2012-06-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
100-200 jasplan och sveriges ubåtar är inget större problem för Ryssland.

Just nu så sitter Ryssland med 200 flygplan som tillhör det västra militärdistriktet, på kolahalvön hänger 10 atomubåtar + hangarfartyg och annat smått och gott och i östersjön hittar vi ungefär 50 fartyg av varierande slag, 70 extra flygplan och 40 helikoptrar.

Det här är alltså just nu i fredstid. Vid krigstillestånd räknar jag kallt med minst det dubbla. Finland och Sverige har i det avseendet ingen chans. Den enda möjligheten som finns för framförallt Finland att strida mot Ryssland är på marken, i skogen och i städer samt via gerillakrigföring. Eftersom att Sveriges totala mobiliserade manskap är en fis i rymden vad gäller storlek samt tränade och utrustade för att patrullera byar i Afghanistan så finns det nog inte mycket hjälp för Finland att hämta där.

Att regeringen via sin hemsida påstår att man skulle hjälpa till betyder ingenting. Jag är 200% säker på att utifall nu då att bomber börjar falla över Helsingfors så kommer Sverige inte lyfta ett enda jävla finger.

Sverige strider till sista finnen brukar man säga

Solidaritetsförklaringen var om jag förstod saken rätt ömsesidig, inte för att Sverige och Finland skulle kunna sätta stop för ryssen själva men båda är medlemmar i EU och har det i ryggen, underskatta inte det. Sen kan man ju ifrågasätta hur motiverade ryska soldater skulle vara i ett angreppskrig kontra finska soldater i ett försvarskrig.

Det var väl någon av båtarna i Gotlandsklassen som utklassade USAs flotta i övningar för några år sen så några ryska pråmar ska de väl kunna sänka.
Citera
2012-06-07, 20:45
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Den historiska dimensionen som varje Finländare känner, men som den ryske generalen Markov glömt, är
att vid en eventuell konflikt eller kris mellan Ryssland och NATO så skulle Finland ligga neutralt i mitten.
Ett neutralt Finland skulle väga mycket lätt mot Rysslands egna intressen och man skulle säkert mycket snart kräva både det en och det andra och skulle Finland inte lyda, så skulle ryssen inte tveka att militär intervenera för att ändra förutsättningarna till sina egna intressen.

Finland var strikt neutrala innan VKII, dess klent utrustade arme utgjorde inget som helst hot mot Sovjet eller Leningrad. Men helt enligt premisserna ovan ansåg man sina egna intressen väga tyngre än sitt lilla grannlands.

Är detta din egen åsikt som du även skrivit i egenskap av 'Schulman' i kommentarsfältet på HBL: http://hbl.fi/nyheter/2012-06-07/nii...s-var-felaktig? Den fysiska uppställningen på ditt inlägg ser nämligen lite tveksam ut.
Citera
2012-06-07, 20:50
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Solidaritetsförklaringen var om jag förstod saken rätt ömsesidig, inte för att Sverige och Finland skulle kunna sätta stop för ryssen själva men båda är medlemmar i EU och har det i ryggen, underskatta inte det. Sen kan man ju ifrågasätta hur motiverade ryska soldater skulle vara i ett angreppskrig kontra finska soldater i ett försvarskrig.

Det var väl någon av båtarna i Gotlandsklassen som utklassade USAs flotta i övningar för några år sen så några ryska pråmar ska de väl kunna sänka.

Jag håller fast vid det jag skrev tidigare i tråden att jag dömer det som osannolikt att det skulle bli krig då kostnaden för Ryssland skulle bli gigantisk, både ekonomiskt men framförallt i människoliv - utan att man för den saken skull skulle tjäna något på ett anfallskrig.

När ryssarna har bombat våra hamnar till tändsticksflisor och minerat östersjön till sista kubikmeter så tror jag inte att någon gotlandsubåt är något att ha ändå.

Vad skulle den göra för att stödja krigsinsatsen? Sänka ett handelsfartyg på väg mot danmark?
Citera
2012-06-07, 20:53
Medlem
Citat:
Solidaritetsförklaringen var om jag förstod saken rätt ömsesidig, inte för att Sverige och Finland skulle kunna sätta stop för ryssen själva men båda är medlemmar i EU och har det i ryggen, underskatta inte det.
Rysslands sammanlagda militära kraft samt nukleära slår ut EU på någon vecka.
Se det som Hitlers Blitzkrieg fast aningen fler dödsfall. Samt att ryssarna har allierade ute i Europa.

Citat:
Sen kan man ju ifrågasätta hur motiverade ryska soldater skulle vara i ett angreppskrig kontra finska soldater i ett försvarskrig.

Relativt motiverade att slåss för moderlandet särskilt när propagandan sätter igång. Se på USA och dess propagandamaskin. Ryssarna hade troligtvis luftbombat finnarna ner på knäna.

Citat:

Dessa båtar har inga chanser mot;

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160

http://en.wikipedia.org/wiki/Ka-50

http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-24

http://en.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-52

http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-27

http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-30

http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-35

Sista två operationella inom kort. Nej tror inte Sverige eller hela Norden haft en suck därför borde man närma sig Finland och kanske utveckla något tillsammans. Bofors och Saab hade mått bra av det.

Sen får man inte glömma flottan..
Senast redigerad av FolketsOpium 2012-06-07 kl. 20:55.
Citera
2012-06-07, 20:58
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
För det första så har sverige inte ens vapen att ladda sina gripen med, vi köpte ett så billigt halvbra plan som möjligt för att hålla SAAB vid liv och har inte råd med vapen till dem. Vi har väl 200 plan, tror inte ens vi har i närheten av ens 100 som skulle kunna lyfta om vi nu hade haft vapen. Sen är väl gripen c/d inte så mycket att hänga i granen jämfört med rysslans plan. Gripen tar få vapen och har halvdassig radar som jag förstått det.

Antingen får vi lägga ned gripen projektet eller satsa på e/f versioner. Ingen idé att köpa utlöndskt när vi redan har kompetensen här. Fattar inte varför vi inte satsar 100% på gripen e/f, gripen har ju hittilts betalat tillbaka sig till sverige 2.5 ggr via spinoff-effekter så varför inte fortsätta satsa, så kanske vi slipper ha ett halvdassigt plan som knte går att exportera?

Hur som helst, även om vi hade haft 400 gripen e/f och i övrigt starkt försvar hade sverige gett sig direkt, kanske hjälpt finnarna ekonomiskt på sin höjd ( vi kan ju knappast skicka flygplan som vi gjorde under finska vinterkriget och fortsätta vara neutrala, gripen syns ju direkt att det är svenskt). Sverige är ju inte kända för att vara direkt modiga när det vankas krig

Några källor på antalet vapen tillgängliga för JAS 39?

Halvbra plan? Baserat på din egna uppfattning då eller? Har du ingen aning om hur många flygplan Sverige har, tror jag inte du har så stor koll på flygplanets prestanda heller. Vad gör de ryska planen bättre än de svenska? Vilka flygplan jämför du med då?

Du motsäger dig själv, att Gripen dragit in så många pengar på export, för att i nästa mening påstå att flygplanet sålt dåligt...hur ska du ha det?

Sen vad gäller din syn om politiker (att vi inte skulle våga ställa oss bredvid finnarna) håller jag fullt med om. Dock tycker jag du borde skaffa dig lite mer kunskap om det du i övrigt babblar om.
Citera
2012-06-07, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av voOy
.. om det leder till det. Till skillnad från svenskar så tycker vi faktiskt om våra arv och vårt land.
Jag är finlandssvensk och tillbringar allt för mycket tid i H:fors. Jag far intrycket av att det blir mer och mer accepterat att finskor hanger ( och knullar ) med negrer. Med tanke pa detta verkar det inte riktigt som sa att finnarna i nagon större utsträckning manar om sin nation...betänk även att anslagen till förvaret har minskat...och nu kan man ju inte fastän det skulle behövas...öka anslagen igen da det skulle reta ryssen nagot förbannat.
Citera
2012-06-07, 21:02
Bannlyst
Kom ihag att det inte är nagon fara innan rýssen börjar hävda att ryssar i finland far illa - da är det fara pa färde. Det finns djävligt mycke rysse i H:fors, en plötslig attack är osannolik - rika är dom ocksa och saledes inflytelserika.
Citera
2012-06-07, 21:07
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Några källor på antalet vapen tillgängliga för JAS 39?

Halvbra plan? Baserat på din egna uppfattning då eller? Har du ingen aning om hur många flygplan Sverige har, tror jag inte du har så stor koll på flygplanets prestanda heller. Vad gör de ryska planen bättre än de svenska? Vilka flygplan jämför du med då?

Du motsäger dig själv, att Gripen dragit in så många pengar på export, för att i nästa mening påstå att flygplanet sålt dåligt...hur ska du ha det?

Sen vad gäller din syn om politiker (att vi inte skulle våga ställa oss bredvid finnarna) håller jag fullt med om. Dock tycker jag du borde skaffa dig lite mer kunskap om det du i övrigt babblar om.

Planens prestanda är oväsentligt, frågan är om vi efter stridigheternas första 24timmar har flygplatser att lyfta ifrån - troligtvis inte. Sveriges geografiska utformning är ypperligt lämplig för bombkampanjer från öster, det finns ingenstans att gömma sig. När de sedan kan gå 4-10 ryska plan på varje svenskt så kanske du förstår att vi inte har en endaste liten suck
Citera
2012-06-07, 21:12
Medlem
Aftonbladetnivå på rubriken
Citera
2012-06-07, 21:16
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Planens prestanda är oväsentligt, frågan är om vi efter stridigheternas första 24timmar har flygplatser att lyfta ifrån - troligtvis inte. Sveriges geografiska utformning är ypperligt lämplig för bombkampanjer från öster, det finns ingenstans att gömma sig. När de sedan kan gå 4-10 ryska plan på varje svenskt så kanske du förstår att vi inte har en endaste liten suck

Naturligtvis förstår jag komplexiteten i en militär konfrontation med Ryssland. Dock så tyckte jag det var fel att anklaga flygplanet i sig, det är inte flygplanet det är fel på. Det är dumstridiga politiker som lagt ned allt som var betydelse av försvaret av Sverige (luftvärn, flygbaser, kustrobotar etc etc.) Det enda som egentligen är kvar värt namnet, är våra ubåtar och våra flygplan (om de kommer upp i luften).

Sen tycker jag JAS 39:ans prestanda är oerhört väsentligt, har alltid varit det och kommer alltid vara det. JAS 39:an i sin grundkonstruktion är byggd efter att möta en rysk invasion - snabbt upp och snabbt ned igen på någon vägbas. Men jag förstår vad du menar, Gripen är ett system av system, och ingen kedja är starkare än sin svagaste länk som man säger.
Citera
2012-06-07, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Blir det ett nytt vinterkrig så hoppas jag fan att Sverige hjälper till. Det är nästan så man skäms när man ser hur Sverige agerade under förra kriget.
För dig vore kanske ett sådant scenario det ideala, då skulle du få chansen att bevisa dig lika manlig som dina finska idoler?.. Och kanske också få dö för landet och bli begravd i finsk jord...
Citera
2012-06-07, 21:21
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
För dig vore kanske ett sådant scenario det ideala, då skulle du få chansen att bevisa dig lika manlig som dina finska idoler?.. Och kanske också få dö för landet och bli begravd i finsk jord...
Hellre det än att dö i ålderskrämpor i det nya spännande Sverige år 2087.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in