Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2015-03-10, 01:30
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manzanillas
Roger Karsten Aase; frimurare 15 år säger så här angående hemligheter bl.a.

4 och 5 graden Andreas Logen:

"Här får Frimuraren återigen lova att hålla hemligheter samt hålla handen på bibeln:

"Broder du i kraft av dina tidigare avlagda löften på den heliga skriften inte avslöja för bröder av lägre grad några hemligheter som du kommer nu eller senare at bli betrodd?"

Här får Roger Karsten Aase signera ett kontrakt där han lovar att hålla hemligheter. På det stod det:

"Jag, undertecknar och förpliktigar mig härmed frivilligen och på min heder utan invändningar å verkställa och fullgöra allt som jag får i uppgift att göra och som är nytta för Andreas Logen även om det kunde bli skadligt för Johannes logen och aldrig någonsin sätta mig emot den utvalda Andreas brödernas vilja. Jag förpliktigar mig även att försöka ge Andreas bröderna alla möjliga fördelar utan hänsynstagande till mina tidigare bröder. Allt detta under förutsättningen att jag för möjligheten att bli medlem i Andreas brödernas samfund. jag lovar att hålla hemligt denna plikt för alla Johannes bröder tills de får inträde i Andreaslogen"

"aldrig å uppenbara Andreaslogen göremål, överläggningar, hemligheter och kunskaper för någon broder som har lägre grad samt aldrig ge sig in i ett samtal med någon annan en som du vet är en utvald broder av Andreas logen"

"Jag lovad också att att som broder medlem i föreningen och av de förpliktelser som jag tidigare avlagt mig att utföra är beredd att försvara Frimureriet och dess hemligheter utan andra vilkor är en att segra eller dö".

Så om man går med i frimurarnas hemlighetsfulla sammanslutning, har man helt klart inte minsta aning om den verkliga agendan, eller den dolda innebörd ritualerna etc har.

Jag har läst Aases bok, och tycker faktisk synd om honom. Han har upplevt saker i sin familj jag inte vill önska min västa fiende. Och tyvärr har han haft högre förväntningar till hur andra frimurare skulle vara, än vad som visade sig realistiska. Det kunde ha blivit en bra bok, men tyvärr uppfattade jag den som driven äv hämdlystnad och besvikelse, och inte så mycket om vad frimureri är.

Vad Aase har upplevt i ritualern kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte har varit där. Men jag räknar med att det mesta i de norska ritualerna stämmer överens med ritualerna i de övriga länderna som arbetar med det svenska frimurarsystemet.
Jag har varit medlem ett ganska bra tag nu och har högre grad än vad Aase fick innan han lämnade frimureriet. Jag har aldrig skrivit under på något kontrakt, så jag känner inte igen hans historia.

Du verkar haka upp dig på att frimurare med högre grad, vet mer än frimurare av lägre grad., Och att det är fasansfullt att de högre inte berättar vad som händer i det högre grader ,till dem som inte har fått graden än. OCh så har vi den klassiska, där man blandar ihop ritual och verklighet

Jag har svårt att se problemet. Jag har aldrig haft lyst att veta vad som händer i grader som jag inte har fått, eftersom det förstör upplevelsen när jag får graderna. Som att veta hur en bok slutar innan man har läst den.

Frimureriet 'verkliga agenda' och ritualeras dolda innebörd, är ju inget fast som gäller alla, så fort de blir frimurare. En frimurare med 1. graden kommer att ge ritualerna en dold innebörd som passar hans personlighet, hans livssituation och den kunskap han har i sin grad. En frimurare med 10. grad, har säkert en annan tolkning, men ingen av dem är rätt eller fel, eftersom frimureriet handlar om personlig utveckling där man står i livet. Vad en 5. gradsmedlem håller på med, är ointressant för en 3. grad, eftersom han med 3. graden arbetar med sig själv på ett helt annat sätt.

Mina personliga erfarenheter är att medlemmar med låg grad ofta har en större och djupare kunskap och tolkning av frimureriet, eftersom de är ivriga och arbetssamma. När man har varit med i 25-30 år, och nått toppen efter 15 år, blir det lätt att man slarvar och inte tar ritualerna och läran så seriöst.

Men så är det ju med allt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in