Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Har hört nåt liknande angående det som ledde fram till frångället. Gick nåt rykte om att han ville prata med en av OP:s söner på dödsbädden ...
Jag tror i så fall att han ville berätta att det INTE var han. Däremot var han skicklig på att slå mynt av sin "berömmelse". Satt en meter ifrån honom en gång.
Det var som att stå öga mot öga med Häxmästaren av Angmar. Till och med Gimli skulle skita på sig.
Var han ens högerhänt, förresten?
Det förvånar mig att du bedömer honom som en stark kandidat. Varför skulle CP ens mörda OP? Drevs inte CP av motivationen att skaffa nästa fix? Detta skulle inte ha hjälpts av att "släcka" statsministern.
Han passar heller inte in på signalementet.
Och som du är inne på .... CP hade ett så speciellt sätt att röra sig på att LJ skulle ha känt igen honom.
Var det becknarväskan han drog I på åsen? 😀
Han framlevde, har jag för mig, sin sista tid i respirator på neurokirurgiska intensivvårdsavdelningen. Jag gissar att han var djupt medvetslös hela tiden och att njurar/hjärta inte pallade till slut. Men vad vet jag. En annan gissning är att de svåra kramperna utlöstes av plötslig alkoholabstinens efter en tids hårt drickande och av att han inte fullföljde medicineringen på Beroendeakuten.
CP var
svårt nyckfull, oberäknelig, störd, våldsbenägen och impulsiv. Att han av någon anledning skulle kunnat få för sig att skjuta statsministern om möjligheten plötsligt uppstod tvekar jag inte över en sekund. Men, ja, finns ju annat som inte är lika självklart gällande honom som GM.
Gubben på åsen torde inte varit CP om han nu var GM?
Även jag kan stoltsera med att ha sett CP ute i det fria. Kommer från samma del av stan (LJ arbetade i skolbiblioteket) och efter att han som rikskändis släppts 1989, CP alltså, hände det att man såg honom ute. Minns ett tillfälle då vi stod några typ 13-åringar och väntade på bussen i Sollentuna C och CP kom gående. Han gjorde verkligen ett skräckinjagande intryck och vi kunde väl inte låta bli att glo och fnissa nervöst varpå han gjorde ett litet utfall och morrade till när han passerade. Nåt kul ska man väl ha på väg till bänken.
Edit:
Kollade nu lite snabbt. Han fördes från Beroendeakuten på S:t Göran till akuten på samma sjukhus efter epilepsianfallet. Han var medvetandesänkt och hade fortsatta kramper. Man noterade skadan i huvudet, röntgade honom och konstaterade allvarliga blödningar. Han fördes med ambulans till Karolinska för operation och var medvetslös vid ankomsten. Efter ingreppet lades han i respirator där han låg i två veckor och vaknade aldrig igen utan var medvetslös hela tiden. Det är tidningsuppgifter.
Det man i efterhand ska utreda är om han skadat huvudet redan vid polisingripandet i Sollentuna C. Har för mig att det även var tal om att han slagit i huvudet vid något annat moment i hanteringen.
Förmodligen inte tal om några MOP:ska "konstigheter" i detta fall.