2012-07-30, 12:05
Medlem
blond1ess avatar
Hej,

Jag har tänkt mig att bygga en egen tv-bänk så att jag får de mått som jag vill ha.
Tanken är att den ska påminna om en Expedit-hylla från IKEA i två våningar. (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50103086/)

Den undre våningen ska bestå utav 5 fack medan den övre våningen ska vara utan fack.
Själva TV:n ska inte stå på bänken utan den ska hängas upp på väggen, och tanken är att man ska kunna sitta på toppen av bänken.

Jag hade tänkt mig att bygga denna möbel i MDF men är fundersam över hur tjocka skivor man behöver ha? Räcker det med 20mm som man pluggar och limmar eller behöver man ha tjockare?

Tacksam för svar.
Citera
2012-07-30, 13:34
Medlem
hyperaktivtbarns avatar
Ska förmodligen inte vara några problem med 20 mm.
Men jag hade personligen limmat och skruvat istället för att plugga. Jag antar att den ska målas med tanke på att du ska bygga med MDF och då är det inga problem att spackla igen skruvhålen.
Citera
2012-07-30, 13:40
Medlem
GlennGBGs avatar
Tror också som föregående talare säger att det blir bättre att limma / skruva. Förborra lite bara innan du skruvar för säkerhets skull, så kommer det bli kanon. MDF spricker ju inte som vanligt trä direkt.

Däremot så är jag osäker på "övre våningen utan fack" och "sitta på toppen av bänken". Då är det nog bäst att du stagar upp skivan i mitten så den inte sviktar eller spricker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in