2012-08-19, 10:53
Medlem
Jag hittade nyligen ut att hela BSE-krisen (galna ko-sjukan) utvidgas till brittiska godis också, eftersom de innehöll brittiska gelatin.

Jag såg att Europeiska unionens råd antog ett exportförbud för alla brittiska nötkreatur produkter (vilket innebär godis ingick, eftersom de innehöll beef gelatin) mars 1996, men jag kunde inte hitta något om försäljningen av dessa produkter. Särskilt i Sverige, där jag är bekymrad.

Har livsmedelsbutiker, stormarknader och butiker godis i Sverige ta bort de brittiska godis (som Bassett s lakritskonfekt) som en följd av detta exportförbud, och finns det någon chans att de godis som importerats till Sverige (före exportförbudet mars 1996) fortfarande säljs till konsumenterna normalt utsätta dem för risken, och att förbudet endast påverkade nya import och inte de produkter som redan finns på marknaden?

De svenska myndigheterna har vidtagit åtgärder för att tvinga butikerna att ta bort dem från sina hyllor (efter exporten förbjöds mars 1996)?

Det var mer sistnämnd tillåtet för dessa produkter ska återexporteras, men jag är intresserad för perioden "i-mellan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in