Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2014-07-19, 10:01
Medlem
spoilers avatar
Nya domar i migrationsdomstolen - lättare för ankarbarn att få hit familjen.

"Nytt hopp har väckts för att 18-årige Sayed Mosavi ska kunna återförenas med sin familj i Sverige.
Enligt migrationsdomstolen kan afghanska mödrar visst vara barnens enda vårdnadshavare – även om pappan saknas.
Det slår migrationsdomstolen fast i två domar från 2011, den ena från Göteborg och den andra från Stockholm."

http://www.corren.se/nyheter/linkopi...n-7157227.aspx
Citera
2014-07-19, 10:14
Medlem
Hade vi ett fungerande demokratiskt system utan statscensur så så vore alla fakta i frågan öppna för alla att ta del av.
Den frågan borde SVT STV eller vad propagandamedia kallar sig numera ta upp i första hand.
Citera
2020-08-31, 18:15
Medlem
https://www.migrationsverket.se/Om-M...versikter.html

Där måste väl stor del av anhöriginvandring ändå gälla den vägen eller?

Lagom bump för klarhet. 2010 klassade regeringens utredning tanken om ankarbarn som en vanföreställning.

(Snubblade över "ankarbarn" på wikipedia och blev lite förvånad)
Citera
2020-08-31, 18:22
Medlem
lone stars avatar
Vad jag hört är att afghankillar absolut inte vill bo med familjen om de väl kommer hit som de vill. Har t o m hört att kommer familjen hit då vill killen bo ensam. Dels skäms han väl för familjen eftersom han kommit lite från stenåldern. Dels då har han gamla damer som vill pippa, droger å flashigt liv på svenska skattepengar..varför förändra det?
Citera
2020-08-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vad jag hört är att afghankillar absolut inte vill bo med familjen om de väl kommer hit som de vill. Har t o m hört att kommer familjen hit då vill killen bo ensam. Dels skäms han väl för familjen eftersom han kommit lite från stenåldern. Dels då har han gamla damer som vill pippa, droger å flashigt liv på svenska skattepengar..varför förändra det?

Det kan jag gott tänka mig, men vetefan om jag tror att ankarbarn är så ovanligt att det går att klassa som en myt eller vanföreställning. ?

edit: Och bo tillsammans kan väl inte vara ett krav för att nyttja termen ankarbarn?
Senast redigerad av hodde 2020-08-31 kl. 18:37.
Citera
2022-06-15, 03:16
Medlem
Kellywomans avatar
Ankarbarn är högst levande och har varit i flera år. Det som gör mig upprörd är det ansvar och skuldbeläggande man ger barnet man skickar iväg. Efter de kommit hit så tjatar familjen på det ensamkommande barnet om när svar kommer från Migrationsverket så de kan sätta igång processen. Barnet får en omänsklig press på sig och lever med svår ångest och skuld för det tar tid och framförallt tjatet från familjen. De lägger allt ansvar på barnet. Detta medför oftast att barnet behöver BUP kontakt och har stora koncentrationssvårigheter som påverkar skolan och måendet. Familjerna är oförstående hur systemet fungerar i Sverige.
Familjerna lånar ihop pengar för att smugglare ska ta barnet hit. Så familjen tycker barnet ska vara tacksamt. Många av dessa barn önskar bara att få åka tillbaka till familjen. Men för att skicka tillbaka ett barn så behövs ett ordnat mottagande och barnet prövas bara mot det land de är medborgare i. Och då har familjerna tagit sig till annat land och således kan inte barnet skickas tillbaka.
Senast redigerad av Kellywoman 2022-06-15 kl. 03:22. Anledning: Felstavat
Citera
2022-06-15, 05:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ankarbarn är högst levande och har varit i flera år. Det som gör mig upprörd är det ansvar och skuldbeläggande man ger barnet man skickar iväg. Efter de kommit hit så tjatar familjen på det ensamkommande barnet om när svar kommer från Migrationsverket så de kan sätta igång processen. Barnet får en omänsklig press på sig och lever med svår ångest och skuld för det tar tid och framförallt tjatet från familjen. De lägger allt ansvar på barnet. Detta medför oftast att barnet behöver BUP kontakt och har stora koncentrationssvårigheter som påverkar skolan och måendet. Familjerna är oförstående hur systemet fungerar i Sverige.
Familjerna lånar ihop pengar för att smugglare ska ta barnet hit. Så familjen tycker barnet ska vara tacksamt. Många av dessa barn önskar bara att få åka tillbaka till familjen. Men för att skicka tillbaka ett barn så behövs ett ordnat mottagande och barnet prövas bara mot det land de är medborgare i. Och då har familjerna tagit sig till annat land och således kan inte barnet skickas tillbaka.

Är det "barn" som gör detta? Eller är det sådana barn som SVt-journalisten Fredrik Önnevall smugglade hit och nu är hela barnets släkt här?
Citera
2022-06-15, 05:08
Medlem
Haajibs avatar
Det är bara att titta ut så ser du hur många araber som vägrar bli en del av samhället.
Citera
2022-06-15, 21:27
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Är det "barn" som gör detta? Eller är det sådana barn som SVt-journalisten Fredrik Önnevall smugglade hit och nu är hela barnets släkt här?
Detta är barn och jag pratar inte om de unga där man ifrågasatt åldern. Jag pratar om ban som är barn som familjer skickar iväg till Sverige med ansvaret att familjen skall komma efter. Familjerna är helt oförstående till hur Migrationsverkets process går till och de tjatar på barnet dagligen vilket leder till omänsklig stress och ångest när det enda barnet vill är att vara med sin familj
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in