Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Luxemburg är ett bra alternativ om du vill ha någonting nära och enkelt. Enligt EU Savings Directive betalar du fortfarande skatt till Sverige på dina kapitalvinster, men du kan välja att göra det anonymt. Kan rekommendera en bank som öppnar konto per korrespondens om du har ett minst 10 000 EUR (helst ännu mer) att deponera. Skicka PM i sådant fall.
Samma gäller Andorra, Liechtenstein, och Monaco. Där betalar du skatt till Sverige men gör det anonymt. Andorra är bäst om du inte har stort startkapital.
Ursäkta att jag frågar, men vad hindrar skatteverket från att fråga Luxemburg vem som äger kontot som anonymt betalar in ränta? Eller skickar banken en klumpsumma med anonyma ränteintäkter? Försökte läsa
avtalet med Liechtenstein (det med Luxemburg var på franska) och det kändes som att de kan begära ut i princip vad som helst.
Sen undrar jag hur man ska tolka "The requested Party may decline a request for information if the disclosure of information would be contrary to public policy", som står i artikel 7 punkt 4 om möjligheten att neka en förfrågan. Om den betyder något alls borde den kunna tolkas som "vi har banksekretess, sorry"
Inte för att vara otrevlig, men finns det nånstans jag kan kolla upp att det du säger (om att kunna betala räntan anonymt) stämmer?