"Två år efter att bosättningslagen trädde i kraft börjar nu en del av de nyanlända som kommunplacerades enligt den nya lagen få besked att de måste flytta ut.
I Lidingö, öster om Stockholm, har kommunen beslutat säga upp alla hyreskontrakt för den här gruppen efter 24 månader, något man nu också informerat de berörda om.
Hazem Barghouth är en av dem som fått brev från kommunen, och det gör honom mycket orolig.
- Jag kan inte sova, och inte min fru heller. Vi kan inte sova. Och jag har slutat SFI, jag kan inte studera och inte fokusera. Det är ett så svårt problem för oss, säger Hazem Barghouth.
När bosättningslagen trädde i kraft den 1 mars 2016, blev alla kommuner tvungna att ta emot och hitta boende åt ett visst antal nyanlända.
För Lidingös del har det handlat om drygt 300 personer, som placerats i tillfälliga boenden i kommunen.
Men i ett brev från kommunen har nu de berörda informerats om att de är skyldiga att flytta ut när två år har gått.
Enligt Lidingös tolkning av bosättningslagen sträcker sig inte kommunens särskilda ansvar längre än till när etableringstiden tar slut efter två år och statsbidraget dras in."
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6885059