2012-08-14, 11:15
Medlem
heiss avatar
Finns inte apor i norra Afrika kanske? Då kan du ju ta bilen, gömma den i bensintanken.
Citera
2012-08-14, 11:30
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Jag har faktiskt lite kunskap om det här med ap-import, tro det eller ej.

Jag har en kompis som importerade en apa till Sverige för typ 20 år sedan, han åkte bara till thailand, köpte en apunge och stoppade ner i ryggan. Hur fan han lyckades få den tyst under hela resan vet jag inte, men jag misstänker att han fick apförsäljaren till ge honom något lugnande som passar små apor samt att han höll apan vaken rätt länge innan flygresan. Det tog väl max 4-5 år innan han var tvungen att avliva apan dock då den blev helt tokig. Aggressiv som helvete och ja, inte rumsren direkt. Apor trivs inte så bra i lägenheter tydligen så den där stugan du har får du nog besöka så ofta det går.

Kompis nr2 med apa körde en annan variant, han är för övrigt ingen tight kompis direkt men ja, en snubbe jag känner helt enkelt. Han startade en zoo-butik där han sålde ormar och skit. Jag vet faktiskt inte hur lagarna fungerar kring det här men han hade åtminstone en apjävel hemma, variant mindre. Typ dvärgsilkesapa eller vad dom heter. Jag misstänker att det inte var helt lagligt att ha apan hemma, men han hade dessutom flera i butiken, även om han inte sålde dom.

Jag tror det är så att man kan få typ zoo-klassificering på något sätt vilket gör att du får ha apor. Den här snubben är grovt oseriös och konkade sin butik rätt fort, men tydligen fick han ju licens till att importera massa skumma djur så det kan ju vara något du kan se över kanske? Skaffa zoo-licens till din lägenhet och importera 2-3 apor som du visar upp 1 timme i veckan för allmänheten. Lyckades den här killen borde vem som helst i hela Sverige kunna införskaffa en sådan licens.

En anekdot om zookillen är att han en gång på fyllan slog vad om rätt mycket pengar att han vågade låta en av hans cp-giftiga ormar bita honom. Givetvis gjorde han det också, jag vet inte om det var så att han faktiskt hade motgift i butiken eller om han helt enkelt gambla på att dom hade motgift och kom snabbt nog från sjukan, dom ringde 90 000(var ett par år sedan) och han överlevde det hela åtminstone. Rätt sjuk grej även om man vet att man har sprutor som ska hjälpa hemma, tänk om något går snett? Tror det var en sån typ 30min-2h innan man dör av ormjäveln. Minns inte vad det var för orm tyvärr men han hade en jävla massa ormar och jag misstänker att det var någon av top of the line-varianterna.

Edit: Klart zoo kan ha giftiga ormar, sorry.. Läste att han sålde dom.
Senast redigerad av Salorm 2012-08-14 kl. 11:31. Anledning: Jag läser som ett mongo
Citera
2012-08-14, 12:19
Medlem
Åk tåg istället.

Ta din bil och kör till Ryssland, Moskwa närmare bestämt. Hoppa på den Transmongoliska järnvägen och ta dig till Kina. Därifrån hyr/köper du en finare bil och tar dig till Indonesien. Väl där hittar du din apa och en smutsig jävla indier som du tvättar och snyggar till så gott det går samt köper en kostym till. Han blir din chafför tillbaka till Kina, eftersom du har en apa med dig i bilen vill du ju inte ha den kinesiska gränspolisen efter dig och då är det väl enklare om ni ser ut som två affärsmän istället för dom två idioterna ni är med en apa i bagaget. Väl tillbaka i kina så lämnar du tillbaka din bil och köper en liten moppe till din indier som på egen hand får ta sig tillbaka till Indien och du hoppar på tåget tillbaka och vips är du i moskwa igen där din bil står och väntar på dig och wolla så är du och din apa i princip hemma! Kommer kosta dig en del men pengar var ju inga problem. Ha din apa sövd under hela resan såklart.
Citera
2012-08-14, 12:27
Medlem
Jävla idiot!!! En sån som du ska inte ha djur!!!! Ta med en hund till Thailand och dumpa den där????
Söva apan? Frakta den hit? Stackars apa!! Måtte du åka dit för allt och hamna i en cell med en äcklig thaiperson som vill sätta på dig i röven 7ggr varje dag!!!!
Citera
2012-08-14, 13:00
Medlem
Zanizailas avatar
TS låter ju så självsäker så det är skrattretande vad naiv man kan vara.
Jag håller med, den här tråden borde ligga i "humor".

TS: Om du faktiskt menar allvar kan du glömma att det där skulle fungera.
Och även om det gjorde det, så kan jag lova att du kommer tröttna på apan inom några dagar, då den bara bits, har sönder saker och skitar ned.
En "nyfödd apa" kan förresten inte skiljas från sin mamma, djurungar av alla slag har svaga immunförsvar (och däggdjursungar ska ha mjölk av sin egen art) och den skulle säkerligen dö i händerna på en amatör som du.

Och samma som jag säger till alla som vill skaffa olagliga djur - vad gör ni om djuret blir sjukt?
Ni har ju knappast veterinärutbildning, så "thank you and goodnight" till apan.
Men nu är det jag som är naiv, för varför skulle ni alls bry er om vad som är bra för djuret?
Citera
2012-08-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR
håller med, bara dra till malmö och hämta valfri apa

Looooooool
Citera
2012-08-14, 13:37
Medlem
TS, du låter inte för klipsk och jag tycker inte att du ska skaffa en apa, även om "det skulle vara så jävla skönt att ha en".
Du bör inte ha en apa i din lägenhet. Du bör inte skilja en ung apa (eller någon annan) från sin familj. Du bör inte försöka smuggla apan över halva jorden. Du bör inte tro att du kan "tämja" den och släppa ut den i skogen.
Sluta kolla på filmer och tro att det är verklighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Om du skaffar en chimpans istället så kan du hjälpa många komma till ro här på fb. Gäller bara att lura in Magnus S i samma rum...
Detta hade varit okej.
Citera
2012-08-14, 13:48
Medlem
videosvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimbabwe-Rhodesia
Men dessa bor väl på zoo?

/ President of Zimbabwe

Dom håller mest till i förorten .
Citera
2012-08-14, 14:49
Medlem
Svidmyras avatar
Apor tillhör de absolut sämsta "sällskapsdjuren" man kan ha. Så snart de blir könsmogna får man ett helvete och innan dess är det som att leva med 10 nerbajsade adhdungar i en liten etta.

Våra tullregler förbjuder oss att ta in djur från länder som har t.ex rabies och andra smittsamma dödliga sjukdomar och om du och din apa fastnar i tullen så avlivas apan och du själv hamnar i straffregistret och får böta. Även om ingen tullare ser apan så kommer hen att reagera på stanken - apor går nämligen inte att få rumsrena utan de pissar och skiter när, var och hur som helst - och de gör det också med stort nöje och sinne för lämpliga tillfällen verkar det som:

http://jesper.nu/video/5033

http://www.youtube.com/watch?feature...xZEe5iJ5M&NR=1

Inte är de snälla heller:

http://www.voltimum.se/news/857/cm/h...lektriker.html
Citera
2012-08-14, 15:16
Medlem
Husdjurs nibbler??
Citera
2012-08-14, 15:37
Medlem
Kaejkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Får man ha såna i Sverige? Hur skeppar man lättast hit en?
Tror inte man får ha någon apa alls i Sverige, men den apan måste nog vara lättast att ta in eftersom den är så liten.
Citera
2012-08-14, 15:45
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olja
Min mamma hade både en pingvin och en apa när hon bodde i Sydamerika! Om du verkligen vill ha en apa är det då inte bättre att du flyttar till Thailand?

En egen pingvin? wtf...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in