Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-20, 12:18
Medlem
Tjobros avatar
Någon som vet hur många kurser man måste plugga upp för att hamna i B1 igen?
Citera
2024-10-04, 14:37
Medlem
Osäker om jag postar detta rätt eller inte, men antar att det gäller Komvux...

Jag har studerat upp mina betyg under 1år och har cirka 5 månader kvar att göra klart dom sista kurserna.
Jag hade möte med SYO och då berättade hon att 2025 Juni så kommer man göra om betygsystemet och är man inte klar med sina kurser osv så riskerar man att behöva börja om.

Jag har haft problem med matematiken och är orolig om jag kommer hinna klara av den innan Juni 2025... Min fråga är; Alla kurser jag studerat nu och dom kommande 5 månaderna är cirka 17 kurser. Om jag klarar av alla kurser förutom matematik, kommer alla mina betyg nollställas efter denna betygs ändring? Eller kommer dom godkända kurserna läggas över i nya systemet och enbart matematiken som ej godkänns?

Tanken är att jag isåfall ska söka yrkesutbildning med dom betyg jag har och få göra eventuellt kunskapstest i matematik... Går det? Det är lite rörigt för mig, har inte så jättebra koll och skulle uppskatta ifall någon som vet kan svara.

Mvh.
Citera
2024-10-05, 16:45
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Osäker om jag postar detta rätt eller inte, men antar att det gäller Komvux...

Jag har studerat upp mina betyg under 1år och har cirka 5 månader kvar att göra klart dom sista kurserna.
Jag hade möte med SYO och då berättade hon att 2025 Juni så kommer man göra om betygsystemet och är man inte klar med sina kurser osv så riskerar man att behöva börja om.

Jag har haft problem med matematiken och är orolig om jag kommer hinna klara av den innan Juni 2025... Min fråga är; Alla kurser jag studerat nu och dom kommande 5 månaderna är cirka 17 kurser. Om jag klarar av alla kurser förutom matematik, kommer alla mina betyg nollställas efter denna betygs ändring? Eller kommer dom godkända kurserna läggas över i nya systemet och enbart matematiken som ej godkänns?

Tanken är att jag isåfall ska söka yrkesutbildning med dom betyg jag har och få göra eventuellt kunskapstest i matematik... Går det? Det är lite rörigt för mig, har inte så jättebra koll och skulle uppskatta ifall någon som vet kan svara.

Mvh.

Nej, alla kurser som är färdiga är färdiga. Har du bara matten kvar är det isåfall bara den som nollställs. (Detta låter konstigt dock, men inget förvånar mig längre.)

Borde inte vara några problem att göra kunskapstest i matte. Om inte annat kan du säkert göra det hos kommunen och få ett betyg på så sätt.
Citera
2024-10-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Nej, alla kurser som är färdiga är färdiga. Har du bara matten kvar är det isåfall bara den som nollställs. (Detta låter konstigt dock, men inget förvånar mig längre.)

Borde inte vara några problem att göra kunskapstest i matte. Om inte annat kan du säkert göra det hos kommunen och få ett betyg på så sätt.

Okej! Tack så mycket! Uppskattar infon
Citera
2024-10-14, 12:16
Medlem
Jag läser svenska 3 på nti alltså på distans och nu är de dags för nationella proven! Någon som gjort och vet om det bara är ett pm som ska skrivas eller är de flera delar?
Citera
2024-10-17, 13:36
Medlem
Skrivit mitt nationella prov nu och behövde bara göra den skriftliga delen, bara vänta på resultatet. När jag fått godkänt på svenska tre har jag pluggat upp till högskoleförberedande
Citera
2024-11-04, 08:12
Medlem
Hello,

Finns säkert några inlägg i ämnet men here we go:

Är det någon som läst spanska på distans och vet hur tidskrävande det är? Jag är i slutet av min utbildning och har slut på CSN, så tänkte söka till typ spanska 1-2 för den sakens skull. Har en del förkunskaper så av den anledningen blir det enklare men tänkte om det är många obligatoriska inlämningar etc under kursernas gång.

Tack!
Citera
2024-11-18, 23:12
Medlem
judejappares avatar
Hur pluggar man till komvux prövningar på bästa sätt?

Tja ska ha 2 prov undrar hur man pluggar desssa prövningar?
Citera
2024-11-18, 23:14
Medlem
mikaelss avatar
läsa det som ingår i kursen, kolla gamla prov? Old school.

Eller göra som ungdomar gör, kolla med ChatGPT
Citera
2024-11-19, 13:02
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judejappare
Tja ska ha 2 prov undrar hur man pluggar desssa prövningar?

Detta är enkelt. Du behöver läsa på om vad som ingår i målen för den aktuella kursen. Jag har klippt in ett exempel nedan. En prövning är alltid sammansatt av uppgifter som handlar om exakt dessa saker och inget annat. Om du gör diverse övningar inom varje område innan och säkerställer att du kan dem bra lär du alltså ha goda förutsättningar att klara prövningen.

Kursen Matematik 1a ger dig kunskap om:

Bråk
Procent
Sannolikhet och statistik
Algebra
Funktioner
Geometri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto