2012-12-13, 07:40
Medlem
Om vi ponerar att jag bor i Sverige och öppnar ett numrerat bankkonto i Schweiz (eller i något annat land). Detta konto kommer det sättas in max 2mkr i olika omgångar per år. Är banken skyldig att underätta skatteverket dels att jag har öppnat ett konto samt dess tillgångar och rörande aktiviteter?

Tack på förhand.
Citera
2012-12-13, 07:52
Medlem
SchackMatts avatar
I Schweiz kan du hos de flesta banker välja om du vill förbli anonym och låta banken ta 30% skatt på ränta och annan vinst eller låta banken rapportera pengarna till Skatteverket som därefter beskattar dig. Du kan kringgå detta genom att låta kontot tillhöra ett offshorebolag eller -stiftelse, eller anlita en fiduciary/nominee signatory som står på kontot istället för dig.

Edit: Glömde nämna angående nummerkonton att de räknas som personliga konton hos schweiziska banker och inte är lämpliga för att gömma pengar ifrån myndigheter.

Utanför Schweiz och andra länder som gått med på EU Savings Directive ges information till svenska myndigheter endast på begäran och om ett avtal om informationsutbyte finns (ofta kallat TIEA).
Senast redigerad av SchackMatt 2012-12-13 kl. 07:55.
Citera
2012-12-13, 08:16
Medlem
Ok, tack för infon. Är det någon som vet om detta företag är legitimt? Vissa tjänster skulle vara intressanta.

http://www.panamalaw.org/index.html

Får lite blandade intryck av hemsidan.
Citera
2012-12-13, 14:57
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umtc
Är det någon som vet om detta företag är legitimt? Vissa tjänster skulle vara intressanta.

http://www.panamalaw.org/index.html
Nej. Informationen på deras sidor är fel eller gammal och det kryllar av bedrägerirapporter om Panama Law, som under en tid var tvungna att fly till Guatemala för att undvika utredningar av polis i Panama. De är inte advokater.
Citera
2012-12-13, 17:18
Medlem
Svanhilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Det ser likadant ut där. Att bo i Sverige är ett stort misstag om man vill gömma pengar utomlands.

Det är väldigt få länder som saknar avtal med Sverige och samtliga kommer sannolikt att skriva avtal med hela Norden inom snar framtid för att leva upp till OECD:s och andra organisationers krav.

Just nu saknas avtal med til exempel UAE, Hong Kong, Libanon, och Qatar. Det finns avtal med Mauritius, Singapore, och Filippinerna men det är - mig veterligen - oklart hur pass effektiva de är för annat än prevention av dubbelbeskattning.

Hmm...så vilket land är det bästa att vara medborgare i om det är ett misstag att nu råka födas i Sverige?
Citera
2012-12-13, 18:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhild
Hmm...så vilket land är det bästa att vara medborgare i om det är ett misstag att nu råka födas i Sverige?

Det är inte frågan om medborgarskap, det handlar om skattemässig hemvist. Du kan vara bosatt i Spanien och ha din skattemässiga hemvist där och ha kvar ditt svenska medborgarskap.

Det finns många svenskar som bor och har sin skattemässiga hemvist i Schweiz, men det är näst intill omöjligt att bli medborgare där.

Skattemässig hemvist heter tax residency på engelska, om du vill söka på engelskspråkiga sidor.
Senast redigerad av trottwell 2012-12-13 kl. 18:06.
Citera
2012-12-13, 20:10
Medlem
Svanhilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är inte frågan om medborgarskap, det handlar om skattemässig hemvist. Du kan vara bosatt i Spanien och ha din skattemässiga hemvist där och ha kvar ditt svenska medborgarskap.

Det finns många svenskar som bor och har sin skattemässiga hemvist i Schweiz, men det är näst intill omöjligt att bli medborgare där.

Skattemässig hemvist heter tax residency på engelska, om du vill söka på engelskspråkiga sidor.

Så det är alltså dessa svenskar som staten nu har börjat jaga rätt på för att få in pengar?
Citera
2012-12-13, 21:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhild
Så det är alltså dessa svenskar som staten nu har börjat jaga rätt på för att få in pengar?

Nej, skattemyndigheten jagar personer som har sin skattemässiga hemvist/är obegränsat skattskyldiga i Sverige men har odeklarerade tillgångar utomlands, observera att detta också kan gälla utländska medborgare om de är obegränsat skattskyldiga i Sverige.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...328000206.html

Detta blir lättare att förstå om du kan skilja på att bo, att födas och att vara medborgare i ett land.
Citera
2012-12-15, 18:33
Medlem
Jag ska satta upp ett foretag i HK men behover ett anonymt bolag som agare. Behover inget bankkonto, enbart anonymitet. Min forsta tanke var BVI. Finns det andra alternativ? Vad ar mest kostnadseffektivt?
Citera
2012-12-16, 14:57
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rushmore
Jag ska satta upp ett foretag i HK men behover ett anonymt bolag som agare. Behover inget bankkonto, enbart anonymitet. Min forsta tanke var BVI. Finns det andra alternativ? Vad ar mest kostnadseffektivt?

BVI, Seychellerna, och Belize är de största jurisdiktionerna. Det finns många andra. Alla kostar mer eller mindre detsamma.
Citera
2012-12-16, 16:39
Medlem
Citat:
I Schweiz kan du hos de flesta banker välja om du vill förbli anonym och låta banken ta 30% skatt på ränta och annan vinst eller låta banken rapportera pengarna till Skatteverket som därefter beskattar dig. Du kan kringgå detta genom att låta kontot tillhöra ett offshorebolag eller -stiftelse, eller anlita en fiduciary/nominee signatory som står på kontot istället för dig.

Edit: Glömde nämna angående nummerkonton att de räknas som personliga konton hos schweiziska banker och inte är lämpliga för att gömma pengar ifrån myndigheter.

Utanför Schweiz och andra länder som gått med på EU Savings Directive ges information till svenska myndigheter endast på begäran och om ett avtal om informationsutbyte finns (ofta kallat TIEA).

Schweiziska nummerkonton är alltså inte rena nummerkonton, utan ett fåtal högre uppsatta bankanställda har tillgång till uppgift om kontohavarens identitet. Visst är de att betrakta som personliga konton - men de blir därmed inte olämpliga som gömställen för pengar. Banksekretessen omfattar dessa konton liksom även s.k. namnkonton i Schweiz.
Citera
2012-12-17, 10:16
Medlem
Begemots avatar
Citat:
Luxemburg är ett bra alternativ om du vill ha någonting nära och enkelt. Enligt EU Savings Directive betalar du fortfarande skatt till Sverige på dina kapitalvinster, men du kan välja att göra det anonymt. Kan rekommendera en bank som öppnar konto per korrespondens om du har ett minst 10 000 EUR (helst ännu mer) att deponera. Skicka PM i sådant fall.

Samma gäller Andorra, Liechtenstein, och Monaco. Där betalar du skatt till Sverige men gör det anonymt. Andorra är bäst om du inte har stort startkapital.
Ursäkta att jag frågar, men vad hindrar skatteverket från att fråga Luxemburg vem som äger kontot som anonymt betalar in ränta? Eller skickar banken en klumpsumma med anonyma ränteintäkter? Försökte läsa avtalet med Liechtenstein (det med Luxemburg var på franska) och det kändes som att de kan begära ut i princip vad som helst.

Sen undrar jag hur man ska tolka "The requested Party may decline a request for information if the disclosure of information would be contrary to public policy", som står i artikel 7 punkt 4 om möjligheten att neka en förfrågan. Om den betyder något alls borde den kunna tolkas som "vi har banksekretess, sorry"

Inte för att vara otrevlig, men finns det nånstans jag kan kolla upp att det du säger (om att kunna betala räntan anonymt) stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in