Citat:
Ursprungligen postat av
Kassiopeia
http://www.dn.se/nyheter/sverige/mis...an--blev-vrakt
Ett reportage i Feministiskt Perspektiv gör gällande att en kvinna blivit vräkt från sin hyreslägenhet eftersom pojkvännen varit på besök och de hade slagits och bråkat. Nu ska det vara jättesynd om den utsatta kvinnan som självklart får snyftreportage på förstaplats i de stora tidningarna.
Själv tycker jag att envar har ansvar för sin lägenhet, att det inte förekommer bråk och stök. Grannarna har rätt till ett lugnt och tryggt boende och deras rätt bör gå före en enskild individs hyreskontrakt. Kvinnan hade ju all möjlighet att inte släppa in pojkvännen och ringa polisen varje gång han dök upp utanför (obs inte innanför, psykon släpper vi inte in) dörren.
Vad tycker ni? Var det rätt att vräka kvinnan?
Det här fallet kanske har varit hos hyresvärden flera gånger? De kanske har festat och stört sina grannar under en längre tid. I min bostadsrätt får man inte bete sig hur man vill. Hänsyn till grannar gäller. Vi hade en kille som festade varenda kväll och tjoade och hoade och bråkade. Tjejen och han skrek och bråkade långt in på nätterna. De blev varnade många gånger. Till slut tog styrelsen tag i ärendet och ett beslut: Om du håller på att störa dina grannar vräker vi dig. Nu har killen gjort slut med tjejen och festar i stort sett aldrig. Och när han festar frågar han sina närmaste grannar om det går bra. Jag är hundra på att det här ärendet definitivt inte är en ENGÅNGSFÖRSEELSE utan det har förmodligen pågått under en längre tid. Man vräker inte folk hur lätt som helst. Jag vet eftersom jag är ordförande i styrelsen. Kan regler och förordningar.