Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2002-11-17, 00:30
Medlem
Finns det någon billig och enkel lösning för att sänka ljudnivån på datorn utan att riskera att den överhettas och kollapsar ?
Citera
2002-11-17, 00:35
Medlem
ställ in den i kylskåpet och dra ut sladdar för skärmen och tangentbordet
Citera
2002-11-17, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av if null
Blir det inte för kallt och fuktigt i datorn då ?
Citera
2002-11-17, 01:48
Medlem
Maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av if null

kylskåpet lär arbeta ihjäl sig rätt fort.

jag kom på den smarta idén att sätta en potentiometer på nätaggets fläkt, hade vattenkylt så varför inte få den nästan helt tyst? 1 månad senare blev nätagget överhettat och brände sönder 1st Geforce 4 Ti 4200,
2st Geforce 2mx och moderkortet (Epox 8KHA+) :evil:
Citera
2002-11-17, 01:55
Medlem
Floorshows avatar
Kolla in på http://www.kylning.com där finns en ...ätter fläktar.
Citera
2002-11-18, 02:42
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Oj, det finns en jävla massa man själv kan göra för att få tyst på skiten. Vad göra beror beror ju förstås på ambitionsnivån. Själv har jag:

Klätt hela insidan av lådan med två material. Först med: http://www.micro.se/Products/item.asp?itemid=19713 . Dessa är ganska tunga och dämpar därmed ev. vibrationer effektivt. Ovanpå redan nämnda material har jag använt: http://www.micro.se/products/item.asp?itemid=19707 för att isolera bort oljud. Jag valde dock varianten utan aluminium. Dessutom använde jag olika tjocklekar, 30mm där det fick plats och 20 resp. 10mm där det var trängre. Men [color=red]viktigt[/color], om datorn blir för tät och beroende på system kan det behövas en extra insugsfläkt. Mer om fläktar nedan. Bara detta relativt enkla ingrepp gjorde underverk.

Bytt samtliga fläktar i datorn. Fläkten i nätagget har jag bytt till en Papst. Till Taisolflänsen har jag en 80mm Enermaxfläkt istället för den på 60mm som var monterad fån början. Har även två st. Enermaxfläktar för insug. En av dessa sitter så att den även kyler hårddiskarna. Fläktarna har jag monterat med en slags skruv som har en metallkärna och någon slags gummiyta. Insugsfläktarna kör jag så gott som alltid på lägsta varv. En varning är på sin plats även här, håll noga koll på temperaturerna. Kolla gtek.net och redan nämnda kylning.com för fläktar.

Sen har jag använt ett stötdämpande material taget från innersulan på joggingskor och klistrat fast på långsidorna på hårddiskarna samt brännare och dvd. Den här högst improviserade lösningen har förstås ingen dokumenterad effekt till skillnad från dom andra modifikationerna men jag vill gärna tro att den bidrar lite till tystnaden.

Billigt eller inte så är jag extremt nöjd med datorn nu. Måste anstränga mig för att höra den.

/#LOUDmouth#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in