Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-20, 15:31
  #121
Medlem
Aioloss avatar
Här kommer ett senkommet men långt svar. Jag har varit iväg på dykning och affärsresa, kom hem idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Arcadia
Vill bara berömma trådskaparen för en mycket intressant tråd, samt alla bra svar (här inkluderas också Hayes)!

Jag är lite nyfiken på den Fillipinska maten, det enda asiatiska land jag har som referenspunkt är Thailand, men ungefär hur är den, några traditionella/speciella rätter? Du nämnde att riktigt bra kött är svårare att få tag på, hur är det med kvaliten i övrigt på råvaror, och hur är den ungefärliga prisnivån?

Det finns en del speciella rätter. Bland de jag inte gillar finns omogen mango och torkad fisk. Det mesta annat gillar jag. Mycket tillagas med soja och vinäger och serveras med ris. Det kan låta lite enformigt men de lyckas variera det rätt ok.

Övriga råvaror är helt ok kvalitet, utom tomater. I alla fall i de affärer jag varit i. Tomaterna är halvsunkiga och dyra. Frukt är för det mesta god kvalitet och billigt, grönsaker likaså. Kyckling och fläsk är ok kvalitet och ok pris. Det är egentligen mest nötkött som är sämre kvalitet. Vill du betala för kvalitet, köp importerat kött! Det finns en hel del australienskt att köpa.

Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Men om du inte älskade henne, varför i hela friden försörjde du henne? Det här blir bara konstigare och konstigare...
Det är komplicerat. Jag var kär i henne och tyckte om henne väldigt mycket, men jag älskade henne inte. Jag är konservativ nog att vänta på att verkligen älska en kvinna innerligt innan sex.
Citat:
Ursprungligen postat av dinAsty
vad räknar ni egentligen som golddiger? jag menar om man verkligen älskar någon är det klart att man ska försörja denna person eller ? desutom så är det ju rätt utbredd fattigdom där borta det gör ju en bara ännu mera blödig.

om ni har lust så kanske ni kan posta lite bilder på lite "everyday" saker ? hade varit kul att se, dvs inte massa bilder på stränder och sånt, har man ju redan sett så mycket
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
De frågar alltid efter pengar, ofta med fejkad gråt i halsen (*snyft* du lovade ju att betala min hyra *snyft* kan du ge mig pengar så jag kan lösa ut mobilen från pantbanken, jag vill texta min mamma *snyft* jag vill ha ny housing till min mobil, jag har tröttnat på det gamla *snyft etc. etc.), väljer alltid de dyraste kläderna, beställer extra take out på Jolibee osv. Är de golddiggers är det ganska uppenbart efter ett tag.
Jag håller med Haye. Det är väldigt uppenbart efter ett tag. Det handlar om så mycket mer än bara försörja en golddigger. De ska ha pengar till allt, till sig själv och till vänner och familj. Emotionell utpressning använder sig golddiggers av.
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
utav bilden så kan man dra slutsatsen att filipiner är snarlika thailändare och ser ut som blandningar utav holländska sjömen och inhemska luder. Eller är det så att dom fattiga som blir tvungna att bli prostituerade/dansare ser sämre ut ? Det är typ likadant i resten av världen, svenska strippor ser till 80% ut som "white trash" .

Förövrigt jävligt bra tråd, Filipinerna låter som himmelriket på jorden om man bortser från honorna.
De har likheter med thai, ja. Men jag tycker att filipinas är mycket vackrare. De som jobbar som luder är oftare fattigare, ja. Många gör det för att undvika att familjen ska svälta ihjäl.

Citat:
Ursprungligen postat av SvantePanter
Shit alltså, det verkar vara bambu som gäller för möbelindustrin.... Hur är det med Ikea och sånt?
Bambu är populärt, men långt ifrån det enda som används. Jag har inte en enda stav av bambu i mitt hus.

Citat:
Ursprungligen postat av David85
Det låter underbart att bo där

Jag kan arbeta varifrån jag vill nu och kommer tjäna runt 10000sek/månad deltid, det borde väl räcka?

Var rekommenderar n i att bo? Jag vill kunna dyka, träffa kvinnor, både glädjeflickor och "vanliga", och bo hyfsat nära civilisationen...

Tack för en bra tråd!
Det ÄR underbart att bo här. Åtminstone om man har pengar. 10 000 per månad räcker mer än väl! Ja, om du nu inte vill bo i ett väldigt lyxigt område i Manila. Men annars kan du leva extremt väl på de pengarna här. Du kan spara en massa också.

Eftersom du söker glädjeflickor också bör du bosätta dig antingen i en turistort eller en större stad (eller nära densamma). Dykning nära större städer finns både vid Manila (tex Batangas där jag var idag) och cebu. Men dykning finns å andra sidan överallt! En och annan glädjeflicka finns nog i de flesta städer, men jag gissar att du kanske vill ha lite större utbud. Det som är att tänka på för dig är just bredband. Med tanke på vad du berättar om ditt jobb, bör du ha två olika bredbandsoperatörer om den ena skulle gå ner samt för den dubblerade överföringshastigheten. Jag har inte stenkoll på alla hastigheter här, men jag vet att det går att få 2048 iaf. Två sådana och du borde väl klara dig? Detta krav gör att du mer eller mindre måste bosätta dig nära Manila eller Cebu. På "landet" är det svårt eller omöjligt att få bredband. Kolla upp så att huset du hyr eller köper ligger i ett område där det finns ledig kapacitet för bredband.

Citat:
Ursprungligen postat av Sthlms Finest
Aiolo, hur mycket aktiekapital sparade du ihop innan du åkte? Kan du leva på det resten av livet utan att behöva jobba?
Frågor kring mitt kapital är lite för privata. Men ja, jag kan leva på avkastningen utan att jobba om jag vill.

Slutligen kommer lite bilder:
Mitt sovrum
http://img81.imageshack.us/img81/2898/cimg0571sj9.jpg

Badrum & garderob i direkt anslutning till sovrummet
http://img113.imageshack.us/img113/7689/cimg0572oh0.jpg

Vy från badrummet
http://img113.imageshack.us/img113/7921/cimg0573il5.jpg

Mina tvättdamer
http://img79.imageshack.us/img79/6313/cimg0574ai8.jpg

Del av vardagsrum
http://img135.imageshack.us/img135/2488/cimg0579wd5.jpg

Nästan oinrett arbetsrum, kommer mer möbler snart
http://img155.imageshack.us/img155/6766/cimg0578yp8.jpg

Fler kommer senare, det tar sådan förbannad tid att ladda upp dem eftersom jag delar kapacitet med ett gäng gamers för tillfället.

Ett senkommet svar till Ulvena, jag har tagit reda på lite om skolor. Jag fick priser på 17 000 pesos per år för lågstadiet vilket rör sig upp till 22 000 pesos per år för gymnasiet. Detta på en privatskola med många barn till utlänningar, undervisning på Engelska.

Ett universitet som lär vara bra är De La Salle University
Citera
2006-07-20, 17:59
  #122
Medlem
bingo!s avatar
verkar som att du bor i ett fint hus, bra golv, badrum mm..
Citera
2006-07-20, 18:26
  #123
Medlem
Tack för bilderna.
Verkar som sagt inte vara pjåkigt att bo där, man blir lite sugen själv.
Citera
2006-07-20, 19:05
  #124
Medlem
Älskar denna tråd, nu har jag bott i Flappeland i snart tre veckor fråga mig om det är något ni vill veta....

Har bott utomlands dom senaste åren och Thailand dom senaste 3åren. Men det enda jag har lärt mig passa dig för tredjevärlden!!!
Och vill du bli miljonär så starta som miljardär så är du snart där!!
Och visst finns kärleken att finna om du kan tänka dig att ha en halvefterbliven 11 åring för att på högre nivå är dom sällan....Brrrr
AC är nice i bra precis 5 dagar sedan e de så skönt att slippa skitmaten och bara fly tillbaka till Disneyland, där maten iallafall är ät bar men inte så mkt mer.

Ja ja lycka till med utlandsflytten killar och tjejer, klart ni skall iväg men det är mkt som inte går att förklara!! Tex när man går till veterinären för att kupera svansen på en hundvalp och dagen efter får man hem en tre bent hund för att den såkallade vetetrinären e så jävla dum i huvudet!!
Man trodde att filmer som Gudarna måste vara tokiga var humor men detta är vardagen i tredje världen....
Nu drog jag det värsta exemplet jag kan sitta i dagar och bara skriva om otroligt dumma händelser som inte bara beror på missuppfattningar utan för att folk är allmänt för lata för att tänka.
Fan jag drar ett exempel till så ni fattar!
Jag beställde in en Soda vatten på en av dom lokala vattenhålen, och i Thailand så är det väldigt viktigt med uttalen, så jag är noga med att poängtera SooDaaa water. Efter ett litet tag så ser jag hur den övriga personalen tittar storögt på mig och jag undrar i mitt stilla sinne vad som står på, jo då mkt riktigt klart något är galet. In kommer tjejen som tog ordern med ett stort glas....SOCKER!! men vafan jag beställde sodawater säger jag förstummat och hon jazzar ut medans hennes medarbetare fortsätter med att göra annat. Efter en minut så är hon tillbaka med ett glas soda vatten och jag frågar: Trodde du verkligen att jag ville ha ett glas socker?? Some people like fick jag till svar!!!

Som sagt två av säkert tusen idiot saker som har hänt dom senaste åren!

Och som någon var inne på tidigare lite aldrig på någon mansperson över 12år, här gäller följande lita inte på någon svart, vit, gul whatever! En thaigumma kan sitta och vänta i 20 år på att hennes sponsor ska kolavippen så att hon kommer åt stålarna...helt sjukt!! En polares tjej var gravid och då ville hennes polare köpa hennes urin så dom kunde blåsa sina sponsorer att dom var gravida och eftersom det är förbjudet med abort här så säger dom att en abort kostar 50000B 10000svkr istället för dom 4500B som det igentligen kostar....Helt sjukt!
Citera
2006-07-20, 19:47
  #125
Medlem
nokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysBanned
Älskar denna tråd, nu har jag bott i Flappeland i snart tre veckor fråga mig om det är något ni vill veta....

Har bott utomlands dom senaste åren och Thailand dom senaste 3åren. Men det enda jag har lärt mig passa dig för tredjevärlden!!!
Och vill du bli miljonär så starta som miljardär så är du snart där!!
Och visst finns kärleken att finna om du kan tänka dig att ha en halvefterbliven 11 åring för att på högre nivå är dom sällan....Brrrr
AC är nice i bra precis 5 dagar sedan e de så skönt att slippa skitmaten och bara fly tillbaka till Disneyland, där maten iallafall är ät bar men inte så mkt mer.

Ja ja lycka till med utlandsflytten killar och tjejer, klart ni skall iväg men det är mkt som inte går att förklara!! Tex när man går till veterinären för att kupera svansen på en hundvalp och dagen efter får man hem en tre bent hund för att den såkallade vetetrinären e så jävla dum i huvudet!!
Man trodde att filmer som Gudarna måste vara tokiga var humor men detta är vardagen i tredje världen....
Nu drog jag det värsta exemplet jag kan sitta i dagar och bara skriva om otroligt dumma händelser som inte bara beror på missuppfattningar utan för att folk är allmänt för lata för att tänka.
Fan jag drar ett exempel till så ni fattar!
Jag beställde in en Soda vatten på en av dom lokala vattenhålen, och i Thailand så är det väldigt viktigt med uttalen, så jag är noga med att poängtera SooDaaa water. Efter ett litet tag så ser jag hur den övriga personalen tittar storögt på mig och jag undrar i mitt stilla sinne vad som står på, jo då mkt riktigt klart något är galet. In kommer tjejen som tog ordern med ett stort glas....SOCKER!! men vafan jag beställde sodawater säger jag förstummat och hon jazzar ut medans hennes medarbetare fortsätter med att göra annat. Efter en minut så är hon tillbaka med ett glas soda vatten och jag frågar: Trodde du verkligen att jag ville ha ett glas socker?? Some people like fick jag till svar!!!

Som sagt två av säkert tusen idiot saker som har hänt dom senaste åren!

Och som någon var inne på tidigare lite aldrig på någon mansperson över 12år, här gäller följande lita inte på någon svart, vit, gul whatever! En thaigumma kan sitta och vänta i 20 år på att hennes sponsor ska kolavippen så att hon kommer åt stålarna...helt sjukt!! En polares tjej var gravid och då ville hennes polare köpa hennes urin så dom kunde blåsa sina sponsorer att dom var gravida och eftersom det är förbjudet med abort här så säger dom att en abort kostar 50000B 10000svkr istället för dom 4500B som det igentligen kostar....Helt sjukt!

Det där med hunden var ju en ganska grov missuppfattning.

Jag är nyfiken på varför du flyttade ifrån Thailand till Filippinerna, är det någon större skillnad på dessa två länder?

Sen hittade jag en karta där verkade Filippinerna vara indelat i 9 olika språk, stämmer det eller var det dialekter?
Citera
2006-07-20, 20:32
  #126
Medlem
Sir_Niclass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysBanned
Älskar denna tråd, nu har jag bott i Flappeland i snart tre veckor fråga mig om det är något ni vill veta....

Har bott utomlands dom senaste åren och Thailand dom senaste 3åren. Men det enda jag har lärt mig passa dig för tredjevärlden!!!
Och vill du bli miljonär så starta som miljardär så är du snart där!!
Och visst finns kärleken att finna om du kan tänka dig att ha en halvefterbliven 11 åring för att på högre nivå är dom sällan....Brrrr
AC är nice i bra precis 5 dagar sedan e de så skönt att slippa skitmaten och bara fly tillbaka till Disneyland, där maten iallafall är ät bar men inte så mkt mer.

Ja ja lycka till med utlandsflytten killar och tjejer, klart ni skall iväg men det är mkt som inte går att förklara!! Tex när man går till veterinären för att kupera svansen på en hundvalp och dagen efter får man hem en tre bent hund för att den såkallade vetetrinären e så jävla dum i huvudet!!
Man trodde att filmer som Gudarna måste vara tokiga var humor men detta är vardagen i tredje världen....
Nu drog jag det värsta exemplet jag kan sitta i dagar och bara skriva om otroligt dumma händelser som inte bara beror på missuppfattningar utan för att folk är allmänt för lata för att tänka.
Fan jag drar ett exempel till så ni fattar!
Jag beställde in en Soda vatten på en av dom lokala vattenhålen, och i Thailand så är det väldigt viktigt med uttalen, så jag är noga med att poängtera SooDaaa water. Efter ett litet tag så ser jag hur den övriga personalen tittar storögt på mig och jag undrar i mitt stilla sinne vad som står på, jo då mkt riktigt klart något är galet. In kommer tjejen som tog ordern med ett stort glas....SOCKER!! men vafan jag beställde sodawater säger jag förstummat och hon jazzar ut medans hennes medarbetare fortsätter med att göra annat. Efter en minut så är hon tillbaka med ett glas soda vatten och jag frågar: Trodde du verkligen att jag ville ha ett glas socker?? Some people like fick jag till svar!!!

Som sagt två av säkert tusen idiot saker som har hänt dom senaste åren!

Och som någon var inne på tidigare lite aldrig på någon mansperson över 12år, här gäller följande lita inte på någon svart, vit, gul whatever! En thaigumma kan sitta och vänta i 20 år på att hennes sponsor ska kolavippen så att hon kommer åt stålarna...helt sjukt!! En polares tjej var gravid och då ville hennes polare köpa hennes urin så dom kunde blåsa sina sponsorer att dom var gravida och eftersom det är förbjudet med abort här så säger dom att en abort kostar 50000B 10000svkr istället för dom 4500B som det igentligen kostar....Helt sjukt!



Är det för påstridigt att fråga hur du har försörjt dig under dessa år i denna gudsförgätna region?
Citera
2006-07-20, 21:45
  #127
Medlem
Tafkafs avatar
Aiolos och Haye tack för en skitbra tråd. Jag börjar själv bli sugen på att dra.

Hur är det med hälsa och hygien därborta. Vilka sjukdomar ska man vacinera sig mot? Finns det t.ex. Malaria?(man kan inte vacinera mot just det)

Hur är det med ohyra innomhus? Det brukar vara ett stort problem i varma länder.

Kan man komma ut på "landet" och se djur och natur?

Dett är ju ett katolskt land. Kan man ha ONS och lösare relationer med tjejer utan att deras familj går i taket?

Är det 220volt/50 perioder växelström där (t.ex. USA har 110/60)?

Är TVn PAL (Euro) eller NTSC (US) standard?

Ber om ursäkt ifall jag missat svaret på nån av dessa frågor tidigare i tråden.
Citera
2006-07-20, 21:45
  #128
Medlem
Jag bor kvar i Thailand, alltså jag bor inte i Filippinerna och har aldrig gjort det, men har turistat där rätt många ggr.
Så som tidigare talare har varit inne på så har Filippinerna sina fördelar, bättre på engelska, katoliker osv men ungefär där slutar det oxå visst har dom fin dykning. Men nackdelarna är att det är ännu mer outvecklat och ännu fattigare, mer våld och mer kriminalitet, hade en polare som blev ihjäl skjuten på flygplatsparkeringen av en taxi chaufför som helt plötsligt skulle ha 2500pesos istället för 250 som var brukligt....Och han vägade så klart och tja resten liksom honom är historia....RIP Tom
Vad jag försöker att säga med mina inlägg att är att klart ni skall prova på detta liv, men det är ingen lekstuga eller som ibland då det är för mkt lekstuga... Tex du kan aldrig lägga en hand på en Thai, ja men varför skulle jag göra det?? Jo låt säga att han försöker sno dig på pengar och du klappar till honom, om du har tur så kommer snuten och bara råkar vara på din sida. Om du har otur så tappade tjuven ansiktet och kommer och skjuter dig imorgon. Om ni skulle öppna en tidning här så skulle ni förstå vad jag menar.

Jag var inblandad i en trafik olycka(Kan hända alla) Jag hade varken orsakat olyckan utan var mkt lite delaktig att köra på den bilen som hade orsakat olyckan, men här funkar det som så att den som har pengar eller kontakter betalar och tack vara att denna olycka hade dödlig utgång för den garanterat fulla moppe föraren som kom ut på en 90 väg från ingenstans i skogen så var det så klart den vite som skulle betala....Dvs jag!! Tack vare några löjliga kontakter med någon lite högre uppsatt snut så blev det bara 30000B dvs 6000kr i böter...För vad? Men vem bryr sig, 10 år i finkan eller 500000B i böter e värre.
Och böter betalas på plats här och om du inte har stålar år du sitta på Monkey house tills du kan betala.


Och vad jag gör i Thailand, jag driver några företag i Asien och jag jobbar med High risk security vart än i världen jobben finns. Det innebär att jag gör bra med stålar när jag jobbar och då väljer jag att spendera dom där jag får ut maximalt per krona när jag är ledig. Och det tycker jag att jag får här. Men Thailand blir hårdare och hårdare, Thakisn inför nya idiot lagar hela tiden i jakten på att göra detta till Usa och det som nu har hänt är att Thailand står med ena foten i forntiden och ena foten i framtiden men absolut inget i nuet och det är lite jobbigt med människor som lever i exakta nuet vilet Thai alltid gör!

Man kan enkelt säga som så.
Thailand åker folk som gillar thaitjejer eller e för fula för att få en normal tjej.

Filippinerna åker folk som gillar att Filippinerna inte har något utlämningsavtal med Sverige, alt dom som vill knulla 3 tjejer åt gången uppe i AC och supa ihjäl sig.

Kambodja åker folk till för att knulla barn....

Detta är verkligen enkelt uttryckt men tyvärr så ligger det hemskt nära sanningen, visst en ung snygg kille som drar till tex Filippinerna för att lata sig ett par år dyka och sörpla på en San Miguel finns oxå men tillhör inte majoriteten.

Fan va krass jag låter men man blir banne mig luttrad här nere!

Saxat från dagen tidning Pattaya Today:
Nån har fått sitt hem länsat på bil och rubbet under ett bio besök.

Två tjejer har ägnat sig åt att stoppa piller i folks drinkar för att sedan när dom är medvetslösa sno dom på pengar.

En tonåring som har snott väskan från en Iransk turist, men som blev tagen.

En tjeck som har raggat upp en brud och tagit in på hotell och när hon går in i duschen så snor han hennes surt ihop gnodda stålar och mobiltelefon.

En 64årig engelsman som har köpt en bar i Pattaya och sedan åkt till england för att sälja allt han har när han kommer tillbaka ser han henne med en ny karl så han hugger ihjäl henne och försöker hugga ihjäl sig själv men misslyckas...Han lär ju få det kul.

En Jarle Neteland 27 år Norrman som hoppar från ett höghus och dör för att han är olyckligt kär.....I en stad med typ 200000 brudar!

Engelsk fotbolls supporter som slår ihjäl en portugis för att han: Var så ledsen över att england förlorade mot Portugal i World Cupen.

Arbetslös kvinna stjäl guld.

Fiskare funnen död,troligen mord.

Två bebisar funna döda på en soptipp.

Deprimerad holländare 48 år skär upp handlederna och hittas död av sin thai tjej.

Detta var ett axplock ur dagens lokal blaska, och imorgon är en ny dag i paradiset!
Citera
2006-07-20, 21:54
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Aiolos och Haye tack för en skitbra tråd. Jag börjar själv bli sugen på att dra.

Hur är det med hälsa och hygien därborta. Vilka sjukdomar ska man vacinera sig mot? Finns det t.ex. Malaria?(man kan inte vacinera mot just det)

Tja folk rengör röven med handen efter toalett besök! Men dom är ändåfruktansvärt mkt renligare än oss, duschar gör man minst två ggr per dag och gärna tre, fyra.
Malaria finnes och det kan vara bra att vaccinera om du tål vaccinet. Gula febern och Hepatit A är annars något som rekomenderas om jag inte missminer mig.

Hur är det med ohyra innomhus? Det brukar vara ett stort problem i varma länder. På nätterna kan det krypa upp kackerlackor ur avlopp och dyligt men detta hålls efter med kemikalier. Myror kommer att bli dina polare oavsett om du sitter i en båt eller på 24e våningen, om du tappar käk på golvet så kommer dom omedelbart. Annars e de lugnt, jag har fått in en skorpion men det hör verkligen till ovanligheterna.

Kan man komma ut på "landet" och se djur och natur? Visst kan du det hyr en moppe för den närliggande naturen och en bil för dom längre färdena. Buss och flyg funkar oxå om du vill längre sträckor.

Dett är ju ett katolskt land. Kan man ha ONS och lösare relationer med tjejer utan att deras familj går i taket?
Ingen fara alls, dom enda tjejerna som du kommer att ha någon som helst kontakt med är dom absolut fattigaste( även om dom råkar vara absolut snyggast klädda) Dessa kan du i princip göra vad du vill med och deras familjer som bor i skokartonger kommer att bli superglada över dom små pengarna hon skickar hem efter att ha varit med dig. Så ingen fara på taket men besök gärna inte familjen för då får du en skev bild av din 10 poängs brud.

Är det 220volt/50 perioder växelström där (t.ex. USA har 110/60)?
Kan inte svara för Filippinerna men i Thailand e de 220 som gäller så inga problem.

Är TVn PAL (Euro) eller NTSC (US) standard?
Inte en aning men dom har ingen text tv men UBC e alltid bra!!! Bra kanaler!

Ber om ursäkt ifall jag missat svaret på nån av dessa frågor tidigare i tråden.


Sorry om jag svarade lite utlands frågor!!
Citera
2006-07-21, 01:21
  #130
Medlem
Star Treks avatar
Jo, hade ett par frågor. - Hur pass är hygienen osv på sjukhusen? Är sjukvården i svensk standard? Har dom samma läkemedel där som här i sverige? //mvh
Citera
2006-07-21, 01:40
  #131
Medlem
AkronSires avatar
Först några allmänna frågor.
  • Hur utbredd är piratkopieringen och finns det några märkbara straff för det? Var går gränsen; piratkopierat hemma, tung tankning, företagsanvändande, allmän biovisning () osv. ?
  • Hur bra prestanda har datorerna på ett vanligt it-café och kör de med pirat-windows/(spel) utan problem?
  • Hur billig är elektroniken där nere? Tjänar man på att köpa t.ex. en dator där nere? Finns det någon länk man kan lära sig lite mer?
  • Skiljer sig styrketräningslokaler/fitnesscenter/liknande på något sätt från de västerländska motsvarigheterna? Om de är sunkiga antar jag att det finns lite exlusivare varianter för en lite dyrare peng?
  • Skiljer sig biograferna på något sätt från de västerländska motsvarigheterna eller är det hollywood som gäller även där?
  • Hur ser det ut politiskt sett, är det relativ yttrandefrihet eller brutalt?

Några frågor om företagande.
  • Finns det någon liknande arbetsförmedling/platsbank där? Vad baseras lönen främst på, typ av jobb/risk/vilken utbildning man har osv. ?
  • Hur mycket kostar en lokal/ett större hus att hyra med plats för runt en tio personer med egna datorer?
  • Säg att man hyr en lokal och har dyr utrustning där - är det i princip ett måste att hyra in vakter och har id-koll och liknande på de anställda?
  • Kanske missade detta tidigare i tråden men vad ligger den generella skattenivån på för personligt/ett eget företag?

För övrigt en mycket intressant tråd.
Citera
2006-07-21, 08:19
  #132
Medlem
Aioloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysBanned
Älskar denna tråd, nu har jag bott i Flappeland i snart tre veckor fråga mig om det är något ni vill veta....
Jag gissar att du syftar på det faktum att tre veckor inte är mycket? Det stämmer, det är det inte. Men man har så mycket starkare intryck i början och jag startade den eftersom jag kände mig säker på att folk var intresserade av hur det är att flytta till ett nytt land, ett land som få vet något om. Och jag hade rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysBanned
Har bott utomlands dom senaste åren och Thailand dom senaste 3åren. Men det enda jag har lärt mig passa dig för tredjevärlden!!!
Och vill du bli miljonär så starta som miljardär så är du snart där!!
Och visst finns kärleken att finna om du kan tänka dig att ha en halvefterbliven 11 åring för att på högre nivå är dom sällan....Brrrr
AC är nice i bra precis 5 dagar sedan e de så skönt att slippa skitmaten och bara fly tillbaka till Disneyland, där maten iallafall är ät bar men inte så mkt mer.
Det är ledsamt att läsa att du är så negativt till ditt eget hemland. Jag förstår inte varför du bor där om du tycker att det är så illa?

Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysBanned
Ja ja lycka till med utlandsflytten killar och tjejer, klart ni skall iväg men det är mkt som inte går att förklara!! Tex när man går till veterinären för att kupera svansen på en hundvalp och dagen efter får man hem en tre bent hund för att den såkallade vetetrinären e så jävla dum i huvudet!!
Man trodde att filmer som Gudarna måste vara tokiga var humor men detta är vardagen i tredje världen....
Nu drog jag det värsta exemplet jag kan sitta i dagar och bara skriva om otroligt dumma händelser som inte bara beror på missuppfattningar utan för att folk är allmänt för lata för att tänka.
Fan jag drar ett exempel till så ni fattar!
Jag beställde in en Soda vatten på en av dom lokala vattenhålen, och i Thailand så är det väldigt viktigt med uttalen, så jag är noga med att poängtera SooDaaa water. Efter ett litet tag så ser jag hur den övriga personalen tittar storögt på mig och jag undrar i mitt stilla sinne vad som står på, jo då mkt riktigt klart något är galet. In kommer tjejen som tog ordern med ett stort glas....SOCKER!! men vafan jag beställde sodawater säger jag förstummat och hon jazzar ut medans hennes medarbetare fortsätter med att göra annat. Efter en minut så är hon tillbaka med ett glas soda vatten och jag frågar: Trodde du verkligen att jag ville ha ett glas socker?? Some people like fick jag till svar!!!

Som sagt två av säkert tusen idiot saker som har hänt dom senaste åren!

Och som någon var inne på tidigare lite aldrig på någon mansperson över 12år, här gäller följande lita inte på någon svart, vit, gul whatever! En thaigumma kan sitta och vänta i 20 år på att hennes sponsor ska kolavippen så att hon kommer åt stålarna...helt sjukt!! En polares tjej var gravid och då ville hennes polare köpa hennes urin så dom kunde blåsa sina sponsorer att dom var gravida och eftersom det är förbjudet med abort här så säger dom att en abort kostar 50000B 10000svkr istället för dom 4500B som det igentligen kostar....Helt sjukt!
Japp, missförstånd sker. Och man får passa sig för de som är golddiggers, precis som jag och Haye har skrivit tidigare. Det är möjligt att läget är värre i Thailand än i Filippinerna, men här klarar man sig fint om man har lite sunt förnuft och är försiktig.


Citat:
Ursprungligen postat av Noky
Sen hittade jag en karta där verkade Filippinerna vara indelat i 9 olika språk, stämmer det eller var det dialekter?
Det finns ett par huvuddialekter, det stämmer fint. De är olika nog för att kunna kallas olika språk. De officiella huvudspråken är Filipino som bygger på Tagalog (språket runt manila) och engelska.

Citat:
Ursprungligen postat av TafKaf
Aiolos och Haye tack för en skitbra tråd. Jag börjar själv bli sugen på att dra.

Hur är det med hälsa och hygien därborta. Vilka sjukdomar ska man vacinera sig mot? Finns det t.ex. Malaria?(man kan inte vacinera mot just det)
Tackar! Du är välkommen hit. För information om vaccinationer kan du kolla här. Malaria finns, men är inte så vanligt i storstadsregioner. Man bör käka piller i tex Palawan och om man åker mycket bland öarna, så vitt jag hört. Själv har jag vaccinerat mig mot Polio, Difteri, Hepatit och Stelkramp. Jag tar ingen malariamedicin och ingen annan jag känner här tar det heller.
Citat:
Ursprungligen postat av TafKaf
Hur är det med ohyra innomhus? Det brukar vara ett stort problem i varma länder.
Det förekommer. Ibland ser jag kackerlackor och det gillar jag inte direkt. Nån enstaka gång ser man en mus. Myror flockas om du tappar någon mat på golvet och inte städar undan det, men de försvinner rätt så snabbt när de ätit det du tappat.

Citat:
Ursprungligen postat av TafKaf
Kan man komma ut på "landet" och se djur och natur?
Absolut! Du kan tex hyra en bil med chaufför en heldag för runt 600-1500 pesos beroende på bilstorlek. Då är det bara att åka ut och se landet. Mindre hotell och guesthouses finns det gott om till ett lågt pris.

Citat:
Ursprungligen postat av TafKaf
Dett är ju ett katolskt land. Kan man ha ONS och lösare relationer med tjejer utan att deras familj går i taket?
Det får Haye svara på, det vet jag inget om.

Citat:
Ursprungligen postat av TafKaf
Är det 220volt/50 perioder växelström där (t.ex. USA har 110/60)?
Jag är rätt så säker på att det är 220 volt/60 perioder. Klockor och liknande kan alltså gå fel och om du kör en 220v/50hz längre tid kan det gå sönder enligt vad en vän har berättat. Jag kan dock inte mycket om el.

Citat:
Ursprungligen postat av TafKaf
Är TVn PAL (Euro) eller NTSC (US) standard?
Tv-nätet är NTSC.

Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysBanned
Thailand åker folk som gillar thaitjejer eller e för fula för att få en normal tjej.

Filippinerna åker folk som gillar att Filippinerna inte har något utlämningsavtal med Sverige, alt dom som vill knulla 3 tjejer åt gången uppe i AC och supa ihjäl sig.
Riktigt så enkelt är det inte. Det finns faktiskt en hel del människor som bara inte gillar politiken, klimatet eller kulturen i sitt land och då väljer att flytta till ett ställe som man gillar bättre. Om man lär sig att förstå ett land som Filippinerna och försöker leva som lokalbefolkningen, kan man ha ett förbannat bra liv här.

Jag återkommer för att svara på mer snart, ska ha ett möte nu.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1926794

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback