Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2012-07-07, 16:26
  #85
Medlem
Ils avatar
Idag tillverkas saker för att dom ska gå sönder fort.
Tex Iphone som hade ett batteri som var designat att gå sönder efter ca 12 månader och så gick det inte att köpa nya utan alla var tvungna att köpa en helt ny iphone. (Tills Apple blev mass-stämda för det.)

Samma sak gäller dom flesta laptops, det är mer regel än undantag idag att laptop batterier blir sämmre och sämre för att tillslut sluta att fungera öht. Efter ett år eller två så är det bara att köpa nytt.

Det är likadant med alla produkter idag, allt går sönder och allt mer saker har nu korta dåliga försäkringar och "reperatörer" från företagen som lagar deras egna produkter, mot en dyr avgift så klart!
__________________
Senast redigerad av Il 2012-07-07 kl. 16:29.
Citera
2012-07-07, 16:40
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Sett till antalet kronor kanske. Men sedan får man ta hänsyn till inflationen. På 60-talet köpte de enkla svartvita tjock-tv-apparater för summor som i dagens penningvärde motsvarar 40.000-50.000 kr. Det råder liknande prisförhållanden för i stort sett all konsumentelektronik. Vad som har hänt idag, är att vi nu kan köpa massor av apparater till så låga priser att äldre tiders konsumenter hade betraktat det som att få apparaterna till skänks. Köper man en apparat så billigt att den nästan var till skänks, är kvaliteten naturligtvis därefter. Väljer man något lite mer påkostat, får man mer kvalitet. Man behöver inte gå så långt som till 40.000-50.000 kr. Men man får räkna med att Elgigantens billigaste erbjudanden inte håller måttet.

Personligen har jag aldrig upplevt dessa kvalitetsproblem i den utsträckningen som det skrivs om här, förutom ibland när jag har lockats att köpa den billigaste USB-stickan eller det billigaste nätverkskortet av två liknande alternativ där det inte framgår uppenbart vad som är skillnaden. Det har lärt mig att det finns en marknad även för saker som inte ens fungerar. Sätter man bara lägst pris på dem, blir även de ickefungerande varorna sålda. En del kommer naturligtvis returnera dem, men många kommer strunta i det när det handlar om småsaker som USB-stickor. Därför ska man välja kända märken oavsett vad för varor det gäller om man vill ha kvalitet.

Jag är som jag påpekat betydligt kunnigare när det kommer till klädkvalité. I övrigt håller jag med på vad du säger men menar att lite mer påkostat, speciellt när det kommer till kläder, inte nödvändigtvis höjer kvaliteten över huvud taget. Intressant poäng med en USB-sticka. Jag känner nog ingen som lämnat tillbaks en då den "bara kostade några hundra". Många bäckar små...
Citera
2012-07-07, 16:43
  #87
Avstängd
deprimeradekillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stona
Senheiser hörlurar: Glappande i höjningsratten som gör att ljudet faller bort på ena luren

Inte konstigt att du får dålig kvalité om du köper Senheiser på marknaden. Dom riktiga hörlurarna och riktiga märket heter Sennheiser. Bästa hörlurarna.
Citera
2012-07-07, 20:00
  #88
Avstängd
king_nilssons avatar
jobbar själv på ett elektronik företag. och det stämmer mycket som ni säger. brotomt att mycket ska ut även om man vet att det är fel på varan innan den ens kommit ut på marknaden.
Citera
2012-07-07, 23:21
  #89
Medlem
Strattons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king_nilsson
jobbar själv på ett elektronik företag. och det stämmer mycket som ni säger. brotomt att mycket ska ut även om man vet att det är fel på varan innan den ens kommit ut på marknaden.

Snackade med en kille som programmerar mjukvara för ett känt bilmärke. Han förstod inte hur bilarna ens startade med den tidspressen och icke existerande testningen av applikationerna, bara för att slussa ut den så fort som möjligt till konsumenter. Dessutom är alla värden för eventuella fel och serviceintervaller helt på tok för låga, bara så att tillverkaren skall tjäna en extra hacka på någon onödig service som inte egentligen behövs. Såklart tog jag saken med en nypa salt, men jag tror helt klart att det ligger något i det han berättade.
Citera
2012-07-08, 08:38
  #90
Medlem
Har väl också dessa tankar om moderna prylar, att de inte håller i längden.
Dagens produkter är så mycket hitech och har så många funktioner som ska fungera. Så på något sätt tänker jag att tex min s2a inte kommer klara mer än några år. Som många skrivit redan så har jag också blivit mer försiktig att köpa nya elektronikprylar. Jag vägrar luras att köpa den nya luren som kommer veckan efter man köpt den senaste. Fortsätter vi köpa det senaste hela tiden missar vi ju att se hur länge prylen vi har fungerar. Sen kan du själv göra mycket för att dina prylar ska fungera så länge som möjligt. Min tro är att dagens unga är för oförsiktiga och slöa att ta hand om sina saker, man bara räknar med att det ska fungera för hela uppväxten har mamma och pappa ordnat nya saker när man börjat grina. Garantin och verkstaden går inte på grineriet lika lätt. Vårda dina saker! Damma av dom,slå av dem helt emellanåt, skippa tomgången, tappa inte mobilen i marken hela tiden. Om du är fumlig får du ha bögrem runt handleden när du använder mobilen. När det gäller kläder så håller dom om du tvättar sakerna rätt och inte tumlar. Jag gillar tshirt och har ca 100 olika i blandade märken och de håller och då är ändå vissa 10 år. Tipset är att inte blanda tvätt och köra mindre maskiner i rätt gradantal.
Problemet är väl att folk idag inte har tid att ta hand om någonting, barn, saker, laga bra mat, mm mm
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback