill rippa dig" finns det hysteriskt gott om i Stockholm också. Det är ingenting unikt för just Agra.

Lämna paket-turist-ghettot något så kanske du kan få en aning om livet.
Citera
2012-10-07, 12:43
  #74
Medlem
Kungens.hands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Det var det dummaste jag har läst om Agra. Agra är en fantastisk och spännande stad att spendera gott om tid i. Det finns hundratals mycket intressanta historiska monument, flera bra museum, parker, köpcentrum, butiker, bazarer, hantverkare, restauranger, skolor, caféer, barer, nattklubbar och allt annat som hör stora städer till.

Nära Agra ligger även Mathura och Vrindavan som du också bör besöka några veckor.

"taxinissar som vill rippa dig" finns det hysteriskt gott om i Stockholm också. Det är ingenting unikt för just Agra.

Lämna paket-turist-ghettot något så kanske du kan få en aning om livet.

Får stå för dig, tråkigaste stället jag besökte i Indien (I konkurrens med Baga/Calangute), och de jag träffade på resan tyckte det samma.

Och vad vet du om paket-turist-ghetto?

Har aldrig åkt på en charter men besökt varje världsdel.

Att jämföra Stockholms taxinissar med Agras är bara löjligt. Att sätta sig i majoriteten av taxibilarna i Sverige innebär inte en lång övertalningsprocess om det nån mattbutik inte ska besökas. Jämför att gå av tågstationen i Agra med att gå av Centralstationen i Sthlm.

Hur vida personlig smak kan vara dumt kan också diskuteras.
__________________
Senast redigerad av Kungens.hand 2012-10-07 kl. 13:01.
Citera
2012-10-07, 14:54
  #75
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Det var det dummaste jag har läst om Agra. Agra är en fantastisk och spännande stad att spendera gott om tid i. Det finns hundratals mycket intressanta historiska monument, flera bra museum, parker, köpcentrum, butiker, bazarer, hantverkare, restauranger, skolor, caféer, barer, nattklubbar och allt annat som hör stora städer till.

Nära Agra ligger även Mathura och Vrindavan som du också bör besöka några veckor.

"taxinissar som vill rippa dig" finns det hysteriskt gott om i Stockholm också. Det är ingenting unikt för just Agra.

Lämna paket-turist-ghettot något så kanske du kan få en aning om livet.

Får dock instämma med kungens.hand här. När jag besökte Agra var det självfallet Taj Mahal som var huvudorsaken. Men jag hade inget emot att stanna en extra dag eller två inne i staden. Detta skulle jag dock få ångra.

Maken till skitigare och dammigare stad får man leta efter länge i Indien. Detta i kombination med ett stort underskott på vettiga restauranger och några som helst nöjen. Jag fick uppfattningen av att de som jobbade inom restauranger och turism har blivit "lata" på grund av att folk kommer till Agra oavsett. Just på grund av den fantastiska graven. De behöver alltså inte anstränga sig och leva upp till någon servicestandard.

Så Agra. Nej fy fan i helvete.
Citera
2012-10-09, 15:29
  #76
Medlem
vittblods avatar
klassresa till Indien. Skittråkigt
Citera
2012-10-09, 16:15
  #77
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Och vad vet du om paket-turist-ghetto?
Med uttrycket ”paket-turist-ghetto” menar jag alla dessa resenärer som reser med Lonely Planet i handen och följer Lonely Planets väl upptrampade stig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Att jämföra Stockholms taxinissar med Agras är bara löjligt. Att sätta sig i majoriteten av taxibilarna i Sverige innebär inte en lång övertalningsprocess om det nån mattbutik inte ska besökas. Jämför att gå av tågstationen i Agra med att gå av Centralstationen i Sthlm.
Senast jag hade besökare från Indien i Stockholm var de chockade över hur svenska taxi-chafförer uppförde sig. De hade aldrig varit med om någonting liknande i hela världen. De betalade dessutom 5500 kronor för att åka från Arlanda till Östermalm.

Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Maken till skitigare och dammigare stad får man leta efter länge i Indien.
Så Agra. Nej fy fan i helvete.
Jag tror att du och jag har besökt helt olika Agra. Jag åker till Agra nästa gång i januari.

Citat:
Ursprungligen postat av vittblod
klassresa till Indien. Skittråkigt
SUPER-AVIS!
Citera
2012-10-12, 22:44
  #78
Medlem
ZzekeWargs avatar
Varanasi var en helt vansinnig stad, men coolaste jag varit i. Tyvärr blev jag sjuk som fan och fick ligga på sjukhus med dropp i tre dagar. Hygienen där var inte direkt jämförbar med svenska sjukhus. Folk låg i högar på golvet och toaletterna var stinkande kloaker. Varje morgon kom en liten indier och sopade upp högar med skräp från golvet. Men staden var värd ett besök.
Citera
2012-10-23, 11:48
  #79
Medlem
dstones avatar
Hur är det med nattklubbar & tillgång till MDMA/cola i indien generellt sett? och hur ser folk på det hela
Citera
2012-10-24, 13:34
  #80
Medlem
fearzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dstone
Hur är det med nattklubbar & tillgång till MDMA/cola i indien generellt sett? och hur ser folk på det hela

I Goa går det att få tag i både Cola & MDMA kristaller (och ecstacy självklart).. Testade endast Colat och jag betalade 3000 rupies (~400 kr) efter att ha fått prutat ned det från 5000 rupies..

Vet en dealer i Anjuna som bor precis vid stranden, han är laddtorsk så det skriker om det, har jämt vitt pulver under näsan.. Kommer även dit en massa västerlänningar som bor i Goa och som är nere i träsket.. En hel del 50+ kom på sina scooters och hämta påsar stup i kvarten.

Det var det bästa colat jag testat, har dock endast kört cola i Sverige innan så har ej så mycket att jämföra med.
Citera
2013-08-20, 06:48
  #81
Medlem
Gubbens avatar
Tillbaks efter 4 dagar i Chenai (vad var det för fel på Madras).

Skitigt och varmt och indierna är ganska otrevliga/dryga.

Strömavbrott flera gånger.

Visade dom Dr Bombay på Youtube och sa att det var Sveriges största artist.

Man kunde köpa kakel och klinker med hakkors på (!). Kanske nåt att ha i badrummet.

"Hurry hurry give me rice and curry"
Citera
2024-01-21, 20:10
  #82
Avstängd
Ryssmans avatar
Stämmer det som jag hört att det bara är en massa vegetarianer överallt? Jag vill äta nötkött och för mig är inga kor heliga.
Citera
2024-01-22, 05:54
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman
Stämmer det som jag hört att det bara är en massa vegetarianer överallt? Jag vill äta nötkött och för mig är inga kor heliga.
Vegetarianer? Indier äter väl rutten kyckling.
Citera
  • 6
  • 7
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1873686

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback