2019-10-11, 13:08
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Stämmer.

Enligt vem då? Visst, FEK kräver inte särskilt mkt men det finns gott om BETYDLIGT slappare program. Kompisar som pluggat diverse samhällsvetenskapliga ämnen har tex. lagt mkt färre timmar per vecka på plugg än de som pluggat FEK och ansett sig slappa mkt.

Dessutom är det en mkt stor skillnad i arbetsbelastningen beroende på vilka ambitioner man har. Vill man bara bli godkänd kan man klara FEK A-B med 15 h per vecka men om man vill bli riktigt duktig på företagsanalys, aktier, skatteregler osv. är det inga problem att lägga 30-40 h per vecka, vilket ambitiösa folk också gör om man har ett intresse för ekonomi på fritiden.

Sedan handlar det även mkt om att hitta vägar där man kan få utlopp för sin kunskap för att kunna utvecklas, ingen lär sig speciellt mkt om ekonomi genom att gå några universitetskurser med akademisk inriktning där man diskuterar effektiva marknadshypotesen och abstrakta köpbeteenden, om man däremot skaffar ett extrajobb med inriktning mot redovisning/skatt/finans samtidigt som man pluggar lär man sig däremot massor.

Jo, men så är det ju för många kurser, att om man har högre ambitioner lägger man ner mer tid etc. Vad jag menar med FEK A/1 är att det är den kurs som generellt upplevs flummigast bland ekonomistudenter i allmänhet.

EDIT: Sista stycket köper jag, men FEKen är ju oftast den första kursen studenter läser, alltså är de nya, letar gemenskap, ny stad etc. Det påverkar ju också att folk kanske tycker den är lite extra flummig .
Senast redigerad av MegalodonIsAlive 2019-10-11 kl. 13:11.
Citera
2019-10-11, 13:17
Medlem
Pershagen76s avatar
Nu har jag inte pluggat i Sverige men har alltid sagt att en ekonomiexamen generellt ger mest bang for the bucks, dvs lön per nedlagt studietimma.
Citera
2019-10-15, 15:36
Medlem
Pluggar du till civilekonom el liknande måste du se till att du får relevant arbetserfarenhet under studietiden för att ha en ok chans till jobb de första månaderna efter examen. Har du inte det kommer det vara väldigt svårt om än omöjligt att få ett jobb som motiveras av dina 3 år på skolan. Din kandidat kommer inte spela det minsta roll. 100% av dagens back-office(de vanligaste entryjobben för nyexaminerade) tjänster kräver tidigare erfarenhet inom området.
Citera
2019-10-15, 23:25
Medlem
Ekonomikurser på Lunds Universitet

Här kommer en rätt flummig tråd angående framtida studier på Lunds universitet. Om det skulle vara så att ämnet inte stämmer överens med innehållet, önskar jag att en Moderator justerar problemet. (Är en ny användare och tänkte att samtliga ekonomi program höll sig främst till nationalekonomi).

Jag kommer snarast avsluta mina studier på Naturvetenskapliga programmet på gymnasiet med tillräckliga betyg för att ansöka till respektive ekonomi program på Lunds universitet, med ambition av en framtida internationell arbetsroll inom ekonomi.

Vad säger ni läsare angående differenserna mellan International Business och Economy and Society. Vilken är mest lämplig för framtiden? Eftersom Economy and Society anpassar sig för hållbar utveckling, kanske ligger den bättre till i tid? Ser fram emot att höra vad ni har att säga.

Om det skulle vara så att någon läsare lyckats hålla tålamodet för att läsa min tråd till denna mening, kanske någon också skulle kunna besvara om det är lämpligt, och framförallt möjligt att läsa en nybörjarkurs inom Japanska parallellt med ett kandidatprogram inom Ekonomi?
Senast redigerad av StenGyllencreutz 2019-10-15 kl. 23:33.
Citera
2019-10-16, 00:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UglyVirgin
Pluggar du till civilekonom el liknande måste du se till att du får relevant arbetserfarenhet under studietiden för att ha en ok chans till jobb de första månaderna efter examen. Har du inte det kommer det vara väldigt svårt om än omöjligt att få ett jobb som motiveras av dina 3 år på skolan. Din kandidat kommer inte spela det minsta roll. 100% av dagens back-office(de vanligaste entryjobben för nyexaminerade) tjänster kräver tidigare erfarenhet inom området.

Backoffice är ju trots detta det som kräver minst kvalificerad erfarenhet, det räcker ju i princip att ha jobbat som ekonomiassistent eller liknande under studietiden. Samtidigt kräver ju ekonomistudier inte särskilt mkt så det är ju nästan en bedrift att totalt sakna meriter när man tar examen.
Citera
2019-10-16, 12:26
Medlem
Citat:
Backoffice är ju trots detta det som kräver minst kvalificerad erfarenhet, det räcker ju i princip att ha jobbat som ekonomiassistent eller liknande under studietiden. Samtidigt kräver ju ekonomistudier inte särskilt mkt så det är ju nästan en bedrift att totalt sakna meriter när man tar examen.

Det handlar väl inte så mycket om att sakna meriter utan snarare relevanta meriter.
Jag har tidigare jobbat som it-konsult i 3-4 år och samtidigt haft administrativa uppgifter på jobbet men inte ökar det mina chanser att få jobb nu efter examen? Alla ekonomiannonser kräver tidigare erfarenhet inom just ekonomi. Allt annat skiter dem i. Back-office tjänster har börjat skippa ekonomiexamen som skallkrav utan de nöjer sig med någom som tidigare jobbat med det och helst har gymnasiebetyg.
Citera
2019-10-16, 14:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UglyVirgin
Det handlar väl inte så mycket om att sakna meriter utan snarare relevanta meriter.
Jag har tidigare jobbat som it-konsult i 3-4 år och samtidigt haft administrativa uppgifter på jobbet men inte ökar det mina chanser att få jobb nu efter examen? Alla ekonomiannonser kräver tidigare erfarenhet inom just ekonomi. Allt annat skiter dem i. Back-office tjänster har börjat skippa ekonomiexamen som skallkrav utan de nöjer sig med någom som tidigare jobbat med det och helst har gymnasiebetyg.

Japp, det är faktiskt förvånansvärt lågt meritvärde att ha jobbat på det aktuella jobbet tidigare, jag blev själv nekad flera jobb hos en arbetsgivare som jag jobbat hos (med högt relevanta uppgifter) efter studierna, trots att jag då hade jobbat där ca 2 år. Möjligen är det skillnad om det är en mindre firma, detta var ett storbolag.
Citera
2019-10-16, 21:19
Medlem
Bucketshops avatar
Nationalekonomi---->U&S

/Mod
Citera
2019-10-24, 03:49
Medlem
Hej.

Pluggar ekonomi och letar relevanta extrajobb.

Ska på intervju om ett ekonomiassistent jobb som medför följande arbetsuppgifter: löpande bokföring, avstämningar och månadsbokslut.

Har även varit på en intervju och blivit erbjuden jobb på en av våra 3 bankers bankkontor då skulle mina arbetsuppgifter vara kundtjänst.

Vilket av dessa ger mig bäst möjligheter för framtiden?
Är lite intresserad av att ta mig in inom bank, men tycker även controlling och styrekonomi också verkar kul? Några tips?
Citera
2019-11-21, 16:43
Medlem
Nu har jag kommit till slutsatsen att en ekonomie kandidat är det jag vill arbeta mot. Kommer läsa det på distans.
Då jag väljer kurser själv kan jag spetsa det valfria lite grann mot en framtida inriktning.
Baserat på mina intressen och erfarenheter så ser jag business controller som ett framtida yrke för mig.

Vad för kurser bör jag absolut välja för att spetsa till min kompetens så mycket som möjligt mot den inriktningen. Jag kommer kopiera ett upplägg mot Ekonomistyrning/redovisning, det borde vara lämpligt om jag tänker rätt.
Citera
2019-11-22, 00:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lean09
Nu har jag kommit till slutsatsen att en ekonomie kandidat är det jag vill arbeta mot. Kommer läsa det på distans.
Då jag väljer kurser själv kan jag spetsa det valfria lite grann mot en framtida inriktning.
Baserat på mina intressen och erfarenheter så ser jag business controller som ett framtida yrke för mig.

Vad för kurser bör jag absolut välja för att spetsa till min kompetens så mycket som möjligt mot den inriktningen. Jag kommer kopiera ett upplägg mot Ekonomistyrning/redovisning, det borde vara lämpligt om jag tänker rätt.

Om du vill jobba med business controlling är redovisningsinriktningen överlägset bäst, därefter ekonomistyrning. En controller behöver i allra högsta grad ha bra kunskaper i framförallt finansiella rapporter, varför redovisning är bäst som inriktning på din examen, och du bör även räkna med att få denna typ av frågor på intervjuer och då vara påläst.

Inom de valbara kurserna utanför FEK är skatterätt mycket rekommenderat att läsa.
Citera
2019-11-22, 10:04
Medlem
Citat:
Om du vill jobba med business controlling är redovisningsinriktningen överlägset bäst, därefter ekonomistyrning. En controller behöver i allra högsta grad ha bra kunskaper i framförallt finansiella rapporter, varför redovisning är bäst som inriktning på din examen, och du bör även räkna med att få denna typ av frågor på intervjuer och då vara påläst.

Inom de valbara kurserna utanför FEK är skatterätt mycket rekommenderat att läsa.
Jag har läst mikro och makro grund (7,5hp för Resp.), behöver läsa ytterligare 15hp NEK, vad kan vara lämpliga kurser med tanke på min målsättning?
Beskattningsrätt ska jag ta med. För en ekonomie behöver jag läsa 15- statistik, 15-affärsrätt/juridik, 90 FEK och 30 NEK. Det ger utrymme för 30hp valfritt. Utöver beskattning, något annat tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in