2024-09-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Lite gammal tråd, men - det stämmer fortfarande.

Det räcker inte med att ha en bra lön. Det är bara hälften - om du har ett lågstatus jobb, men med OK lön, så rankas det ändå lägre än ett jobb som "låter coolt" i folkmun fast med låg lön. Deppigt men sant, speciellt i Stockholm.

Ibland undrar jag hur det är att bo i mindre städer, eller i områden jag aldrig satt min fot i typ Lappland. Ifall den sociala dynamiken är som här, eller om de inte orkar posera varje dag där uppe.

Har aldrig i hela mitt liv brytt mig om det, och förstår ärligt talat inte vad det skulle tillföra någon.

Kanske att jag kan förstå om man är ung och känner att man måste konkurrera för att verka intressant eller vad det nu kan vara, men är det sådana människor man vill omge sig med, alltså människor som hela tiden tycker livet är någon slags tävling? Glad att jag inte känner några sådana eller blivit vän med någon sådan.
Citera
2024-09-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundsystemet
Jag blir så sur på detta samhälle ibland, för allt ska kosta pengar. En jävla massa fucked up pengar. Hur mycket pengar ska man förväntas ha och lägga ut med varje månad?! Hur klarar ni er med eran inkomst och med allt som ska betalas?

Kan ju rada upp en del saker som mjölkar mitt "spar"konto på pengar i mitt nuvarande liv:

Hyran.
Den är ju fördjävlig. 5k, för i stort sett ingenting. En knapp boyta, sunkig som självaste fan. Köket har en inredning som står kvar sedan första världskriget, typ. Ingen fläkt i köket. Borde man inte få mer för 5k varje jävla månad? Ett fräscht kylskåp? Lite fräscha, standardköksluckor?

Busskortet kostar cirka 1k varje månad. Inte långt ifrån i alla fall. Är det verkligen värt 1k varje månad?! För att åka en jävla buss, några gånger i månaden, fram och tillbaka?

Är det rimligt att behöva betala 1k för en tågbiljett så att man kan hälsa på sina hjärndöda släktingar tvärs över Sverige?

Är det rimligt att betala 1400 för en uppkörning (körkort)? Som annars är ett KRAV för att få ett jävla jobb. (och nu diskuteras det om att invandrare ska få skiten gratis. HA HA. )

Telefonräkningen skulle jag också kunna klaga på, att den blir fördjävla dyr. Men tror att det inte skulle vara smart att klaga på den, eftersom jag själv har inverkan på den. Men ändå, JÄVLAR vad dyrt det ska va att ha en ful jävla värdelös telefon.

JAG BARA UNDRAR hur mycket jävla CASH man ska ha i detta samhälle för att kunna leva ett anständigt liv?
För man vill ju ha ett kul liv på det här också. Umgås med polare och göra roliga saker - utan att behöva vrida och vända på varenda jävla krona som en sosse med ölmage.

Livet, alltså. Livet.
Vad säger ni?
Medelinkomsten i dag är inte så kass, den är nästan 40k i månaden. På det kan du leva ett rätt så bra liv. Du får väl skaffa dig ett bättre jobb eller utbilda dig. Man måste ta lite eget ansvar här i världen, man kan inte bara klaga på samhället. Eller det kan du väl men det hjälper dig inte.
Citera
2024-09-21, 12:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hur påverkar "kassapparater" pizzapriset menar du?

Det blir svårare att köra svart, förr, när pizzan kostade 40 kr så slog de in "40" i kassan men hade kassalådan öppen redan så de behövde inte registrera köpet. Och dessutom var det mesta kontant då. Det var förklaringen till de billiga pizzorna i Sverige.
Citera
2024-09-21, 12:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Intressant. Kan du utveckla? Jag helt missat detta.

Det var som sagt lättare att köra pizzorna svart då.
Just pizzerior var i princip helt skötta svart till stor del.
Citera
2024-09-21, 12:12
Medlem
Citat:
Var nånstans kunde du hitta en vettig pizza för 70 kr för 2 år sedan? Låter som att du måste lägga till en nolla där.

En pizza för 700 kr! Nja, det tillhör nog ovanligheterna.

Själv tycker jag att jag lever gott trots en rätt låg lön (ca 28000 kr brutto).

Inga problem med att spara 8 - 10 000 kr varje månad.
Citera
2024-09-21, 12:30
Medlem
En ganska bra måttstock är att du ska satsa på att ha ungefär 1.5*din ålder i månadslön. Det kommer inte vara någon lyxexistens, men livet kommer vara relativt drägligt.

Allra helst ska du såklart ha kapital som jobbar år dig, så du slipper själv. Men det är ouppnåeligt för de flesta svenskar, som saknar den nödvändiga begåvningen och kreativiteten det tar att bygga upp en ny verksamhet.
Citera
2024-09-21, 13:03
Medlem
Blir mest less på alla företag som höger priserna konstant.
Ica där jag bor har höjt 5 frallor från 25 till 35 och sen 39 på bara några månader.
Digestivekex smakar hö utan massa smör och ost. Förr kunde jag äta dom utan något på.
Nu kollar jag priserna hela tiden.
Citera
2024-09-21, 13:50
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
En pizza för 700 kr! Nja, det tillhör nog ovanligheterna.

Själv tycker jag att jag lever gott trots en rätt låg lön (ca 28000 kr brutto).

Inga problem med att spara 8 - 10 000 kr varje månad.

Nej, jag menar en nolla på 2. Dvs att det var 20 år sedan en pizza gick för 70 kr.
Citera
2024-09-21, 14:31
Medlem
Jag bor närmast gratis, jag går till och från jobbet och mitt mobilabonnemang är gratis. Tycker inte man kan klaga.
Citera
2024-09-21, 14:39
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
och mitt mobilabonnemang är gratis.

Hur?
Citera
2024-09-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
En ganska bra måttstock är att du ska satsa på att ha ungefär 1.5*din ålder i månadslön. Det kommer inte vara någon lyxexistens, men livet kommer vara relativt drägligt.

Den tumregeln känns rätt ouppnåelig och även fånig för de flesta. Jag skulle alltså behöva tjäna 96 0000 kr/månad för att ha ”ett relativt drägligt liv”

Jag tjänar ca 28 000 kr/månad brutto och ekonomiskt sett är mitt liv betydligt bättre än drägligt.
Citera
2024-09-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundsystemet
Telefonräkningen skulle jag också kunna klaga på, att den blir fördjävla dyr. Men tror att det inte skulle vara smart att klaga på den, eftersom jag själv har inverkan på den. Men ändå, JÄVLAR vad dyrt det ska va att ha en ful jävla värdelös telefon.
Jag vill veta hur mycket pengar du lägger per månad på din telefonräkning. Vilket företag betalar du till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in