• 1
  • 2
2012-08-12, 23:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> ÖDIT

//Mod
Citera
2012-08-12, 23:20
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrottareGustav
Han kollar på porr, inte barnporr.
Tror han syfta på att han antog att TS använde IE.
(vet inte om det heter inprivat på andra webbläsare, inte heller om det heter så på IE...)

Får han låna den en gång och du porrsurfar efteråt för att han sen ska låna dator igen kan det upptäckas, föga troligt men går(om han t.ex installerar en trojan första gången).
Lånar han den bara en gång kan du vara mer säker.
Citera
2012-08-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cap0
Du kan känna dig lugn med inprivate och CCleaner, rekommenderar att du byter webbläsare snarast till Chrome med icognito annars kommer jag personligen och avlossar ett skott av misstag mot ditt huvud.

Om din svärfar vill ta reda på hela ditt liv så kan han göra det även om du kör ccleaner och inprivate, t.ex. om han leker STASI så kan det bli hårdvarukeyloggers, online keyloggers osv. Men det är högst ossanolikt, så kör på bara. En egen dator kan nog vara din framtidsinvestering och kanske även TrueCrypt på den.

Använder oftast chrome inkognito men min dator har funkat lite dåligt på sistone (därav eventuell service) och därför har jag använt IE som då har funkat bättre på min dator just nu. På basen av era svar så kan jag känna mig rätt trygg med andra ord. Det är ingen polisgranskning jag är rädd för utan mera av typen, "jasså här och här och här syns att du har surfat porr" när dom försöker fixa min dator.

Tusen tack för svar.
Citera
2012-08-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cap0
Du kan känna dig lugn med inprivate och CCleaner, rekommenderar att du byter webbläsare snarast till Chrome med icognito annars kommer jag personligen och avlossar ett skott av misstag mot ditt huvud.

Om din svärfar vill ta reda på hela ditt liv så kan han göra det även om du kör ccleaner och inprivate, t.ex. om han leker STASI så kan det bli hårdvarukeyloggers, online keyloggers osv. Men det är högst ossanolikt, så kör på bara. En egen dator kan nog vara din framtidsinvestering och kanske även TrueCrypt på den.

Om han inte använder CCleaner och bara kör incognito i Chrome så kommer cachen fortfarande att sparas. Eftersom Chrome inte har några funktioner att stänga av cache. Så kommer det alltid cachas.
Även i incognito mode. Spelar egentligen ingen roll om man kör med eller utan incognito eftersom den ändå sparar cache.

Tur att man använder Firefox. Där kan jag stänga av cache helt.

Citat:
Ursprungligen postat av prinsjuni
Använder oftast chrome inkognito men min dator har funkat lite dåligt på sistone (därav eventuell service) och därför har jag använt IE som då har funkat bättre på min dator just nu. På basen av era svar så kan jag känna mig rätt trygg med andra ord. Det är ingen polisgranskning jag är rädd för utan mera av typen, "jasså här och här och här syns att du har surfat porr" när dom försöker fixa min dator.

Tusen tack för svar.

Ställ in så CCleaner skriver över filerna några extra gånger också (35 pass är overkill, och kan göra skada på hårddisken).
Sen skriv över det lediga utrymmet med 1 pass, så ska allt vara okej faktiskt. För att känna dig extra säker kan du ju alltid använda recuva eller GetDataBack och se om du kan få fram något.

Om datorn känns seg fortfarande, skulle jag inte lämna in den. Gå till tråden datorvirus och be om hjälp där. Det kan vara ett virus eller liknande som ligger i bakgrunden. Och som då gör din dator seg.

Om ingenting kan hjälpas i den tråden heller och datorn fortfarande är seg. Då skulle jag formaterat hårddisken och installerat om allt. För då vet jag att hårddisken kommer att vara ren. Kanske inte helt ren om du kör en vanlig formatering. En Dban hade nog rensat allt.
Senast redigerad av chippzy 2012-08-13 kl. 19:41.
Citera
2012-08-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chippzy
Om han inte använder CCleaner och bara kör incognito i Chrome så kommer cachen fortfarande att sparas. Eftersom Chrome inte har några funktioner att stänga av cache. Så kommer det alltid cachas.
Även i incognito mode. Spelar egentligen ingen roll om man kör med eller utan incognito eftersom den ändå sparar cache.

Tur att man använder Firefox. Där kan jag stänga av cache helt.

Ställ in så CCleaner skriver över filerna några extra gånger också (35 pass är overkill, och kan göra skada på hårddisken).
Sen skriv över det lediga utrymmet med 1 pass, så ska allt vara okej faktiskt. För att känna dig extra säker kan du ju alltid använda recuva eller GetDataBack och se om du kan få fram något.

Om datorn känns seg fortfarande, skulle jag inte lämna in den. Gå till tråden datorvirus och be om hjälp där. Det kan vara ett virus eller liknande som ligger i bakgrunden. Och som då gör din dator seg.

Om ingenting kan hjälpas i den tråden heller och datorn fortfarande är seg. Då skulle jag formaterat hårddisken och installerat om allt. För då vet jag att hårddisken kommer att vara ren. Kanske inte helt ren om du kör en vanlig formatering. En Dban hade nog rensat allt.
På vilket sätt kan det skada hårddisken?
Citera
2012-08-14, 23:13
Medlem
TorrentLovers avatar
Sandboxie?
Citera
2012-12-31, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The3rm
Det han syftar på är ju uppenbarligen att en person som vill ta reda på allt om dig kan göra det, och då hjälper inga CCleaners eller privata webbläsarlägen.
Jag har hört skräckhistorier om servicecenter som klonar och scannar genom diskar de får in totalt på order av polisen. Man kan aldrig vara paranoid nog.

Och hur ställer sig tingsrätten till att en servicetekniker säger sig ha hittat olagligheter på en dator och att han inte lagt dit det själv?
Förhoppningsvis genom att inte godta denna typ av bevis. Datorn måste analyseras av polisens tekniker. Bara det faktum att datorn varit på service gör det ju osäkert var datan kommer ifrån...
Citera
2013-01-01, 23:28
Medlem
Att manipulera datummärkning är säkerligen inte omöjligt, men väldigt osannolikt tycker nog även tingsrätten.

Iaf, en grundläggande grej gällande sånt här är väl att ha ett seperat användarkonto enbart för sådana ändamål? Så har jag det och så tycker jag att fler borde tänka. Då är det ingen som råkar se webbhistorik av misstag och inte heller hittar fel mapp på ens hårddisk.

Har lurat några kompisar någon gång att jag har krypterat det kontot och att innehållet där raderas om det inte öppnats på 30 dar osv.. Skulle det finnas något sådant program får ni gärna berätta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in