Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-26, 13:25
  #1
Medlem
RedCrabs avatar
Jag har till och från försökt hitta den stora skillnaden mellan grafiken på N64 och PSX, fast det kan vara lite klurigt ibland.

Enligt mig får jag en känsla att 64 må hade lite "stelare grafik" ,däremot lite snyggare. I detta fall hade Mario Kart 64 eventuellt varit lite smidigare om det släpptes till PSX. Har jag fel?

Om ni har några exempel på grafiken så länka gärna här.
Citera
2012-05-30, 12:46
  #2
Medlem
Ingoteras avatar
I helhet tkr jag att N64 har mycket 'renare' grafik. Den har lite mera kraft och använder oftare bara enkelfärgade texturer el texturer utan för mycket detaljrikedom.
PS försöker med sin mindre kraft ofta skapa mera realistiska miljöer och försöker/vill ha mera detalj i textuererna än vad konsolen skulle klarat av. Därför blir det enligt mig en väldigt oren och ful grafik.

Mario Kart exemplet så hade det nog kunnat fungera bättre på PS. Tror inte PSen hade haft några problem med polygonerna eller texturerna. Sedan så rymmer CD skivorna mer än kasetterna till N64 så då hade man kunnat ha större sprites vilket jag tycker var det främsta problemet med Mario Kart då det använder en hel del sprites.
Citera
2012-05-30, 23:18
  #3
Medlem
robotwos avatar
N64 hade vad jag vet mindre grafikminne än Ps1 (1Mb vs 64Kb är vad jag hört),
så det kunde inte hantera fullt lika mycket texturer.
Dock så hade N64 även trilinear mipmap interpolation inbäddat på grafik chipsettet.

Huvudsakligen vad det innebär är att när en textur skalas så pass att det överpixeleras så blir den blurrad/suddig istället för att man ser pixlarna tydligt.

Funkar bra för mer organiska texturer eftersom det inte blir fullt lika klossigt och stelt.
Men ibland ser det bara konstigt ut :B
__________________
Senast redigerad av robotwo 2012-05-30 kl. 23:22.
Citera
2012-05-31, 00:36
  #4
Medlem
WERYs avatar
N64 är bättre på att hantera 3D medan PS1 är bättre på att hantera 2D. Det är min uppfattning efter att ha jämfört dem. Men så kom N64 2 år senare så då hade den tid att hämta in lite kraftigare grejer. Sedan så hade dess CPU en hastighet på runt 94MHz medan PS1an låg på runt 30MHz
Citera
2012-05-31, 03:10
  #5
Medlem
Pungkrockarns avatar
Jag tror N64 körde någon sprite variant där man har olika bilder som representerar de olika karaktärerna medan PSX körde full 3d med riktiga polygoner om än få.
Citera
2012-05-31, 11:44
  #6
Medlem
robotwos avatar
Det skulle jag nog säga beror på vilket spel du kollar på.

Mario i Super Mario 64 är ju bara polygoner.
Medans i t.ex Duke Nukem: Total Meltdown på Ps1 är karaktärerna sprites.

och i t.ex Mischief Makers på N64 är karaktärerna sprites medans i Spyro på Ps1 är dom polygon-modeller.

Båda systemen var kapabla till 2D och 3D,
men på grund utav TLMMI renderingen på N64 så såg sprites oftast blurriga ut,
så dom kanske kände att den var bättre lämpad för 3D.

Medans Ps1 hade skarp grafik när det gäller texturer/sprites.
Dock tryckte dom verkligen på att 3D var framtiden så dom hade ganska få 2D spel,
men t.ex Castlevania Symphony of the Night såg rätt bra ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback