Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Externalitetsproblem kan differentieras dels som en ersättningsfråga dels som en produktionsfråga. Kan jag få ersättning om jag blivit förgiftad och i så fall hur mycket är det värt att bli förgiftad? En annan relaterad fråga är hur mycket förgiftning samhället ska stå ut med (d.v.s. hur mycket som ska produceras)?
Att lösa produktionsproblemet går genom att modifiera prissättningen genom exempelvis försäljning av utsläppsrätter i relation till vad som anses långsiktigt hållbart. Ett sådant system bör då vara globalt.
Om jag kan få ersättning och hur mycket jag i så fall kan få som ersättning är en fråga om juridik men också lagstiftning (d.v.s. politik). Det finns oftast problem här. Den som blir drabbad ska bevisa att det var just det enskilda företaget som stod för externaliteten. Det är ofta oerhört svårt. Dessutom kommer andra frågor i förgrunden t.ex. hur mycket resurser har företaget för att t.ex. anlita advokater mot lilla mig som då både är förgiftad (potentiellt arbetslös) och kan bli skyldig för domstols-kostnaderna om jag inte vinner. Jag skulle säga att om man ska gå denna väg måste domstolsväsendet reformeras på flera sätt, exempelvis så att det allmänna alltid står för rättegångskostnaderna kanske också så att det allmänna står för advokatkostnaderna. Dock innebär detta högre kostnader som drabbar allmänheten via skattesedeln (som ju också är en typ av externalitet).
Ser inte varför man skulle behöva göra det offentligt, och jag förstår inte varför många envisas att insistera på att vi ska finna enskilda utsläppsjättar. Du behövde inte hitta de enskilda bolagen som sålde cigaretter vilket ledde till cancer. Det hela kan bedömas på risk, och man kunde stämma cigarettbolagen även fast det privata stod för domstolskostnaderna.
Här finns det visserligen reformer man borde kunna uppföra, som att göra det enklare att bli advokat för att få ner kostnaderna, samt uppföra en öppen marknad för advokaters tjänster i class-action-fall så att inte advokaterna tar alla förtjänster vid domslut.
Citat:
Visst. Dock är det kanske inte meningen att skatter (eller för den delen utsläppsrätter) ska ersätta för skadan. Dessa ska istället minska produktionen till den nivå som är samhälleligt och miljömässigt uthållig (d.v.s. att priset både väger in de direkta produktionskostnaderna samt de långsiktiga negativa miljöeffekterna).
Ja precis, det är inte ens meningen. Visst om du teoretiskt lyckas räkna ut de sociala kostnaderna så kan du aggregerat få samma produktionsomfång, men som jag sa ändras mönstret på produktionen. Du kan få delar av samhället, lokalsamhällen, som totalt slås ut av skatten eller utsläppen.
Jag förstår givetvis hur detta är tänkt fungera, du räknar med sociala kostnaderna så att jämviktspriset hamnar på det totala kostnaderna och du får en minskad total produktion.
Citat:
Problemet är dels att utsläpp har olika spridning dels att vår kunskap är ofullständig. Spridnings-effekten är olika på koldioxid och t.ex. sådan kemikalier som förr användes vid tvättinrättningar. Sådana kemikalier förgiftar miljön lokalt väldigt hårt medan koldioxid potentiellt är väldigt farligt för vårt klimat på lång sikt. Besväret vad gäller koldioxiden är ju exakt vilka effekter det ger upphov till om 100 år. Ökar temperaturen p.g.a. den kollektiva mängden utsläpp från mänskligheten med 1 grad? 2 grader? 4 grader? eller 6 grader+.
Vi har ganska mycket forskning på skadan av CO2, även om den är ganska dålig och troligtvis inte klarar sig igenom en domstolsprocess, så handlar det om magnituder av enormt långa skatter. Nuvarande skatt är utformat som ett styrningsmedel, och att ha effekt som styrningsmedel, inte efter skadan.
2 grader är för övrigt närmast av de du tog upp som vi experimentellt uppmätt, och då tar jag med värmeupptaget av haven.
Citat:
Idag vet ingen riktigt hur mycket jordens temperatur kommer öka som resultat av koldioxidutsläppen. Problemet är bara att det blir så stora skillnader mellan den mildaste varianten (där naturen i så fall via olika typer av positiv återkoppling skyddar oss från våra egna utsläpp) och den värsta varianten (där troligen mänskligheten slås ut p.g.a. negativ återkoppling och olika typer av tröskeleffekter får vårt eko-system att "go bananas"). För att marknaden ska kunna prissätta korrekt via utsläppsrätter behöver den helt enkelt rätt typ av information och staten (staterna) som bestämmer nivån av utsläppsrätter behöver också denna information. Det troliga är ju att det blir fel eftersom vi inte vet vad marginaleffekten av mer koldioxid innebär för nivå av negativ externalitet. Frågan vi behöver ställa oss är om det är rimligt att göra ingenting trots att vi inte riktigt är säkra på verkningsgraden av utsläppen?
Jag anser att det är rimligt att göra så mycket vi kan fastställa enligt din risk vi kan se finns där utifrån den kunskap vi har. Sedan borde vi givetvis ställa ut priset något högre, men ingen kan tro att det handlar om flera gånger priset på bensin.
Som jag säger är CO2 en sexig fråga, framförallt för den drivs på så av media som gillar stora frågor att "ena" oss globalt. Det är dock inte ens nära den största, och framförallt inte per enhet eller i den skada det faktiskt gör.
Sen ser jag inte att vi bör ha utsläppsrätter då det omöjliggör tradeoffs för positiva effekter som kan komma av att skita ner lite. Sen är det en enormt svår fråga hur mycket varje land ska få släppa ut, vad det ska baseras på. Ta kyotoprotokollet som uppfördes som en lagstiftning i princip direkt emot USA, varför ska inte de få släppa ut mer?
Citat:
Jag håller med att skatt är slags negativ externalitet (eftersom den påverkar marknaden genom olika typer av kilar). Dock påverkar inte all skatt lika. Skatt som påverkar priset (t.ex. moms eller andra straffskatter) påverkar rimligen värre än skatt på lön, eftersom löneskatt endast minskar den totala mängd pengar som kan omsättas på den privata marknaden.
Håller inte med alls här, om något är skatt på konsumtion den skatt som har minst destruktiva effekter då det drar ner konsumtionen men det påverkar inte negativt hur folk spara eller prodcuerar och således de kapitalinvesteringar (i bred bemärkelse) vilket leder till större produktion och således en större ekonomi. För den delen, skatt på arbete är en direkt skatt på större produktion. En skatt på konsumtion gör det alternativt bättre att spara, vilket vi vill att folk gör, då detta är vad som driver ekonomisk utveckling.
Ökad konsumtion, ökad efterfrågan, i sig, leder enbart till högre priser. Således inte en större ekonomi, då alternativt lägre sparande leder till mindre investeringar vilket leder till mindre ökning av tillgången på varor och produkter.
Citat:
Vad gäller vapen är naturligtvis mördandet mellan olika individer en externalitet. Så länge som vapnen hålls inom lås och bom är externaliteten inte förverkligad. Därmed tycker jag inte riktigt atombombsliknelsen håller särskilt bra (eftersom terrorister ännu inte fått tag på någon bomb. Visst, det är en potentiell risk, men än avlägsen sådan). Vill man resonera om vapen är det nog mer effektivt att resonera om hushållsknivar, alkohol och kvinnovåld. Mängder av kvinnor misshandlas och mördas varje år i hela västvärlden som konsekvens av att det finns a) en man i en nära relation till en kvinna där mannen blir våldsam i påverkat tillstånd b) alkohol finns tillgängligt c) knivar finns i hemmet. Här finns det klara externaliteter p.g.a. alkoholen och knivarna. Här är det så att vi under de senaste 100 åren försökt minska denna externalitet med höga straffskatter på alkohol. Frågan är väl om vi lyckats något vidare? Straffskatten i sig är ju dessutom en externalitet.
Egentligen måste alltså straffskattens negativa effekter (skatt som externalitet) ställas mot de positiva effekterna (våld i samhället som effekt av alkoholen). Det är tyvärr inget som marknaden alls väger in eftersom priset på alkohol bara väger produktionskostnaderna och inte alls samhällsskadan.
Anledningen att jag tog upp det exemplet är att det innebär ett visst övertramp i sig att staten får uppföra detta utbyte och det finns massvis med människor som anser att terrorister som får en atombomb är den ultimata negativa externaliteten och att vi då måste betala med vår integritet och rättssäkerhet för att se till att detta inte sker. För dem är det inte en avlägsen risk, de ser det som fullt möjligt att ske inom nära framtid.
Alkoholskatten försöker väl för övrigt ta upp dessa effekter, det är vad staten räknat på (allting negativt som sker när någon dricker alkohol) vid uppförandet av alkoholskatten.
Citat:
Så politiken har sina begränsningar och baksidor och marknaden har sina. En lösning är inte alltid en renodlad marknadslösning.
Jag ser inte hur statlig prissättning direkt löser externaliteter. Hur kan vi veta att den är korrekt? Det behövs en värderingsprocess, och jag menar att det är just detta det juridiska är ämnat att se över.
Politiken har långt större begränsningar i att göra korrekta bedömningar i denna fråga än vad det juridiska har. Vi har den politiska lösningen levande idag och vi har bestående negativa externaliteter överallt, samt rejäla övertramp och felvärderingar som man kan se svart på vitt, ingen mer tydig än CO2-utsläppsskatter. Så jag ser gärna att vi testar någonting som visat sig fungera bättre, vilket är just att den politiska rollen enbart bestämmer ersättningskostnader vid uppkommen skada och det juridiska får utreda när skada uppstår som kräver ersättning.