2012-06-01, 09:49
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
Vadå annan femma? Svenskar tvingas ju ta hand om pensionsräddaren i min signatur t ex
Har du inga syskon?

Jag har bildgooglat Mirka. Hon har armtatueringar men verkar i övrigt vara en mycket bra mamma! Vilka avancerade behov är det du föreställer dig hennes barn har otillfredsställda?

varför försöker du skaffa barn
Är tatueringar något som annars skulle hindra någon från att vara god mor? Eller far?

Iallafall. Som jag redan skrivit i mitt första inlägg så, det jag såg av dom på tv, gillade jag.
Jag tror dock inte att barnens psykologiska behov i form av all den närhet och att bli sedda av sina föräldrar blir mötta till den grad som är behövligt. Jag tror barnen ger varandra en del av den närheten, på gott och ont. Det positiva med många syskon är väl att man sällan eller aldrig är själv, det negativa är väl också samma sak. Samt att inte få kanske just den uppmärksamheten man kanske både vill ha och behöver som litet barn, men ffa i tonåren?

Det där osagda, kroppsspråk och små förändringar som märks under tid är nog lättare att missa i en familj där man faktiskt har 11 andra barn att ha koll på samtidigt.

Sist men inte minst, det här med att få vara ensam någon gång. Att få slippa ha småsyskon med eller i närheten hela tiden. Tror alla har behov någon gång att kunna gå undan och bara få vara lite.
Citera
2012-06-01, 09:54
Medlem
Fjandass avatar
Tydligen kommer nr 11 vara 13 månader när 12 föds.. Undrar hur dom kommer orka med det.
Sen tycker jag att äldsta ( Kevin?) inte ser speciellt glad ut i nått av avsnitten. Kanske inte har så mycke tid för honom?
Och sen vågar jag inte räkna på vad 12 ungar kostar i underhåll
Citera
2012-06-01, 10:27
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Samtidigt, hur bra mor/far är man om man inte kan tillgodose barnens psykiska behov? För dom kräver ju lite mer än mat, kläder och tak över huvudet.

Det kanske fungerar jättebra för dom, men jag tror nog att barnens alla behov är omöjliga att möta.

Jag tror att du förväxlar omedelbar behovstillfredsställelse med att "tillgodose barnens psykiska behov"...Jag vill inte ens föreställa mig den mentala skada som barn utsattes för låt säga hundra år bakåt i tiden då familjer i den här storleksordningen var mycket vanligare.
Citera
2012-06-01, 10:42
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Jag tror att du förväxlar omedelbar behovstillfredsställelse med att "tillgodose barnens psykiska behov"...Jag vill inte ens föreställa mig den mentala skada som barn utsattes för låt säga hundra år bakåt i tiden då familjer i den här storleksordningen var mycket vanligare.
Nej, det gör jag inte. Jag menar nämligen både och.

Nej, det vill inte jag heller...
Citera
2012-06-01, 10:56
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Nej, det gör jag inte. Jag menar nämligen både och.

Nej, det vill inte jag heller...

Vilka behov är det som inte tillgodoses i stora familjer? Mår barn från stora familjer överlag sämre än barn i mindre familjer? Finns det belägg för detta? Tolka det inte som att jag är övertygad åt något håll, jag är bara intresserad. Jag har en känsla av att mycket av det som presenteras som vedertagen fakta i tråden egentligen härstammar mer från dagens individualism än forskning och studier, men jag är helt öppen för att motbevisas.
Citera
2012-06-01, 12:10
Medlem
Orka att gnälla om hon har skaffat massa barn? Tycker det är bra med vita mammor som föder många vita barn så vi slipper flyga hit massa "pensionsräddare".

Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Tycker hon gör helt rätt som steriliserar sig nu efter tolvan.....då hinner hon väl fylla 50-55 innan hon och maken kan se det sista barnet flyga ur boet och avnjuta lite kvalitetstid på ålderns höst

Har du någonsin tänkt att hon kanske anser tiden med barnen är faktiskt kvalitetstid? Alla tycker olika.

All cred till kvinnan.
Citera
2012-06-01, 12:18
Medlem
Codens avatar
Citat:
Vadå annan femma? Svenskar tvingas ju ta hand om pensionsräddaren i min signatur t ex
Har du inga syskon?

Jag har bildgooglat Mirka. Hon har armtatueringar men verkar i övrigt vara en mycket bra mamma! Vilka avancerade behov är det du föreställer dig hennes barn har otillfredsställda?

Jag var ironisk vännen
Citera
2012-06-01, 12:38
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Vilka behov är det som inte tillgodoses i stora familjer? Mår barn från stora familjer överlag sämre än barn i mindre familjer? Finns det belägg för detta? Tolka det inte som att jag är övertygad åt något håll, jag är bara intresserad. Jag har en känsla av att mycket av det som presenteras som vedertagen fakta i tråden egentligen härstammar mer från dagens individualism än forskning och studier, men jag är helt öppen för att motbevisas.
Jag har min åsikt baserad på bla min egen situation.

Jag är inte anti henne eller hennes man (varför är det bara hon som diskuteras, han är väl lika med i detta han?), jag uttrycker bara mina tankar om vad jag tror. Fenomenet i sig alltså. Helt ärligt så vet ju varken jag eller du? (eller du kanske är nära vän till familjen?) speciellt mycket om hur det verkligen ser ut i hemmet och hur både barn och föräldrar mår. Det folk väljer att presentera är sällan hela sanningen. Jag dömer ingen, även om det kanske verkar så.

Skulle jag vilja diskutera det riktigt djupt skulle jag läsa på mer om både anknytningsteori, vad som händer i barns hjärnor deras första levnadstid och även barns psykologiska utveckling, inte bara dom första åren utan även tonåren. Då föräldrar är otroligt viktiga.
Citera
2012-06-01, 14:44
Medlem
de400s avatar
Citat:
Har du inga syskon?

Det jag menar är att det är lättare att föda barn än att ta hand om dom. Så att tänka långsiktigt är nödvändigt.
Citera
2012-06-01, 15:01
Bannlyst
Citat:
Är tatueringar något som annars skulle hindra någon från att vara god mor? Eller far?

Iallafall. Som jag redan skrivit i mitt första inlägg så, det jag såg av dom på tv, gillade jag.
Jag tror dock inte att barnens psykologiska behov i form av all den närhet och att bli sedda av sina föräldrar blir mötta till den grad som är behövligt. Jag tror barnen ger varandra en del av den närheten, på gott och ont. Det positiva med många syskon är väl att man sällan eller aldrig är själv, det negativa är väl också samma sak. Samt att inte få kanske just den uppmärksamheten man kanske både vill ha och behöver som litet barn, men ffa i tonåren?

Det där osagda, kroppsspråk och små förändringar som märks under tid är nog lättare att missa i en familj där man faktiskt har 11 andra barn att ha koll på samtidigt.

Sist men inte minst, det här med att få vara ensam någon gång. Att få slippa ha småsyskon med eller i närheten hela tiden. Tror alla har behov någon gång att kunna gå undan och bara få vara lite.

Man ska ta och analysera beteendet hos de första barnen respektive de mellersta och de sista och se hur olika dom är i dessa kategorier

Finns ju skillnader med den som blev född först och den som är född sist med ensamhet och egen självtid och att föräldrarna ser och kanske förbiser div saker
Citera
2012-06-01, 18:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Mirka är nu gravid igen, bara ett par månader efter sin senaste förlossning och nu är det unge 12 som ska klämmas ut till världen.

Det är snarare så att efter 11 förlossningar så får hon knipa ihop benen för att inte ungen ska glida ut...
Citera
2012-07-09, 20:06
Medlem
farlings avatar
ursäkta bumpen, men var inne på Mirkas blogg nu och det verkar som att det inte blev någon 12:a.
iallafall inte denna gången.

http://blogg.loppi.se/elvabarnsmamman/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in