• 1
  • 2
2012-06-29, 00:59
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Hur skulle ekonomin påverkas om alla kunde köpa allt med egna pengar? Inga lån, ingen kredit etc. Om du vill ha ett hus kan du spara till det under ett år, en bil tar mindre än ett år osv osv. Alla inköp ligger inom ett år bort om man bara sparar. Hur skulle det påverka ekonomin i landet?

Du är en mycket naiv människa. Folk kan inte ha "allt" för jordklotet är bara ett medan det finns flera miljarder människor som ska dela på det. Om man hade börjat lika så hade det inte dröjt en dag förens vissa hade supit upp och spelat bort alla sina pengar medan andra hade berikat sig både på moraliskt riktiga och oriktiga sätt.
Citera
2012-06-29, 02:01
Medlem
Boxis avatar
Det är lustigt hur långa slutsatser vissa drar när en simpel fråga ställs. Tror ni verkligen att jag tror att detta är genomförbart? Nu ska vi inte gå off topic men vit man snälla...
Huruvida jag tror att det är genomförbart är dessutom helt orelevant för frågeställningen...

Jag antar att ekonomin skulle kollapsa ganska omgående, men frågan jag ställer mig är HUR den kollapsar. Vissa logiska slutser är enkla att dra men eftersom jag är grön inom området så sökte jag eventuella djupare analyser från någon som är mer insatt i ekonomi.

Jag ska se om jag inte kan hitta någon bok som behandlar ämnet istället.
Citera
2012-06-29, 07:50
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Det är lustigt hur långa slutsatser vissa drar när en simpel fråga ställs. Tror ni verkligen att jag tror att detta är genomförbart? Nu ska vi inte gå off topic men vit man snälla...

Neger please: att alla ska ha allt är motsägelse i sig självt eftersom det bara bara finns en verklighet men många personer.

Om du menar att alla ska leva på "västerländsk medelklassnivå plus" så skulle det gå ja. Men det förutsätter att de kan jobba ihop till detta själva och att de styrande i samhället är moraliska och rättrådiga till skillnad från idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in