Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Intressant. Den första punkten hakar ju i punkten om stämpelklockan också.
Sista PU utgick alltså från att SE kom ut på gatan minuter före LOP, ändå befann sig på mordplatsen relativt nära i tid till skotten och dessutom ljög om avgångstider för att möjligen dölja att han tog höger för att bli Tensonmannen.
Åklagaren menar åtminstone att uppgiften att han hade för avsikt att åka med avgången mot Mörby från T-Centralen kl. 23.48 var oriktig när han (enligt åklagaren) lämnar S44 redan kl. 23.19. Och därmed är det oklart vart SE var på väg när han kliver ut från Skandia. Har han skjutit statsministern måste han enligt detta tagit höger och gjort en U-sväng, annars missar han makarna.
Nu är det dock så att tidtabellsstudier uppdagar att SE bör åka med avgång redan kl. 23.32 från T-Hötorget för att ha någon rimlig marginal till sitt byte vid T-Centralen. Och den entré till T-Hötorget som ligger närmast Skandia är vid tidpunkten stängd för dagen, så det blir en liten promenad. Så om han i enlighet med kutym, sitt kynne och väktarens uppgifter stannar och pratar med dem några minuter, så blir SE:s uppgifter om hemresan rimliga. Och överensstämmer även med övriga kända övertidstillfällen.
Han har dock inte alls bråttom på det sätt han berättar om. Han marscherar rakt igenom foajén utan att alls stanna till vid väktarna som man brukar vid sen hemgång och han småspringer närmast Sveagatan fram oupphörligen tittande på klockan. Brådskan förefaller inte överensstämma med utstämplingstid och tidtabeller.
Min vittnet SE -teori är att han har bråttom för att "hinna" fram till skottögonblicket i tid. Jag tror att han fått uppfattningen att den faktiska tid han stämplat ut är kl. 23.20 (det finns ett antal uppgifter som stöder det) samt att mordet begås kl. 23.20. Då blir det bråttom.
Varför GM-SE, som ska spegla sig själv och hamna 20 meter från skottögonblicket utifall han blir utpekad, skulle ha bråttom är inte omedelbart uppenbart.
Citat:
Det skulle till och med jag kunna klassa som en rimlig grund för misstanke. Synd att det var ett luftslott bara. Häpnadsväckande hur KP lyckades finta bort sig själv så grovt.
I ett postmortem över vad som gick snett under upptakten till den huvudlösa pressträffen bör detta ha en självklar och central roll.