Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-15, 01:53
Medlem
Caparzos avatar
Kläder: Pöbeln har alltför sällan en utstyrsel värdig gentleman av klass. Alltför ofta kan patrasket skönjas i jeans och tröjor utan exklusiva varumärken på. Att komma till föreläsningar i kostym (helst till detta slips), hör till god ton och hyfs mot medmänniskorna. De ska inte behöva se någon uppstudsig Mark Zuckerberg-imitation. Det minsta man kan begära är skjorta, välpolerade skor och chinos, men nej, studenterna har mage att se ut som något katten släpat in och som sedan blivit överkört med ångvält. Tänk simpelt, tänk Armani, Lacoste, Gucci, behöver inte krångla till det, bara det andas framåtanda, exklusivitet och att "den här killen verkar vettig, han vet vad han snackar om".

Socialt: Det framgår ganska tydligt vilka trasproletärer som bara kommer för att lära sig. Universitet handlar om nätverk (netwörking). Allt socialt umgänge ska inriktas på de övre klasserna i samhället: de som har kapital, fädrar som är VD:ar i bolag och liknande. Att umgås med patetiska arbetare är inget som gagnar en. Visst kan det vara kul att prata med arbetare då och då, men då ska det röra sig om några småfraser under ordnade former, exempelvis: "Är verandan klar snart?", eller "När du parkerat min Porsche kan du avlägsna dig, jag vill ju inte att grannarna tror att jag känner någon arbetare". Arbetare och annat löst pack hindrar en från att få den hävstångseffekt i kontaktnätet som optimerar kontaktytorna och samtidigt maximerar möjligheten att tjäna bra med pengar. Att studera handlar om att senare i livet kunna sitta på ett kontor som VD, dra en sexa konjak och skratta åt medarbetare som tjänar under 100 Tkr i månaden.

Allmäna tips: Kör bil till jobbet, annars kan någon tro att du är knegare. Det lönar sig också att skaffa chaufför, det kan verkar dyrt, men det imponerar och kan ta en in i de exklusiva kretsarna. Starta bolag med verksamhetsbeskrivning: "Att tjäna bra med pengar och därmed förenlig verksamhet.". Skämt åsido, starta ett finansiellt bolag, som slutar med exempelvis Financial holdings limited. Det kan graveras in med guldbokstäver på visitkortet, vilket ger den exklusiva och välbehövliga touchen när man bearbetar kontaktnätet. Slutligen: Ha trevligt! Stureplan är det bästa stället att nätverka på och att vaska är riktigt roligt, prova på det vet jag!
Citera
2012-08-15, 02:28
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Kläder: Pöbeln har alltför sällan en utstyrsel värdig gentleman av klass. Alltför ofta kan patrasket skönjas i jeans och tröjor utan exklusiva varumärken på. Att komma till föreläsningar i kostym (helst till detta slips), hör till god ton och hyfs mot medmänniskorna. De ska inte behöva se någon uppstudsig Mark Zuckerberg-imitation. Det minsta man kan begära är skjorta, välpolerade skor och chinos, men nej, studenterna har mage att se ut som något katten släpat in och som sedan blivit överkört med ångvält. Tänk simpelt, tänk Armani, Lacoste, Gucci, behöver inte krångla till det, bara det andas framåtanda, exklusivitet och att "den här killen verkar vettig, han vet vad han snackar om".

Socialt: Det framgår ganska tydligt vilka trasproletärer som bara kommer för att lära sig. Universitet handlar om nätverk (netwörking). Allt socialt umgänge ska inriktas på de övre klasserna i samhället: de som har kapital, fädrar som är VD:ar i bolag och liknande. Att umgås med patetiska arbetare är inget som gagnar en. Visst kan det vara kul att prata med arbetare då och då, men då ska det röra sig om några småfraser under ordnade former, exempelvis: "Är verandan klar snart?", eller "När du parkerat min Porsche kan du avlägsna dig, jag vill ju inte att grannarna tror att jag känner någon arbetare". Arbetare och annat löst pack hindrar en från att få den hävstångseffekt i kontaktnätet som optimerar kontaktytorna och samtidigt maximerar möjligheten att tjäna bra med pengar. Att studera handlar om att senare i livet kunna sitta på ett kontor som VD, dra en sexa konjak och skratta åt medarbetare som tjänar under 100 Tkr i månaden.

Allmäna tips: Kör bil till jobbet, annars kan någon tro att du är knegare. Det lönar sig också att skaffa chaufför, det kan verkar dyrt, men det imponerar och kan ta en in i de exklusiva kretsarna. Starta bolag med verksamhetsbeskrivning: "Att tjäna bra med pengar och därmed förenlig verksamhet.". Skämt åsido, starta ett finansiellt bolag, som slutar med exempelvis Financial holdings limited. Det kan graveras in med guldbokstäver på visitkortet, vilket ger den exklusiva och välbehövliga touchen när man bearbetar kontaktnätet. Slutligen: Ha trevligt! Stureplan är det bästa stället att nätverka på och att vaska är riktigt roligt, prova på det vet jag!

Kan tillägga att du emellanåt även bör traska mellan vaskningarna; för att bevisa din oklanderliga kreativitet.
Citera
2012-08-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drlinkp
man märker snabbt hur slappt det är på universitetet... Till och med slappare än gymnasiet. Det mesta kommer naturligt och man behöver inte tänka så mycket alls.

Du kan inte studera något vettigt med den inställningen.
Citera
2012-08-15, 17:09
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeldt
Du kan inte studera något vettigt med den inställningen.

Det beror väl helt på vad man gick på gymnasiet och vad man har lätt för? Sedan huruvida du tycker vissa program är vettiga eller inte är en annan sak.
Citera
2012-08-15, 18:16
Medlem
Trogssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo

Kan bero på att jag inte sovit på snart 30 timmar, men det här inlägget var underbart roligt. Skrattade gott
Citera
2012-08-20, 14:01
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Hur många har en bärbar dator?

Eller dator huvudtaget?
Citera
2012-08-20, 14:23
Medlem
boondockzaints avatar
Alla har givetvis en dator.
Vill påstå att 80-90% har en laptop.

Varför frågar du, tänkte du klara dig utan?
Citera
2012-08-20, 15:09
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boondockzaint

Ja, jag hade tänkt det. Men kanske avstår första terminen och sedan köper en.

Inte problem med pengar eller så utan snarare att jag är halvt beroende av internet:/
Citera
2012-08-20, 16:47
Medlem
jag ska bara gå en kurs då jag inte kommit in på programmet jag vill gå (än ..). alla skriver att nollningen är askul och viktig samtidigt, men är det bara dom som går programmet som går på nollningen? jag tror det skulle vara jättekul att gå och jag vill verkligen men vill ju samtidigt inte vara den enda kursaren där .. (kursen jag ska gå är inom programmet)
Citera
2012-08-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boondockzaint

Även om jag ännu inte har någon erfarenhet av universitetslivet och dess studievanor så tror jag väl att en dator är ett måste? Nästan all info, kurslitteratur, scheman och sånt publiceras på studieportalerna. För att inte tala om de hemtentor man skriver.
Citera
2012-08-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pauline-k
jag ska bara gå en kurs då jag inte kommit in på programmet jag vill gå (än ..). alla skriver att nollningen är askul och viktig samtidigt, men är det bara dom som går programmet som går på nollningen? jag tror det skulle vara jättekul att gå och jag vill verkligen men vill ju samtidigt inte vara den enda kursaren där .. (kursen jag ska gå är inom programmet)
Vid GU är en viss andel av platserna till nollningen reserverade till de olika programmen, så även till de som läser fristående kurser. Så några blir det nog.
Citera
2013-11-20, 09:51
Medlem
Ookays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Lägg undan allt som heter gamla kompisar och vanor. Ha inställningen att "vi ses om 4 år" till dina gamla vänner. Du får lägga ner all tillgänglig tid till studier. Om ni får grupparbeten eller andra enskilda arbeten med tidsfrist åtta veckor ser du till att göra uppgifterna med en gång. Sen lämnar du in 8 veckor senare. Du kommer in i dessa rutiner ganska snabbt, redan efter en termin och du kommer ha stor nytta av det när läraren sen ändrar deadline, när en kurs plötsligt klonas och blir till två extrakursen. Lärare brukar göra detta för lära eleverna planera sin tid på ett effektivt sätt. Dock handlar det ofta inte om planering utan den som vill klara sig viger all sin lediga tid under säg tre fyra veckor till studier.

Man vill gallra lite. Vi var 135 personer som började årskurs ett, fyra år senare bar vi 28 som tog examen.

Slutsats. Vig ditt liv åt studier. Du kommer märka att du klarar tentorna på första försöket. Missar du någon tenta någon gång kommer du i alla fall inte att ha ångest över att "fan, jag kunde lagt ner lite mer tid"

Låter lite extremt, håller du inte med?
Att lägga gammal vänskap bakom sig i 4 år, eller överhuvudtaget är absolut inte behövligt.
Det finns alltid tid för det man vill göra, man måste bara skapa tid åt ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in