• 8
  • 9
2013-11-25, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Valutans värdering och dess köpkraft är samma sak. Frågan är om köpfraften beror på hur mycket valuta som produceras i förhållande till varor och tjänster eller om köpkraften beror på hur mycket valutan är värd i form av tillgångar hos utgivaren. Först och främst beror det på det senare. Google exemplet visar det med all tydlighet. Det går att öka volymen på valutan snabbare än produktionen av varor och tjänster och ändå se valutan stiga i värde pga att värdet på dess backning växer ännu snabbare.

SEK är backade med är allt som finns på tillgångssidan på riksbankens balansräkning.
Är det inte även så att en valuta som SEK främst får sitt värde från det faktum att det är i SEK valutan vi betalar skatten? Så det finns alltid ett behov av att få tag på SEK som du kan använda till att betala staten med.
Citera
2013-11-25, 16:01
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Kanske skriver jag på en för hög nivå.
Ja, så är det nog. Dina poster flödar över av intelligent resonemang.
Citat:
Aha, jag gör ett sista försök då.
Du behöver inte försöka mer. Jag har förstått att du har bestämt dig för att du vet vad inflation innebär bättre än själva definitionen av begreppet och att du har förstått orsakssambanden bakom bättre än alla ekonomer.

Du har förstått att man kan flöda en ekonomi med pengar utan att det blir inflation, och du har förstått att man kan öka konsumentpriser i det oändliga utan att tillföra mer pengar i systemet.

Du har förstått allt, med andra ord. Eller snarare;
Citat:
Men jag tycker inte man kan kalla det att de är "värda något".

MVH Celeno
Citera
2013-11-25, 16:08
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Är det inte även så att en valuta som SEK främst får sitt värde från det faktum att det är i SEK valutan vi betalar skatten? Så det finns alltid ett behov av att få tag på SEK som du kan använda till att betala staten med.

Enligt mig, nej. Men det finns de som är inne på det spåret, det är väl en del av Modern Monetary Theory/chartalism teorier.
Citera
2013-11-25, 16:28
Medlem
Celenos avatar
Citat:
En bunden valuta är när utgivaren fastställer att valutan skall vara värd si eller så mycket jämfört med någonting annat oavsett backning. Det är en planstyrd prissättning av valuta istället för marknadsstyrd. Backningsteorin och QTM är teorier om hur marknaden värderar en valuta.
Ok, då har det blivit lite klarare. Lite.
Citat:
Valutans värdering och dess köpkraft är samma sak. Frågan är om köpfraften beror på hur mycket valuta som produceras i förhållande till varor och tjänster eller om köpkraften beror på hur mycket valutan är värd i form av tillgångar hos utgivaren. Först och främst beror det på det senare. Google exemplet visar det med all tydlighet. Det går att öka volymen på valutan snabbare än produktionen av varor och tjänster och ändå se valutan stiga i värde pga att värdet på dess backning växer ännu snabbare.
Men Googles aktiepris på lång sikt beror på intjäningsförmågan (som beror på produktion av varor och tjänster), inte Googles växlingsbara tillgångar.

Edit: Vad anser du om kryptovalutorna?
Senast redigerad av Celeno 2013-11-25 kl. 16:31.
Citera
2013-11-25, 17:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Aha, jag gör ett sista försök då.
Ok, jag orkar väl bemöta då.
Citat:
Alltså KPI = Konsumentpris index, dvs priser på vissa varor som är utvalda. Mest för konsumenter.
KPI kan ha inflation, det är när priset på varorna som ingår i KPI index stiger.
Ingen har argumenterat emot vad KPI är. KPI är ett sätt att mäta inflation.
Citat:
Kallas för KPI-inflation eller pris-inflation av KPI.
KPI är till för att mäta inflation. Ett av olika sätt att mäta.
Citat:
Huspriser ingår inte i KPI, de har dock en egen skala som kallas för hus-pris-index. Och man kan kolla om huspriserna stiger från år till år. Då har du huspris-inflation.
Om huspriserna stiger i Stockholm men sjunker i Malmö, som fallet är just nu. Vad har du då?

Du kan alltså ha olika inflation i olika delar av landet, säger du.
Citat:
Osv. Det finns fler varor eller varugrupper som inte ingår i KPI som har priser och som då kan ha inflation.
Spännande!
Citat:
Alla dessa grupper tillsammans kan man ge den övergripande benämningen "inflation". Då har du tagit samtliga grupper. Summerat dem och kollat inflationen i genomsnitt. Pratar du KPI-inflation gäller dock inte detta begrepp, för då blir det mera specifikt, endast konsultvaror.
Jag pratar inte om konsumentprisindex, jag pratar om penningvärdesförsämring. Konsumentprisindex är ett sätt att mäta penningvärdesförsämring. Det ÄR inte penningvärdesförsämring.
Citat:
Pengar eller valuta, kostar inget, det har inget pris. Därför kan man inte säga pengar har någon inflation. Man kan kolla på mängden pengar som finns skapad. Det är en form av uppblåsning/inflation. Men det har inget med priser att göra.
Jo, det har i allra högsta grad med priser att göra. Detta stycke du precis skrev visar med önskvärd tydlighet hur mycket du begriper.
Citat:
Tillbaka till mina egna poster. Så det jag menade var: Huspris-inflationen är en undergrupp till taket/benämningen "Pris-inflation".
Det är något du hittar på själv. För det första är realpriserna på hus ganska konstanta genom seklerna. För det andra ändras de nominella huspriserna över tid i samma takt som, tah dah, inflationen.
Citat:
Ja, som jag skrev. Penning har inget med pris-inflationen att göra.
Jo, det har det. Märkligt att du å ena sidan påstår att allt påverkar varandra, men å andra sidan påstår att penningmängden inte har med något att göra.

Penningmängden påverkar tillgången på pengar.

Tillgång/efterfrågan är ett mycket grundläggande begrepp och har en fundamental inverkan på ekonomi.

Tillgång/efterfrågan gäller i princip allt. Även pengar.
Citat:
Det är de olika undergrupperna som först påverkas, och detta leder sedan till att själva begreppet [Inflation-------------------------] har påverkats.
Inte på lång sikt. Prisökningar leder bara till inflation om penningmängden i sin tur ökar i mängd och/eller cirkulationshastigheten ökar. Det andra alternativet har dock aldrig hänt utan att penningmängden ökat.
Citat:
Du gör det krångligare för dig än du behöver.
Tvärtom. Det är väldigt enkelt. Det går att förklara med två meningar; Pengar är värda vad man kan handla för dem och det beror på tillgång och efterfrågan av både pengar och varorna och tjänsterna man kan handla för dem. Se, det blev till och med bara en enda mening! Du däremot krånglar till det i absurdum med en blandning av egna påhitt och feltolkade begrepp.
Citat:
Vad är "värdet på pengar" Vad menas med det? Jo, översatt så är det "hur mycket varor och tjänster kan jag få för X antal kr.
Du har lärt dig något iaf.
Citat:
Dvs om jag har en hundralapp hur mycket mjölk köper den? Det är det man kallar "värdet". Så det är bättre att skriva penningvärdesförsämring = prisökning. Dvs varor och tjänster har fått ett högre pris. Lämna ute "pengar" så ska du se att det blir enklare att fatta.
Om penningmängden inte ökas så kan du inte heller, på sikt, öka priserna. Om Sverige skulle återgå till 1800-talets penningmängd och folk bara har fickan full av 1-öringar så tvingas affärerna att ändra sina nominella priser från dagens 10 kronor/liter mjölk till 5 öre eller vad det nu blir.

Realpriset ändras inte, då produktionen av varor och tjänster är densamma och alla omkostnader minskar i samma omfattning. Den totala penningmängdens värde är alltså fortfarande lika mycket värd, trots nominellt mycket mindre.

De som hade sparat en låda tusenlappar under sängen blir dock plötsligt väldigt rika.

Deflation med andra ord. Inflation funkar åt motsatt håll. Jag kan förtydliga ovan om du vill, men jag tycker det borde vara extremt enkelt att förstå.

Penningmängden är alltså värd vad man kan köpa för pengarna. Inte vad som står på prislappen på mjölken.

Som jag har sagt hela tiden, men som du påstår vara tvärtom.
Citat:
Nej, nej. Pengar har inget eget värde. De har en siffra. Men jag tycker inte man kan kalla det att de är "värda något".
Pengar har ett värde eftersom du kan handla med dem, du kan konsumera produkter andra människor har jobbat för att producera, och du kan betala dina skulder.
Citat:
Det är här som jag tror är kärnan av det vi inte är överens om. Du ser det mera som så att saker direkt påverkar andra saker.
Nej, det gör jag inte.
Citera
2013-11-25, 18:26
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ok, då har det blivit lite klarare. Lite.

Men Googles aktiepris på lång sikt beror på intjäningsförmågan (som beror på produktion av varor och tjänster), inte Googles växlingsbara tillgångar.

Edit: Vad anser du om kryptovalutorna?

Ja googles produktion av varor och tjänster. Inte hela ekonomins produktion av varor och tjänster. För aktieägare är de växlingsbara tillgångarna en delmängd av intjäningsförmågan. Det är främst en del av företagets framtida vinster man kan komma åt genom aktieägande. Den andra möjligheten är att företaget likvideras eller återköper aktier och då kommer man som aktieägare åt tillgångar på ett mer direkt sätt men det är mer sällsynt. Om googles förväntade vinster stiger så stiger googles värdering. Om google höjer utdelningen stiger googles värdering. Om googles vinster stiger samtidigt som de deklarerar att utdelningarna kommer att sänkas kanske det blir oförändrad värdering. Den del av google som man som aktieägare har möjlighet att komma åt genom något av alternativen ovan, eller nåt annat alternativ jag inte tänkt på, det är de växlingsbara tillgångarna, i brist på bättre ord.

Bitcoins tillgångar är det betalningssystem som Bitcoin utgör. Det unika jämfört med aktier och valutor är decentraliseringen. Aktieägande kan ju också vara decentraliserat men styrningen är det inte. Men man kan se Bitcoin som ett decentraliserat företag och bitcoins som aktier för att få perspektiv på varför Bitcoins värderas som de gör. En aktie i ett företag ger ägaren att sätt att komma åt företagets resurser. En valutaenhet ger ägaren ett sätt att komma åt utgivarens resurser. Men i Bitcoins fall är valutaenheten redan en resurs. Det finns inget underliggande man kan växla till sig via en Bitcoin, men tillsammans utgör alla Bitcoins en värdefull betalningslösning och en Bitcoin är en andel i det. Nånting sånt, det är inte okomplicerat.
Citera
2013-11-25, 19:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ja googles produktion av varor och tjänster. Inte hela ekonomins produktion av varor och tjänster. För aktieägare är de växlingsbara tillgångarna en delmängd av intjäningsförmågan.
En delmängd, ja, det håller jag med om. Såvida tillgångarna kan hållas och inte på sikt töms på grund av att utgivaren garanterar återköp (eller konkurs).
Citat:
Den andra möjligheten är att företaget likvideras eller återköper aktier och då kommer man som aktieägare åt tillgångar på ett mer direkt sätt men det är mer sällsynt.
Återköp är inte särskilt sällsynt, men som sagt, efter att företaget likviderats så är "valutan" inte heller värd något.
Citat:
Om googles förväntade vinster stiger så stiger googles värdering. Om google höjer utdelningen stiger googles värdering.
Nej, höjd utdelning höjer inte ett bolags värdering överhuvudtaget. Dogs of the Dow har tex inte slagit index. Ett bolag som konsekvent höjer utdelningarna värderas redan högt men det beror mer på trygghet och konsekvens, något som marknaden gillar. Och som sagt; du slår inte index genom en sådan strategi, och man kan då inte påstå att höjd utdelning höjer ett bolags värdering. Om du vill ha några konkreta exempel så är NCC och Kungsleden historiska högutdelare men är inte värderade särskilt högt, medan Buffets Berkshire Hathaway är ganska högt värderat och delar aldrig ut nånting. Ett företag ska dela ut ansvarsfullt, och kan de höja utdelningen på ett ansvarsfullt sätt beror det på ökad vinst. Jag kan motivera mer, men nöjer mig med det så länge.
Citat:
Om googles vinster stiger samtidigt som de deklarerar att utdelningarna kommer att sänkas kanske det blir oförändrad värdering.
Utdelningar påverkar enbart på mycket kort sikt. Om marknaden anser att Google har bättre nytta av pengarna själva så påverkar det snarare positivt. En hög utdelning har inget egenvärde.
Citat:
Den del av google som man som aktieägare har möjlighet att komma åt genom något av alternativen ovan, eller nåt annat alternativ jag inte tänkt på, det är de växlingsbara tillgångarna, i brist på bättre ord.
?
Citat:
En valutaenhet ger ägaren ett sätt att komma åt utgivarens resurser. Men i Bitcoins fall är valutaenheten redan en resurs. Det finns inget underliggande man kan växla till sig via en Bitcoin, men tillsammans utgör alla Bitcoins en värdefull betalningslösning och en Bitcoin är en andel i det. Nånting sånt, det är inte okomplicerat.
Eller så kan man säga att på sikt är Bitcoin bara värt exakt vad man kan köpa för dem.

Vi kan faktiskt kasta bort valutan helt och hållet i diskussionen. Om jag ställer min arbetstid till förfogande, hur många hästar kan jag få i betalning då? Det beror på tillgång och efterfrågan för min arbetstid samt tillgång och efterfrågan för hästar.

Om jag tjänar en häst, hur många får kan jag byta till mig? Det beror på tillgång och efterfrågan för hästar samt tillgång och efterfrågan för får.

Valutan är bara till för att förenkla ovanstående transaktion. Så länge alla litar på valutan så kan jag använda den för att underlätta ovan affärer.

Då blir frågan: Litar marknaden på valutan enbart på grund av dess backning? Tja, i så fall är vi tillbaks där vi började...
Citera
2013-11-25, 22:09
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
En delmängd, ja, det håller jag med om. Såvida tillgångarna kan hållas och inte på sikt töms på grund av att utgivaren garanterar återköp (eller konkurs).

Återköp är inte särskilt sällsynt, men som sagt, efter att företaget likviderats så är "valutan" inte heller värd något.

Nej, höjd utdelning höjer inte ett bolags värdering överhuvudtaget. Dogs of the Dow har tex inte slagit index. Ett bolag som konsekvent höjer utdelningarna värderas redan högt men det beror mer på trygghet och konsekvens, något som marknaden gillar. Och som sagt; du slår inte index genom en sådan strategi, och man kan då inte påstå att höjd utdelning höjer ett bolags värdering. Om du vill ha några konkreta exempel så är NCC och Kungsleden historiska högutdelare men är inte värderade särskilt högt, medan Buffets Berkshire Hathaway är ganska högt värderat och delar aldrig ut nånting. Ett företag ska dela ut ansvarsfullt, och kan de höja utdelningen på ett ansvarsfullt sätt beror det på ökad vinst. Jag kan motivera mer, men nöjer mig med det så länge.

Utdelningar påverkar enbart på mycket kort sikt. Om marknaden anser att Google har bättre nytta av pengarna själva så påverkar det snarare positivt. En hög utdelning har inget egenvärde.

?

Eller så kan man säga att på sikt är Bitcoin bara värt exakt vad man kan köpa för dem.

Vi kan faktiskt kasta bort valutan helt och hållet i diskussionen. Om jag ställer min arbetstid till förfogande, hur många hästar kan jag få i betalning då? Det beror på tillgång och efterfrågan för min arbetstid samt tillgång och efterfrågan för hästar.

Om jag tjänar en häst, hur många får kan jag byta till mig? Det beror på tillgång och efterfrågan för hästar samt tillgång och efterfrågan för får.

Valutan är bara till för att förenkla ovanstående transaktion. Så länge alla litar på valutan så kan jag använda den för att underlätta ovan affärer.

Då blir frågan: Litar marknaden på valutan enbart på grund av dess backning? Tja, i så fall är vi tillbaks där vi började...

Om man vill säga att bitcoin är värd vad någon vill betala för den kan man lika gärna säga att en bitcoin är värd vad den är värd och inse att man inte förklarat någonting.

Du verkar missa poängen, jag försöker förklara på vilket sätt en aktie ger åtkomst till ett företags tillgångar. Att utdelningar är mer vanligt än återköp är knappast kontroversiellt eller värt att debattera. Att en aktie blir värdelös när ett företag blivit avvecklat är en självklarhet som jag inte heller förstår poängen med när diskussionen handlar om att förstå var värdet av en aktie kommer ifrån innan den eventualiteten.

Utdelning är en kanal för tillgångar att röra sig mot aktieägare. Konkurrenter om fördelningen av dessa tillgångar och nyttan av dessa tillgångar är andra intressenter så som anställda, obligationsägare, och kunder. Ökar utdelningen jämfört med de andra intressenternas nytta så stärker det aktievärdet allt annat lika.

Det sista förstår jag inte vad du vill ha sagt.
Citera
2013-11-25, 23:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Om man vill säga att bitcoin är värd vad någon vill betala för den kan man lika gärna säga att en bitcoin är värd vad den är värd och inse att man inte förklarat någonting.
Jag sa inte att bitcoins är värt vad någon vill betala för dem, jag sa att de är värda vad man kan köpa för dem, inte köpa dem för. På kort sikt är allting värt vad någon vill betala för det. Aktier, pengar, bitcoins, guld, fula fotografier, eller hästar.

Jag pratar hela tiden om en lång tidshorisont. Hur lång kan diskuteras, men minst ett decennium. Tillräckligt lång för att modenycker, nyheter och oro skall sakna betydelse. Kortare tid än så, så påverkar allt från mänskligt flockbeteende till vädret.
Citat:
Du verkar missa poängen
Uppenbarligen. Det känns som att du duckar rätt många av mina poänger också.
Citat:
jag försöker förklara på vilket sätt en aktie ger åtkomst till ett företags tillgångar. Att utdelningar är mer vanligt än återköp är knappast kontroversiellt eller värt att debattera.
Det var inte min mening heller.
Citat:
Att en aktie blir värdelös när ett företag blivit avvecklat är en självklarhet som jag inte heller förstår poängen med när diskussionen handlar om att förstå var värdet av en aktie kommer ifrån innan den eventualiteten.
Poängen är att utan produktion av varor och tjänster så är aktien/valutan på sikt värdelös. MED produktion av varor och tjänster så har aktien/valutan ett värde. För övrigt även utan backning, vilket många bolag är exempel på. Åter igen: På sikt. På kort sikt kan vilket skitbolag vara värt vad som helst.
Citat:
Utdelning är en kanal för tillgångar att röra sig mot aktieägare. Konkurrenter om fördelningen av dessa tillgångar och nyttan av dessa tillgångar är andra intressenter så som anställda, obligationsägare, och kunder. Ökar utdelningen jämfört med de andra intressenternas nytta så stärker det aktievärdet allt annat lika.
Du undvek alla argument och exempel jag gav.
Citat:
Det sista förstår jag inte vad du vill ha sagt.
Vad är det du inte förstår? Jag visade att det är tillgång och efterfrågan på varor och tjänster som har betydelse.
Citera
2013-11-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ja, så är det nog. Dina poster flödar över av intelligent resonemang.
Du behöver inte försöka mer. Jag har förstått att du har bestämt dig för att du vet vad inflation innebär bättre än själva definitionen av begreppet och att du har förstått orsakssambanden bakom bättre än alla ekonomer.
Det har jag aldrig påstått. Det är dina påståenden. Liffen förklarade det hela bra, och det är även så jag anser att mekaniken funkar. Dina poster är dock totalt förvirrade. Det tog ett tag men den sista posten så såg jag vad du är. Jaha ja, då får det fortsätta vara som det alltid har varit. Då får jag tacka för mig.
Citat:
Du har förstått att man kan flöda en ekonomi med pengar utan att det blir inflation, och du har förstått att man kan öka konsumentpriser i det oändliga utan att tillföra mer pengar i systemet.
Eftersom jag redan har svarar på detta tre gånger så hjälper det ju inte att svara, eller säga att så tror jag inte alls. Men det jag skriver har ju ingen betydelse alls för vad du läser, svarar på eller tolkar av det jag skriver.
Citera
2013-11-26, 14:46
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det har jag aldrig påstått. Det är dina påståenden. Liffen förklarade det hela bra, och det är även så jag anser att mekaniken funkar.
Intressant. Så här skriver han:
Citat:
Penningvärde är nyttighetsflöde dividerat med penningflöde. Penningflöde är cirkulerande penningmängd gånger omloppshastighet.
Jag håller fullständigt med. DU påstår dock att penningvärdet är NOLL: Men jag tycker inte man kan kalla det att de är "värda något". Ingenstans skriver han något om "hus-inflation" eller allt annat förvirrat trams du hittar på.

Men pengar har givetvis ett värde, något jag, rriper och liffen har förstått. Frågan är hur mycket pengar är värda egentligen. Varför 100 dollar köper mer varor och tjänster än 100 kronor. Jag och rriper har en intressant diskussion om detta. Du är dock mer intresserad av att visa att du har förstått något som ingen annan har förstått, men har inte självinsikt nog att fundera över hur det kommer sig att ingen annan har förstått något.
Citat:
Dina poster är dock totalt förvirrade.
De kanske ligger på "för hög nivå".
Citat:
Det tog ett tag men den sista posten så såg jag vad du är. Jaha ja, då får det fortsätta vara som det alltid har varit. Då får jag tacka för mig.
Var så god. Nästa gång du använder ad hominem som argumentationsteknik så kanske du bör förvänta dig att bli bemött på samma sätt. Klarar du inte det så bör du ju inte diskutera överhuvudtaget.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in