Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-23, 23:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SEs spritintag på mordkvällen är nebulöst anekdotiskt och saknar som du skriver stöd i materialet.

Att SE kunde dricka betyder inte att han drack på mordnatten.

Ingår hans exfru i materialet? Hon är inne på att han hade druckit.

Sa inte ALG något om det också? Och en medarbetare ...

Något var det allt som uppehöll honom. Enligt egen utsago hade han planerat att vara klar kl. 20.

Om detta hade skett så hade många varit en fritidssysselsättning fattigare.
Citera
2024-11-23, 23:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ingår hans exfru i materialet? Hon är inne på att han hade druckit.

Sa inte ALG något om det också? Och en medarbetare ...

Något var det allt som uppehöll honom. Enligt egen utsago hade han planerat att vara klar kl. 20.

Om detta hade skett så hade många varit en fritidssysselsättning fattigare.

ME 30 år efteråt? Jaha.
ALG säger väl aldrig det i sina förhör? Nähä.
Vem är "medarbetaren" som träffade SE på mordkvällen? Någon du hittat på?

"Om detta hade skett så hade många varit en fritidssysselsättning fattigare." Nu förstår jag inte riktigt. Orkar du utveckla och förklara? Vad är "det" som är lite osäkert om det "skett"?

Edit: Du kanske har missat att SE jobbade med en broschyr för traktorförsäkringar (Valmet).
Citera
2024-11-24, 06:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Intressant. Den första punkten hakar ju i punkten om stämpelklockan också.

Sista PU utgick alltså från att SE kom ut på gatan minuter före LOP, ändå befann sig på mordplatsen relativt nära i tid till skotten och dessutom ljög om avgångstider för att möjligen dölja att han tog höger för att bli Tensonmannen.

Åklagaren menar åtminstone att uppgiften att han hade för avsikt att åka med avgången mot Mörby från T-Centralen kl. 23.48 var oriktig när han (enligt åklagaren) lämnar S44 redan kl. 23.19. Och därmed är det oklart vart SE var på väg när han kliver ut från Skandia. Har han skjutit statsministern måste han enligt detta tagit höger och gjort en U-sväng, annars missar han makarna.

Nu är det dock så att tidtabellsstudier uppdagar att SE bör åka med avgång redan kl. 23.32 från T-Hötorget för att ha någon rimlig marginal till sitt byte vid T-Centralen. Och den entré till T-Hötorget som ligger närmast Skandia är vid tidpunkten stängd för dagen, så det blir en liten promenad. Så om han i enlighet med kutym, sitt kynne och väktarens uppgifter stannar och pratar med dem några minuter, så blir SE:s uppgifter om hemresan rimliga. Och överensstämmer även med övriga kända övertidstillfällen.

Han har dock inte alls bråttom på det sätt han berättar om. Han marscherar rakt igenom foajén utan att alls stanna till vid väktarna som man brukar vid sen hemgång och han småspringer närmast Sveagatan fram oupphörligen tittande på klockan. Brådskan förefaller inte överensstämma med utstämplingstid och tidtabeller.

Min vittnet SE -teori är att han har bråttom för att "hinna" fram till skottögonblicket i tid. Jag tror att han fått uppfattningen att den faktiska tid han stämplat ut är kl. 23.20 (det finns ett antal uppgifter som stöder det) samt att mordet begås kl. 23.20. Då blir det bråttom.

Varför GM-SE, som ska spegla sig själv och hamna 20 meter från skottögonblicket utifall han blir utpekad, skulle ha bråttom är inte omedelbart uppenbart.

Citat:
Det skulle till och med jag kunna klassa som en rimlig grund för misstanke. Synd att det var ett luftslott bara. Häpnadsväckande hur KP lyckades finta bort sig själv så grovt.

I ett postmortem över vad som gick snett under upptakten till den huvudlösa pressträffen bör detta ha en självklar och central roll.
Citera
2024-11-24, 10:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Åklagaren menar åtminstone att uppgiften att han hade för avsikt att åka med avgången mot Mörby från T-Centralen kl. 23.48 var oriktig när han (enligt åklagaren) lämnar S44 redan kl. 23.19. Och därmed är det oklart vart SE var på väg när han kliver ut från Skandia. Har han skjutit statsministern måste han enligt detta tagit höger och gjort en U-sväng, annars missar han makarna.

Nu är det dock så att tidtabellsstudier uppdagar att SE bör åka med avgång redan kl. 23.32 från T-Hötorget för att ha någon rimlig marginal till sitt byte vid T-Centralen. Och den entré till T-Hötorget som ligger närmast Skandia är vid tidpunkten stängd för dagen, så det blir en liten promenad. Så om han i enlighet med kutym, sitt kynne och väktarens uppgifter stannar och pratar med dem några minuter, så blir SE:s uppgifter om hemresan rimliga. Och överensstämmer även med övriga kända övertidstillfällen.

Han har dock inte alls bråttom på det sätt han berättar om. Han marscherar rakt igenom foajén utan att alls stanna till vid väktarna som man brukar vid sen hemgång och han småspringer närmast Sveagatan fram oupphörligen tittande på klockan. Brådskan förefaller inte överensstämma med utstämplingstid och tidtabeller.

Min vittnet SE -teori är att han har bråttom för att "hinna" fram till skottögonblicket i tid. Jag tror att han fått uppfattningen att den faktiska tid han stämplat ut är kl. 23.20 (det finns ett antal uppgifter som stöder det) samt att mordet begås kl. 23.20. Då blir det bråttom.

Varför GM-SE, som ska spegla sig själv och hamna 20 meter från skottögonblicket utifall han blir utpekad, skulle ha bråttom är inte omedelbart uppenbart.

Jag är också av uppfattningen att SE verkligen trodde att han stämplade ut 23:20. Men när jag uttryckte den uppfattningen för några veckor sedan blev jag förstås bränd på bål. Det var att svära i SE-kyrkan, där minsta tveksamma uppgift måste vara en noga utstuderad del av ”Engström-koden”. Täbys Machiavelli lämnar tydligen sitt omisskännliga signum överallt.

Poängen är väl att åklagarens missuppfattning om avgångstiderna flyttar analysen av Engströms egenrapporterade beteende från att man kan ifrågasätta att han hade just bråttom (vilket kan ha sina förklaringar precis som du är inne på) till att det blir orimligt att han ens lämnar Skandia vid den aktuella tidpunkten om han tänkte ta vänster, och att man måste söka helt andra förklaringar. Och det är ju en ganska betydande skillnad.
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-24 kl. 10:16.
Citera
2024-11-24, 10:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

. // .
Det är ganska uppenbart. Om någon beskriver en man med SE:s utstyrsel som gått strax bakom makarna Palme på Sveavägen innan skotten så är det ju en fördel om man själv redan har lämnat en förklaring till det.

SE den 1 mars till RB och polis:
"så var ju jag klädd" (till RB, skulle rätta till ett felaktigt signalement, antyder förväxlad innan språngmarschen)
"signalementet om en man i mörk rock kan gälla honom själv" (till polis, antyder att språngmarschen skulle vara orsaken till förväxlingen)
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-24 kl. 10:35.
Citera
2024-11-24, 11:17
Medlem
Citat:

Jag har ställt frågan innan och tycker den är väldigt relevant...

Varför tycker Engström som vittne att det är så viktigt att komma till brottsplatsen så fort som möjligt ?

Som vittne så pratar han väl med LP och då ser LJ i gränden ? ...Det är ju ca 45sek efter skotten ...

Men det kan vara så att Engström är ännu senare till brottsplatsen och varken ser LJ eller gör livräddning eller springer efter poliserna...

Men då är ju hela hans berättelse en enda stor uppdiktad historia och då blir ju frågan varför han ramlar in på Skandia och svamlar ..
Citera
2024-11-24, 11:26
Medlem
Citat:

Jag tror att det är vittnet NF som gör att Engström vill placerar sig närmare LOP på Sveavägen....

Tror inte denna teori har nämnt tydligt men detta är min teori...

Han minns vagt dagen efter att han mötte en man på Sveavägen som gick i motsats riktning men minns inte tydligt vart dom möttes !

Dagen efter är han livrädd att NF kommer peka ut en man som gick 10m efter paret Palme iklädd hans signalement och gick på utsidan av trottoaren....

Han är hyffsad säker på att NF inte såg själva mordet pga att NF gick åt fel håll så mannen NF såg gå bakom LOP behöver inte vara GM . Så NFs vittnesmål kommer ju bara gälla att han såg ( Engström gå bakom ) ...

Därav så vill GM-SE placerar sig som skydd mot NF och placerar sig exakt där han tror NF kommer placera den gående mannen
Citera
2024-11-24, 11:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är ganska uppenbart. Om någon beskriver en man med SE:s utstyrsel som gått strax bakom makarna Palme på Sveavägen innan skotten så är det ju en fördel om man själv redan har lämnat en förklaring till det.

Det är jag väl införstådd med.

Om GM-SE nu tänkt sig att gå fem sekunder bakom sig själv på Sveavägen, så blir det tokigt om han har bråttom? Det vill säga stryker stoppet i entrén och halvspringer fram till mordplatsen. Det skulle ju innebära att han hamnar långt framför sig själv och mordet?

Citat:
SE den 1 mars till RB och polis:
"så var ju jag klädd" (till RB, skulle rätta till ett felaktigt signalement, antyder förväxlad innan språngmarschen)
"signalementet om en man i mörk rock kan gälla honom själv" (till polis, antyder att språngmarschen skulle vara orsaken till förväxlingen)
Citera
2024-11-24, 11:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tänker mer på att HO uppfattade som att han inte kunde ta tillvara på sig själv och då ta sig hem med buss. Han föreslog då taxi.

Det är den beskrivningen som jag inte får ihop med vittnet-SE och hypotesen att han är helt passiv och håller sig i bakgrunden i 11-16 min .

Ganska simpelt i min bok. Han har precis fått höra att personen som legat livlös på gatan var landets statsminister.
Citera
2024-11-24, 11:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är jag väl införstådd med.

Om GM-SE nu tänkt sig att gå fem sekunder bakom sig själv på Sveavägen, så blir det tokigt om han har bråttom? Det vill säga stryker stoppet i entrén och halvspringer fram till mordplatsen. Det skulle ju innebära att han hamnar långt framför sig själv och mordet?
Nja, om du vill förstå SE:s berättelse så måste du ju kolla på hela bilden. Du kan inte titta enbart på den tid han menar att tar för honom att förflytta sig, utan du måste också ta med hur mycket klockan är när han börjar röra sig. Han säger alltså att han stämplar ut kl. 23:21, och att det sedan tar honom 20-30 sekunder att förflytta sig från stämpelklockan och fram till Götabanken. Då hamnar han vid Götabanken kl. 23:21:20 - 23:21:30, vilket går bra ihop med att han skall ha hört skotten när han är i höjd med Götabanken.
Citera
2024-11-24, 11:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Alternativ 2 är inte dum. Har bollat med detta flertalet ggr. Inte omöjligt alls, att han befann sig omkring krönet när skotten gick av, hörde såväl smällare som skrik från platsen, såg GM springa i trappen eller såg honom kliva över krönet, la benen på ryggen och sprang i riktning näsan pekade, mot DBG?

Han kan mycket väl att kommit tillbaka till Sveavägen via Apeltorgsgatan och skådat flertalet detaljer. Han kan rent av hunnit bevittna den bryska hanteringen av LP, sett slemsug, blodet rinna ur OP, överhört detaljer innan han återvänt till arbetet. Dock känns samtalet med LP i detta scenario som vågad gissning och dumdristigt? Känns mer troligt att han som vittne i bakgrunden sett LL samtala med LP och efterpå tagit åt sig äran (som en del annat)?

Skriver inlägget med några glas i kroppen, så jag kan ha arslet på axlarna. Sånt händer.
Samtalet med Lisbet i alternativ 2 kommer sig av att han ju sett GM i sin blå jacka när han själv fegade ur på krönet. Han vill styra utredningen rätt.
Citera
2024-11-24, 12:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag är också av uppfattningen att SE verkligen trodde att han stämplade ut 23:20. Men när jag uttryckte den uppfattningen för några veckor sedan blev jag förstås bränd på bål. Det var att svära i SE-kyrkan, där minsta tveksamma uppgift måste vara en noga utstuderad del av ”Engström-koden”. Täbys Machiavelli lämnar tydligen sitt omisskännliga signum överallt.

Poängen är väl att åklagarens missuppfattning om avgångstiderna flyttar analysen av Engströms egenrapporterade beteende från att man kan ifrågasätta att han hade just bråttom (vilket kan ha sina förklaringar precis som du är inne på) till att det blir orimligt att han ens lämnar Skandia vid den aktuella tidpunkten om han tänkte ta vänster, och att man måste söka helt andra förklaringar. Och det är ju en ganska betydande skillnad.

Det kan till och med vara så att han stämplade ut den faktiska tiden 23:20.

PH som av allt att döma fått kolla i stämplingslistor vet inte att klockan går fel. Och han säger stämplingen skedde 23:19. Det vill säga att det står 23:19 i listorna. Således är inte den faktiska tiden 23:19. Det öppnar upp för att RB blandat ihop de två tidsuppgifterna 23:19 och 23:20.

Och att SE:s utstämpling skedde 23:20 faktiskt tid.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-11-24 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in