2012-05-28, 00:14
Medlem
Jyckees avatar
Jag är medveten om att det finns en stor tråd för projektarbeten på gymnasiet. Men faktum är att min fråga inte gör någon nytta alls där då det inte finns någon chans att jag skulle få svar där. Ingen som kan ge mig råd läser den tråden.

Jag ska i alla fall snart lämna in en kort beskrivning på projektarbetet jag ska arbeta med under hela nästa läsår. För er som inte redan vet det så är kursen projektarbete på 100 p och jag ska således lägga ner ungefär 100 timmar på detta arbete.

Jag vill undersöka någon nationalekonomisk fråga och skriva en uppsats om det. Det är bra om man kan ställa en frågeställning som man sedan försöker besvara. Det vore också bra om det går att utföra egna undersökningar som en del av arbetet med hjälp av t.ex. intervjuer eller enkäter.

Har ni något bra tips på en nationalekonomisk frågeställning att arbeta med?
Det kan faktiskt vara en väldigt smal fråga. Det är nog bara positivt då det går att istället lägga ner mycket tid på att analysera den frågan.

Det behöver inte heller vara en frågeställning. Bara det har med nationalekonomi att göra och går att göra ett projektarbete av på gymnasienivå!

mvh
Citera
2012-05-28, 00:26
Medlem
Garneringsmannens avatar
Får man beställa ett arbete? Det skulle vara sjukt kul om du ville sätta dig in i och försöka beskriva hur pass skadligt hög skatt är för alla, men särskilt för fotbollen. Det är verkligen nationalekonomi när det är som bäst. Det här arbetet kan vara en bra grund att stå på;

http://personal.lse.ac.uk/kleven/Dow...BER_w16545.pdf

Försök identifiera faktorer (förutom lägre skatt på spelarlöner) som kan göra så att svenska fotbollsklubbar kan konkurrera med europeiska klubbar på sikt. Vad bör göras och vad vill de olika intressenterna?

Det unerlättar ju om du tycker om fotboll, men det är inget måste. Blir kanske nästan intressantare om du kan förhålla dig neutralt till det här...
Citera
2012-05-28, 05:06
Medlem
Giulianis avatar
Kul, gjorde själv ett PA inom ramarna för nationalekonomi!

Här kommer några ämnesområden som jag tycker är intressanta:
*Lyckoforskning (kanske mer inom grenen för psykologi eller sociologi?). Vad är lycka och går det att mäta?
*Har Sverige en bostadsbubbla eller ej? Redogör för teorier och synsätt.
*Fördjupa dig inom någon skolbildning, exempelvis den marxistiska.
*Fördjupa dig inom Keynes vs. Hayek - debatten.
*Nationalekonomisk doktrinhistoria.
*Utveckla en egen metod att mäta levnadsstandard och tillämpa den på Sverige i ett internationellt perspektiv.
Citera
2012-05-28, 14:14
Medlem
glimmandes avatar
Analysera Sydkoreas utveckling. Utgå ifrån en bok av Alice Amsden som heter "Asias next giant" samt några nyare (den där är tidigt nittiotal ungefär).

Det är väldigt intressant och har direkt anknytning till t ex dagens Kina. Man kan säga att Sydkorea och Taiwan influerades av Japan och att Kina influerades av Sydkorea och Taiwan i sitt ekonomiska tänkande (lite förenklat då Kina verkar influeras av allt möjligt och genomföra allt möjligt i olika delar av landet).
Citera
2012-05-28, 19:37
Medlem
Jyckees avatar
Tack så jätte mycket för alla förslag! Mycket intressanta ämnen som föreslagits. Det är möjligt att jag kommer att välja något av dessa ämnen. Ska diskutera med min lärare om vad som passar bäst.

Ser dock gärna att det postas fler förslag här!
Citera
2012-05-28, 22:12
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Tack så jätte mycket för alla förslag! Mycket intressanta ämnen som föreslagits. Det är möjligt att jag kommer att välja något av dessa ämnen. Ska diskutera med min lärare om vad som passar bäst.

Ser dock gärna att det postas fler förslag här!

Då det är gymnasienivå är det kanske att föredra att ha en någolunda "enklare" frågeställning att arbeta med? Jag skulle rekomendera något kring teorier om optimala valutaområden, speciellt i och med att det är högaktuellt för tillfället. Vad är en bra valutaunion, vad talar för/emot att EMU är en bra valutaunion.
Citera
2012-05-29, 11:20
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Då det är gymnasienivå är det kanske att föredra att ha en någolunda "enklare" frågeställning att arbeta med? Jag skulle rekomendera något kring teorier om optimala valutaområden, speciellt i och med att det är högaktuellt för tillfället. Vad är en bra valutaunion, vad talar för/emot att EMU är en bra valutaunion.
Det där är väl ändå inte ett "enklare" område? Tycker det var det svåraste förslaget hittills.
Citera
2012-06-03, 16:53
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giuliani
*Har Sverige en bostadsbubbla eller ej? Redogör för teorier och synsätt.

Det blir nog detta jag väljer!
Någon som har tips på något att tänka på för att göra arbetet så bra som möjligt?
Citera
2012-06-03, 17:28
Medlem
Giulianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Det blir nog detta jag väljer!
Någon som har tips på något att tänka på för att göra arbetet så bra som möjligt?
Läsa på rätt mycket är väl det spontana jag tänker på. Utöver lite grundläggande översikt över nationalekonomisk teori så kan du väl läsa in dig lite extra på konjunkturcykelteori och bubblor. Har dock inga spontana tips på litteratur eller dylikt att komma med. Om du är ganska grön inom nationalekonomi så kan jag ju i och för sig alltid rekommendera "Vår Ekonomi" av Klas Eklund som sommarläsning.

Hoppas någon med lite högskolepoäng i nationalekonomi kan hjälpa dig bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in