• 2
  • 3
2012-07-11, 23:56
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Jag knner mig fan nstan bengen att hlla med dig. Godis och stsaker trttnar man p i alla dess former men aldrig chips. Det r i sanning en jordens friterade gva till mnskligheten. Tur ocks att vi bor i vrldens i srklass frmsta chipsnation. Jag m vara hemmablind men rtt berest r jag nd; amerikaner smakstter sina med kycklingvingar, BBQ-ss och fet ost, engelsmnnen med vinger, asiater med sjgrs, fisk, hundavfring och fan vet vad men inget slr en pse svenskodlade lantchips med t.ex. dill och grddfil. Och smakutbudet slr andra lnder med hstlngder.

Det mste vl bero p att potatisen utgjort en s grundlggande del av vr svenskars kost i rhundraden(tusenden?) att vi ocks i egenskap av Europas kanske mest vlmende I-land efter andra vrldskriget var snabba p att ta till oss nya stt att tillaga det? Pommes, rsti, kroketter, gratng, bullar, mos, palt - vi kkar ju potatis i en miljon jvla former. Ngon som kan bekrfta/dementera?

Urskta men Sverige r underlgset USA nr det kommer till Chips. Det enda som finns hr r ju 75 olika varianter p Sourcream. Det finns lantchips dr med, s kallade kettle cooked chips som r godare dessutom, speciellt sna med jalapeno smak. Det Sverige slr USA p fingrarna r OLW ostbgar, det finns inga godare ostsnacks i vrlden. Cheetos r helt OK men man blir helt orange om nvarna, jag skojar inte t ngra nvar Cheetos och du mste tvtta hnderna innan du tar i ngot annat.
Citera
2012-07-12, 03:22
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte-malmo
Kan du sga en?
- Det r gott.
- Man mr vldigt bra fr stunden.
- Det kan liva upp vilken trkig hemmakvll som helst.
Citera
2012-07-12, 06:01
Bannlyst
Cheddar chips is the shit
Citera
2012-07-17, 19:36
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Ja, mycket ost, barbeque, bacon, ribs och dylikt sunk. Manga av de svenska chipssmakerna(framst de mer inhemska och traditionella) tycks ju i nagon man syfta till att emulera smaker fran matratter med potatis, midsommarbord och dylikt, med allt vad det innebar av graddfil, dill, lok osv. Men nu borjar ju skrapmatsinfluenserna spilla over mer och mer i chipsutbudet(cheeseburgare, varma mackor, div. grillat, olika ostsorter osv osv).

Ja, allts vad i helvete??!? Ibland vill man bara lxa upp den som kommer p och fr igenom de korkade smakerna. Tv olika nyanser av smak p "kksflkt i gatukk". Otroligt!

Om jag skulle hitta p en ny sort skulle det vara ngonting roligt. Antingen ngot framtaget fr l, kanske med smak av lkorv (chili el vitlk) eller bastu(bjrk)chips

Btw, ngon som kommer ihg Estrellas Spring Onion & Ngonting-chips? De var goda!
Citera
2012-07-18, 01:06
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Urskta men Sverige r underlgset USA nr det kommer till Chips. Det enda som finns hr r ju 75 olika varianter p Sourcream. Det finns lantchips dr med, s kallade kettle cooked chips som r godare dessutom, speciellt sna med jalapeno smak. Det Sverige slr USA p fingrarna r OLW ostbgar, det finns inga godare ostsnacks i vrlden. Cheetos r helt OK men man blir helt orange om nvarna, jag skojar inte t ngra nvar Cheetos och du mste tvtta hnderna innan du tar i ngot annat.

Jag gillar amerikanska och brittiska chips (har dessvre aldrig tit de japanska Wasabi eller sjukt heta Naga Jolokia-chipsen) till tusen men hller fortfarande fast vid att de absolut godaste chips jag tit, som jag kunde ta mycket utav utan att trttna det minsta var de verjvligt gasbildande Pepparchipsen frn OLW, deras Spicy Rose-chips samt de gamla rfflade, nstan knallrda Chilichipsen som fanns under 80 och 90-talet.

De susbstitut som har ersatt pepparchipsen har alla varit direkt undermliga..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in