2022-11-05, 06:50
Medlem
Jahbrahs avatar
Undrar om någon har bra tips för äldre herre att skaffa offshorekonto, billigt och enkelt online?

Har själv flera olika men har varit svåra att ordna, tagit lång tid och kostar.

Finns det enklare och billigare alternativ för farsgubben typ?
Citera
2023-01-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Undrar om någon har bra tips för äldre herre att skaffa offshorekonto, billigt och enkelt online?

Har själv flera olika men har varit svåra att ordna, tagit lång tid och kostar.

Finns det enklare och billigare alternativ för farsgubben typ?

Om du redan har konton själv så är du ju redan i kontakt med dessa banker och behöver knappast betala för en introduktion igen.
Citera
2023-01-23, 17:15
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Om du redan har konton själv så är du ju redan i kontakt med dessa banker och behöver knappast betala för en introduktion igen.

De jag har kräver saker som farbrorn i fråga inte kan uppfylla. Därför undrade jag om någon har tips om enklare banker som erbjuder offshorekonto till gemene man på ett lättare sätt.
Citera
2023-01-23, 17:28
Medlem
Citat:
De jag har kräver saker som farbrorn i fråga inte kan uppfylla. Därför undrade jag om någon har tips om enklare banker som erbjuder offshorekonto till gemene man på ett lättare sätt.

Absolut.

I Spanien t.ex. räcker det med att dyka upp och vifta med en hyresavi från någon slags bostad i Spanien och en legitimation.

I Tyskland kan de vara tillmötesgående även om du inte ens låtsas bo där och bara ger ditt ord på att du kommer behöva ta emot pengar när du är där.

Georgien är också busenkelt om det ska vara ett konto åt en privatperson. Utländska företag har de i princip slutat öppna konton åt sägs det. Men för en privatperson är det bara att knata in och visa passet. Gäller de flesta banker.
Citera
2023-01-24, 06:10
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Absolut.

I Spanien t.ex. räcker det med att dyka upp och vifta med en hyresavi från någon slags bostad i Spanien och en legitimation.

I Tyskland kan de vara tillmötesgående även om du inte ens låtsas bo där och bara ger ditt ord på att du kommer behöva ta emot pengar när du är där.

Georgien är också busenkelt om det ska vara ett konto åt en privatperson. Utländska företag har de i princip slutat öppna konton åt sägs det. Men för en privatperson är det bara att knata in och visa passet. Gäller de flesta banker.

Okej, men nu menade jag offshore. Typ Karibien eller kanal-öarna. Hört att folk kan öppna enkla personkonton på distans men har inte hittat en bank ännu som erbjuder det.
F.ö. har jag försökt att öppna i Georgien och efter ca 6 månader och en jävla middag papper fick jag nej.
Citera
2023-01-24, 08:01
Medlem
Citat:
Okej, men nu menade jag offshore. Typ Karibien eller kanal-öarna. Hört att folk kan öppna enkla personkonton på distans men har inte hittat en bank ännu som erbjuder det.
F.ö. har jag försökt att öppna i Georgien och efter ca 6 månader och en jävla middag papper fick jag nej.

Var du på plats i Georgien eller försökte du öppna konto på distans?

Det är alltid lättare på plats.

Sen förstår jag inte riktigt vad det är din far vill åstakomma.

Det är 40 år sedan det gick att bara öppna ett personkonto utomlands där man kunde gömma pengar undan skattmas och fogde utan att pengarna i praktiken blir helt låsta i en liten svartlistad jurisdiktion dit du måste åka regelbundet för att använda pengarna på plats.
Citera
2023-04-06, 13:30
Medlem
Citat:
Var du på plats i Georgien eller försökte du öppna konto på distans?

Det är alltid lättare på plats.

Sen förstår jag inte riktigt vad det är din far vill åstakomma.

Det är 40 år sedan det gick att bara öppna ett personkonto utomlands där man kunde gömma pengar undan skattmas och fogde utan att pengarna i praktiken blir helt låsta i en liten svartlistad jurisdiktion dit du måste åka regelbundet för att använda pengarna på plats.

USA kanske kan vara ett alternativ?

De är inte noga med att dela med sig av uppgifter till andra länder, men gud nåde den som inte delar med sig till USA (FATCA). I Miami (Florida), har jag vänner som framgångsrikt lyckats öppna bankkonto med enbart pass (inget green card el dylikt). Har andra vänner som haft konto i USA i 10+ år som Sverige inte verkar få någon uppgift om heller.
Citera
2023-05-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
USA kanske kan vara ett alternativ?

De är inte noga med att dela med sig av uppgifter till andra länder, men gud nåde den som inte delar med sig till USA (FATCA). I Miami (Florida), har jag vänner som framgångsrikt lyckats öppna bankkonto med enbart pass (inget green card el dylikt). Har andra vänner som haft konto i USA i 10+ år som Sverige inte verkar få någon uppgift om heller.

Du behöver ett SSN och du behöver öppna på plats.

Så lite utanför frågeställningen.
Citera
2023-06-12, 04:53
Medlem
hur mycket tjänar ni för att vilja flytta till offshore och då antar jag att det inte är från svenska banker ? vill fatta hur ni tänker satt med en miljonsvindlare på kåken en gång han sa gör dina 10 första miljoner sen kan vi ha detta snack hahah
Citera
2023-06-25, 21:09
Medlem
Behöver hjälp/Tips:

Låt oss säga att man har ca 2 mille i utlandet men man vill inte flytta utomlands utan använda dom i Sverige med ett debitkort, enbart till saker som inte är kopplade till ens namn.

Vilket land/länder är bäst och säkrast att ha dom i och göra detta ifrån? Phillippinerna?
Vilken bank och vilket kort?
Citera
2023-06-25, 21:29
Medlem
Någon som har erfarenhet av anonymt Union Pay kredit kort? https://internationalwealth.info/en/...ur-debit-card/
Citera
2023-07-15, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
Den där informationen är gammal. Georgien kommer börja dela data från 2022. Länder Nordcypern (tekniskt endast erkänt av Turkiet), Iran, Nordkorea och Venezuela lär knappast följa CRS, men det nog ingen god idé att ha pengar där. USA är nog ditt bästa val av de på listan som fortfarande inte följer CRS. Tänk dock på att ifall du här överföringar eller betalar med kort i Sverige från USA så skulle ju Skatteverket ha möjlighet att se det och kunna begära upplysningar från USA.

https://www.oecd.org/tax/automatic-e...ction-2020.htm

Men informationen i länken är uppdaterad. Skulle verkligen USA vara den bästa av dom?

Jag hade väl inte valt Guatemala eller Cambodja i alla fall. Sedan kommer ju Armenien börja med CRS 2025.

Så: Serbien, Phillippinerna, Dominikanska Republiken eller Nord Makedonien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in